Pistvakten 1 Postad 1 Augusti , 2021 (redigerade) Min gamla Chrysler (70-tal) har sedan jag köpte den för 3 år sedan alltid startat villigt, om än inte velat gå tryggt på tomgång utan ibland dött. Lite högre gas (och därmed framdrift) har ofta motverkat detta. Nu när jag idag sjösatt båten vill den inte starta alls. Det är full sprutt på startmotorn och gnista har jag på båda tändstiften, och tändstiften ser rent blöta ut. Jag har provat att pumpa på blåsan (men då läcker bränsle ut i anslutningen till motorn), med och utan förhöjd tomgång på gasreglaget liksom med och utan choke på tändningslåset. Ingen tendens till att tända bara någon liten märklig "hostning" då och då. Är blöta tändstift en garanti för att bränsle kommer fram? Ska jag prova med startgas och isf var? Spelar det roll om tändkablarna sitter fel? Ska jag tömma ur bränslet och prova med nytt? Tacksam för alla tips! Redigerad 1 Augusti , 2021 av Pistvakten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 1 Augusti , 2021 syns ngn rörelse vid förgasarn. vid aktivering av choken blöta stift troligen bensin , vädra motorn stift urtagna kör starten 20 sek. med full gas tkablar måste sitta rätt ser bra ut men aldrig sett sån förr:) bränsle ja prova med nyblandat. fjolårets tänder inte lika bra chrys... 3år utan att skruva, liknar humlor ken inte flyga , sorry täta bränsleanslutningen (brandfara mm) B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pistvakten 1 Postad 3 Augusti , 2021 Anlände till stugan igen ikväll och "torrkörde" cylindrarna ca 15 sek. Jag råkade sedan skifta plats på stiften, vilket jag noterade när tändkablarna skulle på igen och den första inte passade pga det stiftet saknade topphylsan vilket andra inte gör. Då passade jag på att skifta plats på kablarna och utan minsta tvekan startade motorn.😄 Jag är rätt säker på att det var orsaken, trots att tidigare googleträffar sa att det inte spelar roll på en 2-cylindrig 2-taktsmotor, och jag ska genast märka upp tändkablarna i detta läge. Då passar jag på att fråga om det finns en lösning på det tidigare problemet med att motorn vill stanna på låga varv, jag tror med både varm och kall motor men definitivt varm. Lågt tomgångsvarv? Fel blandning? Hur justerar man isf det? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 4 Augusti , 2021 9 timmar sedan skrev Pistvakten: trots att tidigare googleträffar sa att det inte spelar roll på en 2-cylindrig 2-taktsmotor, Detta är ingen generell sanning utan gäller för motorer där båda stiften tänder samtidigt i ett så kallat Wasted Spark system. Dessa är ganska vanliga och gäller nog färre än hälften av motorerna och finns säkert inte på gamla motorer med brytarspetsar som denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser