Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
johan_sjobjorn

Elfråga DC 12V 2A laddning

Rekommendera Poster

Här kommer nog en ”dum” elfråga men jag känner mig lite osäker så lika bra att fråga tänker jag 😊

 

Jag har en bärbar högtalare i båten. Jag laddar den hemma med en transformator som är märkt 12V 2A.

 

Nu skulle jag vilja ladda den i båten, 12V spänning är det ju men jag undrar om det där med 2A.

 

Räcker det jag drar en kabel med en 2A säkring eller måste jag göra något annat för att begränsa strömmen till 2A på något annat sätt?

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är "transformatorn" märkt AC eller DC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev guestsson:

Är "transformatorn" märkt AC eller DC?

Och då pratar vi om utgående ström. 
 

 

14 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

eller måste jag göra något annat för att begränsa strömmen till 2A på något annat sätt?

Förutsatt att transformatorn ger likström (DC) ut behöver du inte göra något mer än:

- se till så att anslutningarna klarar 2 A

- kanske ordna med en mojäng för stabilisering av spänningen då båtars spänning ofta varierar mellan 11,9 och 14,5 V

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Här kommer nog en ”dum” elfråga men jag känner mig lite osäker så lika bra att fråga tänker jag 😊

 

Jag har en bärbar högtalare i båten. Jag laddar den hemma med en transformator som är märkt 12V 2A.

 

Nu skulle jag vilja ladda den i båten, 12V spänning är det ju men jag undrar om det där med 2A.

 

Räcker det jag drar en kabel med en 2A säkring eller måste jag göra något annat för att begränsa strömmen till 2A på något annat sätt?

12 volt från laddaren är likadana 12 volt från båtens elsystem.

2 ampere är ett märkvärde på vad ”transformatorn” kan leverera.

Båtens batteri kan ju leverera mycket mer, men det är ju till syvene og sist batteriet i högtalaren som bestämmer hur mycket det vill ha.

”Transformatorn” är sannolikt en mycket modernare ”nätdel” som är bättre och effektivare än vad de gamla transformatorerna hade på sin tid, när man hade en trafo i så små nätdelar.

Så om nu, vilket jag gissar, har laddningskabeln en USB-kontakt i ena ändan och ett annat kontaktdon som passar i högtalaren i andra ändan.

Om det är så kan du ju lugnt plugga in den i ett USB-uttag ombord. 

9 minuter sedan skrev guestsson:

Är "transformatorn" märkt AC eller DC?

Transformatorer funkar inte på likström, men du menar säkert nätdelens utgång, dess sekundärsida, om det står ”12 V 2A DC” så lämnar den likspänning och likström till högtalaren, står det däremot AC så lämnar den växelström till högtalaren, och då funkar det inte att ladda i båten, och den har då heller ingen USB-anslutning.

Sannolikt lämnar den likström, men kolla noga!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla ovanstående synpunkter.

Enda brasklappen är att vissa "transformatorer", eller låt oss kalla dem batterieliminatorer eller ännu vanligare "nätadaptrar", som är avsedda för laddning ibland kan ha en del av elektroniken för laddning inbyggd i sig istället för i apparaten.

 

En typisk sak är strömbegränsning. Oftast är strömmärkningen (i ditt fall "2A") just nämnda maxström som den kan ge innan den....ja, vaddå ?  I de flesta fall innan den slutar fungera, utspänningen sjunker, den blir för varm, en intern säkring går o.s.v.  Då är det lugnt att köra apparaten den försörjer på en annan 12V, även om denna andra 12V kan ge mycket mer ström till apparaten - om den skulle behöva det.

 

Men ibland innebär maxströmmen att det är en kontrollerad strömbegränsning, alltså att nätadaptern på ett snyggt sätt och högst medvetet begränsar maxströmmen till - i ditt fall - 2A. Rent tekniskt är den en konstant spänningskälla (12V) upp till maxströmmen, sedan en konstant strömkälla (2A) med en utspänning som istället varierar. Detta kan då utnyttjas av grunkan den laddar, som i sig själv då kan ha strömbegränsningen av laddningen bortrationaliserad (=sparar komponenter, billigare).

Kopplar man då in den till en 12V som inte har denna begränsning kan strömmen bli ohejdat stor för grunkans laddning/batteri. Med i värsta fall pyrotekniska effekter som följd.

 

Nu är det ganska ovanligt med dessa fulbesparingar, och din apparat går med största sannolikhet att driva med 12V som beskrivits ovan. Men titta lite extra på apparatens märkning också, och se om det i manualen - mot förmodan - står något om att den absolut inte får anslutas till annat än den medsända adaptern.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

för att förtydliga så är det en ac/dc nätdel som ger DC12V / 2A på sekundärsidan som är ”laddaren ” jag använder hemma.

 

jag har en motorbåt med solcell så spänningen är oftast högre än 12V, normalt mellan 12,7-14,5V.

 

Kan en DC -DC omvandlare som kan begränsas till 12V samt 2A vara säkraste väg framåt?

 

typ https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/natadaptrar/dcdc-natadaptrar/luxorparts-12-v-adapter-med-6-dc-pluggar-36-w-p44439

 

Det står att den ger upp till 3A men som påtalas är det nog högtalarens elektronik / batteri som styr vilken ström den tar emot

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Kan en DC -DC omvandlare som kan begränsas till 12V samt 2A vara säkraste väg framåt?

 

typ https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/natadaptrar/dcdc-natadaptrar/luxorparts-12-v-adapter-med-6-dc-pluggar-36-w-p44439

Tror det kommer fungera ändå.

Risken är att länkade adapter inte ger 12V ut med 12V in, utan snarare behöver 13-14V för att ge 12V ut. Och vid 12V kanske den bara ger 10-11V, vilket kanske skapar andra problem....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror det kommer fungera ändå.

Risken är att länkade adapter inte ger 12V ut med 12V in, utan snarare behöver 13-14V för att ge 12V ut. Och vid 12V kanske den bara ger 10-11V, vilket kanske skapar andra problem....

Ja svårt att veta. Kanske skall maila garmin och fråga, det är en bärbar Fusion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl nu vad du har för slags kontakter, om det är USB så är det ju inga problem, inte heller om det är en medskickad extrakanel med en sådan där cig-tändarekontakt i ena ändan och en i högtalaren passande kontakt i andra ändan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en Dusion stereo active står det bland annat så här i specen.

 

”Batteri upp till 20 timmar: dubbla inbyggda, uppladdningsbara, högeffektiva litiumjoncellbatterier ger upp till 20 timmars användning

Laddningskrav: 110~220 V AC väggladdare (medföljer) eller 12 V DC 2a billaddare (valfritt tillbehör) – laddar inom 3 timmar”

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är en Dusion stereo active står det bland annat så här i specen.

 

”Batteri upp till 20 timmar: dubbla inbyggda, uppladdningsbara, högeffektiva litiumjoncellbatterier ger upp till 20 timmars användning

Laddningskrav: 110~220 V AC väggladdare (medföljer) eller 12 V DC 2a billaddare (valfritt tillbehör) – laddar inom 3 timmar”

 

 

Japp, enklast är att bara beställa den 12v cigg / billaddare som garmin säljer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev McLasse:

Tittar man på specen för den är utgångsspänningen 10,5V-16V. Det borde inte vara några problem rent voltmässigt att koppla in på båtelen direkt.

Fast det var det där om adaptern har strömbegränsning. Men säkringen är/skall vara 2,5A så frågan är om det är ett problem?

Specen tycker jag skriker högt att detta tvärtom snarast är en adapter som inte är en vanlig "fast-spänning-ut"-adapter, utan just en laddare.

 

Strömbegränsning och säkring är inte alls samma funktion, eller rättare sagt - visst är de relaterade till utströmmen men har väldigt olika syfte. Säkringen skyddar när något går snett/fel och bryter. Ofta för gott. Strömbegränsning gör just det jag beskrev ovan, dvs begränsar strömuttaget - medvetet och snyggt. Det fungerar i praktiken så att utspänningen då sjunker tills jämvikt mellan spänning/ström uppstår. Dvs sänks till den punkt där apparaten drar just maxströmmen. Egentligen kärnfunktionen i en konstantströmsladdare.

 

Så just de fakta (utspänningsområdet) som ovan tas som argument för att apparaten bör gå att koppla in till båtens elsystem direkt, säger i stället mig att den definitivt inte mår bra av detta.

 

Köp den avsedda adaptern (dvs snarast troligen "laddaren") för anslutning till 12V fordonsel, så slipper vi få reda på vilken tolkning som var rätt...😛

 

Edit:  Sedan blir man ju som alltid ledsen i ögat när inte ens tillverkaren kan hålla reda på ström, spänning och effekt. Uteffekt mäts i Watt, det är utströmmen som är 2A.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Specen tycker jag skriker högt att detta tvärtom snarast är en adapter som inte är en vanlig "fast-spänning-ut"-adapter, utan just en laddare.

Tack! Inlägget är borttaget. 🙂

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-07 vid 13:06 skrev johan_sjobjorn:

Japp, enklast är att bara beställa den 12v cigg / billaddare som garmin säljer

Den lilla pluggen i ändan på garminadaptern förekommer i ett antal olika "standard"-dimensioner...

Kanske du redan kollat att den passar fysiskt till din Dusion stereo.

Annars, ifall du har Kjell& Co i närheten, ta med din högtalare dit så får du nästan garanterat den hjälp du behöver.

 

Kjell&Co-fan sedan länge

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle sätta 4g routern i båten som drivs med 12V adapter så rotade jag upp en med passande plugg i skrotlådan hemma och  klippte av själva adaptern och kopplade kabeln rakt på båtens 12V och det har funkat fint i flera år.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev pannkaka:

Den lilla pluggen i ändan på garminadaptern förekommer i ett antal olika "standard"-dimensioner...

Kanske du redan kollat att den passar fysiskt till din Dusion stereo.

Annars, ifall du har Kjell& Co i närheten, ta med din högtalare dit så får du nästan garanterat den hjälp du behöver.

Jodå, Kjell är bra. Men TS har ju redan hittat laddaren som behövs, och på länken i inlägget står uttryckligen att den passar Fusion-stereon.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/pn/010-12519-20#devices

 

18 minuter sedan skrev Makro:

När jag skulle sätta 4g routern i båten som drivs med 12V adapter så rotade jag upp en med passande plugg i skrotlådan hemma och  klippte av själva adaptern och kopplade kabeln rakt på båtens 12V och det har funkat fint i flera år.

Om du läser inläggen ovan så ser du att det nu är mer eller mindre konstaterat att det inte är en 12V-adapter som den skall laddas med - då kan det gå galet - utan en modellanpassad laddare.

Annars håller jag med - när det gäller 12V-drivna prylar. Har gjort samma sak själv ;)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev pannkaka:

Den lilla pluggen i ändan på garminadaptern förekommer i ett antal olika "standard"-dimensioner...

Kanske du redan kollat att den passar fysiskt till din Dusion stereo.

Annars, ifall du har Kjell& Co i närheten, ta med din högtalare dit så får du nästan garanterat den hjälp du behöver.

 

Kjell&Co-fan sedan länge

Håller med, och övertygar personalen dig att köpa minst tre andra saker från butiken, det är deras affärsstrategi, sonen jobbade hos Kjell på Kungsgatan i några år...

Men bra hjälp får du!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Jodå, Kjell är bra. Men TS har ju redan hittat laddaren som behövs, och på länken i inlägget står uttryckligen att den passar Fusion-stereon.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/pn/010-12519-20#devices

Strålande! Jag läste inte det finstilta... sorry😔

Redigerad av pannkaka
clean-up
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev IngemarE:

Jodå, Kjell är bra. Men TS har ju redan hittat laddaren som behövs, och på länken i inlägget står uttryckligen att den passar Fusion-stereon.

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/pn/010-12519-20#devices

 

Om du läser inläggen ovan så ser du att det nu är mer eller mindre konstaterat att det inte är en 12V-adapter som den skall laddas med - då kan det gå galet - utan en modellanpassad laddare.

Annars håller jag med - när det gäller 12V-drivna prylar. Har gjort samma sak själv ;)

Jo jag backar där, en laddare är ju bättre i detta fallet så slipper man hålla koll 🙂

Men på 90-talet jag laddade min Motorola Micro-tac telefon direkt från min gamla Volvo PV med 6-volt system med blandade resultat 😄

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...