Renken1950 0 Postad 29 Juli , 2021 Håller på och ska byta limpor och blev att fundera vart kylvattnet som går in i motorn tar vägen? Går det runt och tillbaka ut samma väg det kom in via termostaten? Var helt 100 på att det var kanaler ut i limporna men det var det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 29 Juli , 2021 Vattnet måste gå ut genom limporna och vidare genom avgasknäna ut med avgaserna. Titta en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken1950 0 Postad 29 Juli , 2021 Vilken utan portarna är det vattnet går igenom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 29 Juli , 2021 Inga portar är inblandade med vatten. Vattnet går ut vi slangar termostathus-avgaslimpa om motorn är sjövattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken1950 0 Postad 29 Juli , 2021 Ja limporna kyls med slangar som går på undersidan , men vart tar vattnet vägen som går in i motorn ? Samma väg ut som in via termostaten ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 29 Juli , 2021 Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 30 Juli , 2021 8 timmar sedan skrev Hybro: Kyler både block och topp genom interna kanaler, så ut genom slang / slangar från termostathuset och in i avgassystem, efter ett knä, som ska förhindra att vattnet sprutar mot avgasventilen/ventilerna. Och så blir en del vatten liggande i avgassystemet / slangen. Avgaserna trycker ut lagomt mycket. När motorn stoppas, rinner vatten tillbaks genom avgassystemet, och skulle kunna rinna in bakvägen genom en avgasventil. Men nu sitter det vanligast en större burk på avgasslangen, som kan rymma detta vatten, efter stopp av motorn. Värre blir det om en motor inte startar vid upprepade startförsök, för då pumpas allt mer vatten in i avgassystemet, som till slut inte ryms i vattensamlare... Utan hamnar i motorn. Så vad, bör man göra om en motor inte startar på Några få försök? Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 30 Juli , 2021 Du har givetvis rätt😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 30 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Rollen: Det du pratar om gäller bara backslagsmotorer där avgasslangen går upp i en svanhals före bordsgenomföringen. På en drevmotor kan vattnet aldrig komma in genom någon avgasventil för att man kör länge på starten utan att motorn stannar. Det är ju fall från avgaskrökarna till avgasutsläppet. Och som vanligt finns undantag. S-drev har inte den funktionen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser