beolink 0 Postad 8 Augusti , 2021 Vi har en Yamaha F40 från 2015 som under vårt ägande (3 år) aldrig varvat mer än ca 5000rpm. (Enligt vad jag förstått ska den gå upp till 5600rpm i praktiken). Vi har nu provat med att byta propeller pitch från 12 till 11 men utan påverkan på toppvarv. Enda resultatet blev att båten gick långsammare :) Ska den inte varva mer eller har någon tips på vad som bör kontrolleras? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 8 Augusti , 2021 om 5600 är rek toppvarv bör den nå det, kanske finns körfakta eller annan test att jämföra med. mät med annan varvräknare ,optisk med reflextejp på svänghjulet. ren botten är bra att börja med även båtens verkliga vikt kan påverka B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 8 Augusti , 2021 Maxvarv på den är 6000 rpm. Lämpligt varvtal vid max gas bör ligga mellan 5500 och 6000 rpm. Vad har du för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beolink 0 Postad 8 Augusti , 2021 Tack för snabbt svar! Botten är ren och polerad. Båten förvaras på trailer och ligger ej i sjön. Tänkte att om vikten på båten spelar roll så borde bytet till 11 pitch givit positivt resultat. Varvtalet är mätt genom Yamahas digitala Commandlink display kopplat till motorns digitala interface så jag misstänker att man inte kommer närmare sanningen än det. I medvind eller surf på svallvågor har vi fått upp varvtalet till 5300/5400 några enstaka gånger. Läser i körfakta att varvtalet skall ligga i spannet 5000-6000rpm så antar då att det är rätt men att man kanske inte ska vara för petig med att nå toppvarvtalet? Båten är ju en relativt tungt lastad Buster så man kanske får acceptera läget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 8 Augusti , 2021 40 hk räcker väl till 200 kg båt B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 8 Augusti , 2021 5 minuter sedan skrev beolink: Läser i körfakta att varvtalet skall ligga i spannet 5000-6000rpm så antar då att det är rätt men att man kanske inte ska vara för petig med att nå toppvarvtalet? Nja, så här skriver Yamaha; "As a general rule, the correct propeller will allow your engine to reach the upper portion of the WOT (wide open throttle) range specified by the manufacturer without exceeding it, with a normal-to-heavy load. For example, if your outboard says WOT is 5000-6000 rpm, you need a prop that will allow your engine to turn between approximately 5700 and 6000 rpm with your average-to-heavy load in the boat." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 8 Augusti , 2021 (redigerade) 7 minuter sedan skrev bemek: 40 hk räcker väl till 200 kg båt B Var kommer uppgiften om 200 kg ifrån? Redigerad 8 Augusti , 2021 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beolink 0 Postad 8 Augusti , 2021 Gissar på vikt: 350kg tom båt + 100kg motor + 50kg bränsle + 20kg batteri +40kg fast utrustning + 50kg övrigt + 4 personer (4x80kg=320kg) = 930kg När vi frågade Yamaha service vid inlämning av sista garantiservicen så tyckte de inte det var något att fundera över samt att rigghöjd och propellerval var rätt. Men men, ibland ligger det bara och gnager... Ser dock att testfakta anger monteringshöjden till +18mm. Så den ska nog egentligen upp ett hål från 0 läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 9 Augusti , 2021 18 timmar sedan skrev Kane: Var kommer uppgiften om 200 kg ifrån? menade att man måste fundera på ekipagets vikt ,är ju en utmaning att tipsa när inte vikten eller uppnådd fart är kända. "är tungt lastad" .. hoppas det löser sig för TS vänligen B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beolink 0 Postad 9 Augusti , 2021 Tack för svar och tankar. Kompletterar informationen lite mer. Varvtal ca 5100rpm Hastighet 20-22 knop Sjö: Lugnt, inomskärs Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 9 Augusti , 2021 14 minuter sedan skrev beolink: Tack för svar och tankar. Kompletterar informationen lite mer. Varvtal ca 5100rpm Hastighet 20-22 knop Sjö: Lugnt, inomskärs Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan. Och du är hundra på att det skiljde i stigning? Vad är det för Buster? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 9 Augusti , 2021 6 minuter sedan skrev Kane: 22 minuter sedan skrev beolink: Jag är egentligen inte jätte missnöjd utan mer undrande kring att bytet av propellerstigning inte alls påverkade maxvarvtalet. Skulle säga att det mer är teoretikern i mig som skulle vilja se rätt siffror än praktikern som faktiskt är rätt nöjd med båtprestandan. Och du är hundra på att det skiljde i stigning? Vad är det för Buster? Det låter märkligt att varvtalet inte ökar alls om man byter till en propeller med mindre stigning om diametern och antal blad är detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beolink 0 Postad 9 Augusti , 2021 Buster M HardTop Absolut spiksäker på det. Har tittat på båda propparna igen och det är OEM proppar båda två samt har X11 respektive X12 instämplat Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 9 Augusti , 2021 10 minuter sedan skrev beolink: Buster M HardTop Absolut spiksäker på det. Har tittat på båda propparna igen och det är OEM proppar båda två samt har X11 respektive X12 instämplat Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning. Kan du varva den högre i friläge? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 9 Augusti , 2021 10 minuter sedan skrev beolink: Men som du säger. Det är märkligt och det är det som leder mig till att tro att motorn verkligen inte vill varva frivilligt på högre varv oavsett vikt eller stigning. Så kan det ju vara, håller med om att det kanske tom. är troligt. Vad står det före x:et? Där brukar diametern stå. NÅgot i den här stilen brukar det stå, 11 1/8 x 13 Är det samma diameter på de båda propellrarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beolink 0 Postad 10 Augusti , 2021 11 3/8 X 12 Ursprunglig och rekommenderad propeller 11 5/8 X 11 Nästa steg i originalpropeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 10 Augusti , 2021 Större diameter tar till viss del ut en minskad stigning när det gäller ändring av motorvarvet, men 2/8 tum (6 mm) kan inte göra mycket skillnad. Jag håller med om att något är skumt att du inte får upp varvet när du går ner i stigning. Testa som Kane föreslog! 2021-08-09 vid 14:37 skrev Kane: Kan du varva den högre i friläge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Augusti , 2021 (redigerade) beolink, Det har funnits 5 generationer av Buster M från 1997 till 2018. Vad är det för årsmodell på din Buster M och din Yamaha F40 4-takt, är det 2015 på båda? Kika i Yamaha körfakta på Buster M så bör du se vilka varvtal de ligger på med den båten och Yamaha F40. Brukar stå vilken propeller da använt i körfakta också samt motorns höjd på akterspegeln. Men så har du överbyggnaden, hardtopen i aluminium på din som väger några kilo. Svårt veta hur hardtopen påverkar gången i vattnet jämfört med en Buster M utan hard top. Troligen gräver fören ned sig aningens mer med hardtop än utan och då kanske motorn inte varvar som de uppgifter man kan läsa i Körfakta som visar uppgifter utan hardtop. Du skrev tidigare: Gissar på vikt: 350kg tom båt + 100kg motor + 50kg bränsle + 20kg batteri +40kg fast utrustning + 50kg övrigt + 4 personer (4x80kg=320kg) = 930kg Om du åker med bara 1-2 personer ombord, vad varvar motorn då? /Bo Redigerad 11 Augusti , 2021 av bossee Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
accept 0 Postad 24 Juli , 2024 Jag har exakt samma problem. Jag har bytt samtliga filter på motorn, nya tändstift, samt även ny bensindunk ink kopplingar. Har även köpt nya spridare. Motorn vill ej varva ner än 5000. det som kvarstår att byta är ev högtryckspumpen som sitter i vst. hade varit väldigt intressant att veta om du fått ordning på din motor och vad du i så fall gjorde. mycket tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser