Martin64 10 Postad 5 Augusti , 2021 Hej, någon som är uppdaterad vad gäller den nya bensinen? Har försökt söka men inte hittat det jag vill veta. Kommer den att säljas på sjömackarna? Hur funkar den i en bensin-V8 från början på 90-talet? Vad gör den med bränsleslangar etc? Många frågor men få svar. I dom tabeller jag sett finns inte så gamla motorer med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Augusti , 2021 Alla motorer från Mercruiser är godkända för upp till 10% etanol sedan hedenhös. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 7 Augusti , 2021 Hej, tack för ditt svar! Motorn är en VP aq271c, det skulle alltså funka? var kommer Mercruiser in i bilden, ursäkta min okunskap. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 7 Augusti , 2021 4 timmar sedan skrev Martin64: Hej, tack för ditt svar! Motorn är en VP aq271c, det skulle alltså funka? var kommer Mercruiser in i bilden, ursäkta min okunskap. Mvh Du skrev inte vad det var för motor i första inlägget... Oavsett det så kommer in 10% etanol ställa till med något. Vad som sedan händer om inblandningen ökas ännu mer kan man ju fundera på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 7 Augusti , 2021 Jag förstår inte heller riktigt hysterin över E10 för det bränslet har funnits utomlands ”sedan hedenhös” så i stort sätt alla motorer är anpassade för det. I alla fall om motorn är massproducerad och avsedd att säljas över hela världen. Ifall du tittar i det finstilta i instruktionsboken till din motor så kan jag nästan lova att det står något i stil med ”använd bensin med minst oktantal 91, använd inte bränsle som innehåller mer än 10 % etanol eller 5 % metanol”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 8 Augusti , 2021 Vad jag förstår så är det i grunden Chevas välkända 350, så massproducerad är den allt, sedan hedenhös. Har haft flera Cheva-vanar med den motorn och de har varit rätt skottsäkra. Lite service ibland så har dom tuffat på. Då känner jag mej lugn inför bränsleproblematiken. Blir inblandningen mer än 10% får jag väl dra upp båten på land, slå på en brädfodring och använda den som sommarstuga :-)! Tack för era svar, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser