Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
rebeckava

Grundstötning

Rekommendera Poster

Jag hade oturen att råka ut för en grundstötning i helgen. Skrovet klarade sig men propellern gick i. Jag kan inte se någon uppenbar skada på motorn, men den tycks vara lite segare. Propellern fick några törnar men inte mer än ca 3mm av den skadades. Är det någon som vet ifall motorn kan ha tagit skada som inte syns och i så fall vad kan ha skadats!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ifall du gick på grund och motorn känns lite segare idag. Skulle jag i första hand lämna in propellern för översyn. Det kan hända att bladen vikt sig och då är det inte alls bra att bara fortsätta köra. Du har inte skrivit vad du har för drev/axel, men i detta fall tror jag inte axlar, lager och knutar tagit skada. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gunnar jansson

Proppaxeln är det svårt att för ögat se om den tagit skada. Någom millimeter eller tiondelar ger vid handen skador på längre sikt. Packboxarna ryker och vatten tränger in. Kan bara mätas på verkstad. Men man kan chansa och hålla ögonen på färgen på oljan. Eller om den vobblar konstigt vid gaspådrag. Då är det fara på färde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...