Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
johan_sjobjorn

Klen / svag gångvärme

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Därefter öppna kulventilerna igen och köra pumpen, om den då matar fram vatten från slangarna till värmaren har jag ett kvitto på att den pumpar.

 

5 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja. Pumpen har magnetkoppling mellan elmotorn och kugghjulspumpen, så risken finns att impellern i kylsystemet trycker förbi lite värme utan att motorn funkar. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja. Pumpen har magnetkoppling mellan elmotorn och kugghjulspumpen, så risken finns att impellern i kylsystemet trycker förbi lite värme utan att motorn funkar. 

Då får man väll stänga av flödet på annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Wildeside:

Då får man väll stänga av flödet på annat sätt.

Kulventilerna på slangarna kommer ju blockera att motorn matar fram kylvattnet så på den punkten borde det funka.

 

Sen vet jag att kylvatten tränger förbi pumpen även när den är inte går , d.v.s slangarna blir varma och värmare funkar dock med låg effekt på värmen. 

 

Återkommer när jag har testat ovan förslag, skall även justera pumpen så den är monterad rätt och mäta Dt ifall jag kommer fram till att den faktiskt pumpar.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

Då får man väll stänga av flödet på annat sätt.

Jag kanske är korkad, men förstår inte riktigt var du menar att man skall stänga av flödet, och hur detta skulle kunna avgöra om cirkulationspumpen funkar eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag kanske är korkad, men förstår inte riktigt var du menar att man skall stänga av flödet, och hur detta skulle kunna avgöra om cirkulationspumpen funkar eller inte. 

Sähär fattade jag det.

 

Om jag blockerat slangarna och kört motorn varm kommer slangarna till värmaren vara svala när jag stänger av motorn.

 

När jag sedan öppnar kulventilerna (med motorn avstängd) och drar igång pumpen bör den mata fram det varma kylvattnet från motorn ifall den funkar, då kommer slangarna bli varma. Då får jag ett kvitto på att den faktiskt pumpar kylvatten i systemet.

 

Det är ju iallafall ett sätt att göra det utan att behöva demontera slangar och riskera att få in luft i systemet.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är ju iallafall ett sätt att göra det utan att behöva demontera slangar och riskera att få in luft i systemet.

Om systemet är rätt byggt ligger expansionskärlet högst upp, och de stora flöden som är brukar lösa det där med luftbubblor. Det är alltså inte som ett radiatorsystem. Dvs, du behöver inte vara orolig. 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Sähär fattade jag det.

 

Om jag blockerat slangarna och kört motorn varm kommer slangarna till värmaren vara svala när jag stänger av motorn.

 

När jag sedan öppnar kulventilerna (med motorn avstängd) och drar igång pumpen bör den mata fram det varma kylvattnet från motorn ifall den funkar, då kommer slangarna bli varma. Då får jag ett kvitto på att den faktiskt pumpar kylvatten i systemet.

 

Det är ju iallafall ett sätt att göra det utan att behöva demontera slangar och riskera att få in luft i systemet.

Det är så jag menar att du ska göra, enklaste sättet att kolla om pumpen fungerar.

Ger iof inte något svar på flödet som pumpen ger, men man vet iaf om den pumpar nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en annan fråga.

 

Pumpen har en kontakt där elen skall anslutas, dock finns ingen märkning och den kabel som finns framdragen kan anslutas åt båda hållen.

 

Jag vet vad som är + /- på kabeln men inte på pumpen (saknas märkning).

 

Finns det något sätt att avgöra polariteten på pumpen med tex en multimeter?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag vet vad som är + /- på kabeln men inte på pumpen (saknas märkning).

Det framgår i instruktionen jag länkade till 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Har en annan fråga.

 

Pumpen har en kontakt där elen skall anslutas, dock finns ingen märkning och den kabel som finns framdragen kan anslutas åt båda hållen.

 

Jag vet vad som är + /- på kabeln men inte på pumpen (saknas märkning).

 

Finns det något sätt att avgöra polariteten på pumpen med tex en multimeter?

 

 

Det märker du när du demonterat pumpen och provkört den utanför systemet.

Nej, det går inte att lista ut pumpens polaritet ens med en multimeter. 
Alla pumpar och liknande apparater jag har kopplat och skruvat  under alla årens lopp med har haft antingen fasta röda och svarta kablar, eller ett ingjutet + eller - i gaveln på motorn, vid anslutningarna, så jag tycker det är väldigt underligt om sådan märkning saknas.

Men du kan ju godtyckligt koppla plus och minus och se om pumpen roterar åt rätt håll, anslut en slang på sugsidan och stoppa ned den i en hink, starta pumpen och se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Det framgår i instruktionen jag länkade till 🙂

Min ser annolunda ut, det går inga märkta kablar från pumpen. kan ta en bild på det senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Det märker du när du demonterat pumpen och provkört den utanför systemet.

Nej, det går inte att lista ut pumpens polaritet ens med en multimeter. 
Alla pumpar och liknande apparater jag har kopplat och skruvat  under alla årens lopp med har haft antingen fasta röda och svarta kablar, eller ett ingjutet + eller - i gaveln på motorn, vid anslutningarna, så jag tycker det är väldigt underligt om sådan märkning saknas.

Men du kan ju godtyckligt koppla plus och minus och se om pumpen roterar åt rätt håll, anslut en slang på sugsidan och stoppa ned den i en hink, starta pumpen och se vad som händer.

skall kolla lite noggrannare, som du säger är det ju lätt att testa när jag demonterat den. återkommer i frågan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för test, nu kan jag testa polaritet , flöde och funktion.

 

som ni ser på bilen har pumpen en anslutning, någon som känner igen den på formen ? Tänkte jag skulle skaffa en sådan så det blir bra, nuvarande lösning ser lite hemmagjord ut..

725F0CA8-2FA1-4FE8-BA71-A5DD048FA523.jpeg

image.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

vad tror ni om flödet ?

12,8 liter per minut gissningsvis. 

Borde räcka för att få ordentligt varmt.

 

Sedan gäller det att ae till att pumpen inte blir torr, som du märkt, och att det inte är en massa luft i värmebatteriet.

 

Det bästa borde vara att ha pumpen nära motorn eller så lågt som möjligt var som helst i systemet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Dags för test, nu kan jag testa polaritet , flöde och funktion.

 

som ni ser på bilen har pumpen en anslutning, någon som känner igen den på formen ? Tänkte jag skulle skaffa en sådan så det blir bra, nuvarande lösning ser lite hemmagjord ut..

725F0CA8-2FA1-4FE8-BA71-A5DD048FA523.jpeg

image.jpg

Jaha du menade så... ja här kan du ju mäta med multimeter vilket som är plus och minus, om du kopplar multimetern fel visas det ett minustecken  i displayen.

3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det funkar, märkets att jag fick suga så vattnet kom upp till pumpen innan det kom igång.

 

vad tror ni om flödet ?

Det är väl så att den pumpen inte är direkt självsugande, iallafall inte någon större uppfodringshöjd det krävs att inloppet ligger i samma nivå, eller kanske litet lägre än motorns utlopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha du menade så... ja här kan du ju mäta med multimeter vilket som är plus och minus, om du kopplar multimetern fel visas det ett minustecken  i displayen.

Det är väl så att den pumpen inte är direkt självsugande, iallafall inte någon större uppfodringshöjd det krävs att inloppet ligger i samma nivå, eller kanske litet lägre än motorns utlopp.

Det kanske löser sig när motorns cirkulationspump trycker på såvida det inte är för mkt luft i systemet 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det kanske löser sig när motorns cirkulationspump trycker på såvida det inte är för mkt luft i systemet 

Sannolikt, och ev. luft trycks upp i expansionskärlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är pumpen återmonterad med utkastet uppåt som anges i manualen. Mätte dT och den är nu ca 10C (58c / 48c). 
 

så helt klar en förbättring. 
 

har inte hunnit testa om det ger bättre värme med det borde det sannolikt göra.

EACC6CD4-DB28-4DBD-A11F-8D0ED27AA2D5.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Nu är pumpen återmonterad med utkastet uppåt som anges i manualen. Mätte dT och den är nu ca 10C (58c / 48c). 
 

så helt klar en förbättring. 
 

har inte hunnit testa om det ger bättre värme med det borde det sannolikt göra.

EACC6CD4-DB28-4DBD-A11F-8D0ED27AA2D5.jpeg

Vad bra!

Ja det blir ju iallafall inte sämre 🙃.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Nu är pumpen återmonterad med utkastet uppåt som anges i manualen. Mätte dT och den är nu ca 10C (58c / 48c). 
 

så helt klar en förbättring. 

Absolut en klar förbättring!

 

P = Q x ρ x Cp x (t1 - t2 )

 

Tillfixat och förenklat

P = Q x 0,07 x Δt

P i kW

Q i liter per minut

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Absolut en klar förbättring!

 

P = Q x ρ x Cp x (t1 - t2 )

 

Tillfixat och förenklat

P = Q x 0,07 x Δt

P i kW

Q i liter per minut

Så förstår jag dig rätt,

 

Låt oss säga att pumpen ger 12,8L och nuvarade dT är 10C.

 

Då har vi 12,8 x 0,07 x 10 = 8,96kW .

 

Stämmer det får man väl vara nöjd 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Så förstår jag dig rätt,

 

Låt oss säga att pumpen ger 12,8L och nuvarade dT är 10C.

 

Då har vi 12,8 x 0,07 x 10 = 8,96kW .

 

Stämmer det får man väl vara nöjd 🙂

Ja, det tycker jag absolut. 
Och har du en lägre temperatur på luften som passerar över batteriet ökar delta-T

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen. Nu skall jag bara hitta en bättre kontaktdon till pumpens elanslutning och sen lägger jag detta projekt till handlingarna 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack alla för hjälpen. Nu skall jag bara hitta en bättre kontaktdon till pumpens elanslutning och sen lägger jag detta projekt till handlingarna 🙂

Jag tror att dessa är generalagent för Johnson Pump,  https://www.axflow.com/sv-se 

De borde veta var man hittar en "kontakt".

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Tack alla för hjälpen. Nu skall jag bara hitta en bättre kontaktdon till pumpens elanslutning och sen lägger jag detta projekt till handlingarna 🙂

Du kan ju använda MC4 kontaktdon, som är vattentäta och egentligen avsedda för solcellspaneler.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/mc4-kontakt-for-seriekoppling-1-par-p45137

Köp isåfall två kit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror att dessa är generalagent för Johnson Pump,  https://www.axflow.com/sv-se 

De borde veta var man hittar en "kontakt".

Har mailat Conrad för att se om de kan känna igen ifall detta är ett kontaktdon de känner igen, skall kontakt Axflow också ifall Conrad går bet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...