Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2021 59 minuter sedan skrev anuba: Nu handlade den här tråden om placeringen av tempsensorn från laddaren. Den frågan fick jag inte riktigt svar på så min slutsats är att jag sätter den på sidan, där jag har känt de högsta temperaturen, när jag laddar batteriet hemma med en bra nätladdare. Jag googlade lite på nätet och hittade några manualer till andra produkter, och de Ctek-produkter som har extern temperatursensor så rekommenderar man att de sätts i ”plusklämman” så nära batteriet som möjligt. Dvs, inte direkt på batteriet, utan väldigt nära. Vad står det i manualen till din laddare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Augusti , 2021 4 timmar sedan skrev ChristerN: Trevligt med en leverantör som man kan prata med. Det gillar jag! Rent allmänt så är det läget "sealed" som bör användas för AGM och GEL på regulatorer och laddare om sådant finns. Detta ger en lägre toppspänning eftersom kokning inte är möjlig och önskvärd på dessa batterier. Men det hela handlar ju om att man vill ha ett system som hanterar laddningen på bästa sätt, oavsett temperatur. Där tycker jag inte Smartpass lever upp till kraven. Tyvärr får man högre spänning om man väljer AGM-läget. Men jag har aldrig sett högre strömmar än 20 A per batteri. Enligt Victron skall de klara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 14 Augusti , 2021 11 minuter sedan skrev anuba: Tyvärr får man högre spänning om man väljer AGM-läget. Men jag har aldrig sett högre strömmar än 20 A per batteri. Enligt Victron skall de klara det. Ja, för hög spänning på Ctek’s AGM-lägen har jag erfarenhet av. Inte bra! (En av anledningarna till att jag bytte ut min gamla laddare i vintras.) Men när du skriver att dina batterier ska klara 20 A per batteri blir jag lite fundersam. Bly-batteriet, där AGM är en typ, klarar hög ström. Det tar bara laddning till den del det kan tillgodogöra sig ändå. Det har inget med spänning att göra! Spänningen är kritisk och får aldrig bli för hög för batteritypen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Augusti , 2021 4 timmar sedan skrev Peter_K: . Vad står det i manualen till din laddare? Jag missade att säga att jag tidigare har placerat sensorna enligt manualen det vill säga nära pluspolen. Men jag tror det är bra att om sensorn också känner av batteriets temperaturhöjning. Det var trots allt så man byggde laddare på 80-talet innan man uppfann det ”smarta” laddarna. Jag höll på med modelflyg och där laddade man både blyackar och NiCa med tempsensoravstängning. Jag fick ingen klarhet i den frågan när jag pratade med Cetek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Augusti , 2021 (redigerade) 1 timme sedan skrev ChristerN: Ja, för hög spänning på Ctek’s AGM-lägen har jag erfarenhet av. Inte bra! (En av anledningarna till att jag bytte ut min gamla laddare i vintras.) Men när du skriver att dina batterier ska klara 20 A per batteri blir jag lite fundersam. Bly-batteriet, där AGM är en typ, klarar hög ström. Det tar bara laddning till den del det kan tillgodogöra sig ändå. Det har inget med spänning att göra! Spänningen är kritisk och får aldrig bli för hög för batteritypen!!! i början, när generatorn styr spänningen har Smartpassen koll på inte strömmen överskrids. Inte vet jag hur. Enligt Victron rekomenderas inte högre laddström än 0.2*C20=25A för 125Ah-batteriet. https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-SE.pdf Spänning i sig skapar inga problem så länge det inte blir en ström. Rena spänningsöverslag kräver nog högre spänningar. Jag misstänker att det är spänningen gånger strömmen som skadar batteriet, om den inte kan ta emot mer energi. När batteriet inte kan absorbera energin blir det värme som sensorn borde känna och reglera ner spänningen. Jag är tacksam för engagemangen men jag har valt att gå vidare försöker ha lite bättre koll på batteristatusen i framtiden. Redigerad 14 Augusti , 2021 av anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Augusti , 2021 16 minuter sedan skrev anuba: Jag missade att säga att jag tidigare har placerat sensorna enligt manualen det vill säga nära pluspolen. Men jag tror det är bra att om sensorn också känner av batteriets temperaturhöjning. Det gör den ju, indirekt. När batteriet blir varmt, så blir det ju varmt i luften omkring också tänker jag. Därför skall ju de batteriregulatorer man har till solpaneler placeras i samma utrymme som batteriet om de har temperaturkompensering. Sätter du istället sensorn direkt på batteriet är ju snarare risken att du får väldigt dålig laddning, och det är inte heller bra. Tänker jag 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Augusti , 2021 Jag åkte och köpte en batterianylsator, som @Georg_Ohm rekommenderar. Den konstaterar också att mina gamla batterier är soppor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 14 Augusti , 2021 25 minuter sedan skrev anuba: Jag höll på med modelflyg och där laddade man både blyackar och NiCa med tempsensoravstängning. Jag fick ingen klarhet i den frågan när jag pratade med Cetek. Är det verkligen så att Ctec stänger av laddningen pga hög temperatur? Temperatursensorn finns där för att kompensera laddspänningen med avseende på temperaturen. Det enda jag sett att laddare skall stänga av pga "fel" temperatur är när man laddar litiumbatterier. Fast då är det när temperaturen är för låg. Det är i alla fall vad jag sett. Men jag har iofs inte sett lika mycket som många andra på det här forumet. 🧐 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Augusti , 2021 5 timmar sedan skrev anuba: Jag åkte och köpte en batterianylsator, som @Georg_Ohm rekommenderar. Den konstaterar också att mina gamla batterier är soppor. Det var nu väldigt tråkigt, men inte förvånande utifrån hur du beskrivit problemet. Dessvärre tror jag att jag råkat ut för detsamma, har aldrig lyckats få min bank toppladdad de senaste dagarna, nu har jag motvilligt kopplat landströmsladdning, det var dock liter för lite vätska i batterierna, har nu fyllt på och hoppas det blir bättre. Saken har inte blivit bättre av att ha en knapptryckande 3,5 åring ombord som ställt om kylen på manuellt läge och max kyla, och för att liksom kompenserat detta även startat värmaren. Men nu 97,6%... Jag får väl beställa några hundra amperetimmar i form av några tyska kvalitetsbatterier.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Augusti , 2021 8 timmar sedan skrev McLasse: Är det verkligen så att Ctec stänger av laddningen pga hög temperatur? Temperatursensorn finns där för att kompensera laddspänningen med avseende på temperaturen. Det enda jag sett att laddare skall stänga av pga "fel" temperatur är när man laddar litiumbatterier. Fast då är det när temperaturen är för låg. Det är i alla fall vad jag sett. Men jag har iofs inte sett lika mycket som många andra på det här forumet. 🧐 Helt säker är jag inte men Smartpass och D250 har var sin sensor. Så en tanke är ju att Smartpassen kopplas bort om det blir för varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 15 Augusti , 2021 (redigerade) Dock annan laddare, men jag köpte till tempsensor till min Waeco 25 amp laddare. Den monteras på batteriets bult, är som en ringkabelsko på M8 (har skruvhål till mina AGM batteri). Till Victrons regulator som jag också har, sätter man tempsensor på batteriet, ovanpå eller sidan. Redigerad 15 Augusti , 2021 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 15 Augusti , 2021 54 minuter sedan skrev patrikflink: Dock annan laddare, men jag köpte till tempsensor till min Waeco 25 amp laddare. Den monteras på batteriets bult, är som en ringkabelsko på M8 (har skruvhål till mina AGM batteri). Till Victrons regulator som jag också har, sätter man tempsensor på batteriet, ovanpå eller sidan. Det låter logiskt men som många skriver är det kanske batteriets allmäntemperatur som skall mätas. Jag funderat på att skaffa Victrons trådlösa sensor som styr min ena solladdare men det hade inte hjälpt mig i det här fallet då Victronregulatorn laddar bara startbatteriet, som verkar funka bra. Viktrons system är kul då den lagrar information under tid som man kan kolla på senare. Tyvärr lirar de inte med mitt övriga system. Ctek och Nasa BM-1 känns lite gammalmodiga i det avseendet. Många prylar i båten blir det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 785 Postad 15 Augusti , 2021 52 minuter sedan skrev anuba: Jag funderat på att skaffa Victrons trådlösa sensor som styr min ena solladdare Kan rekommendera Amazon och Ebay. Köpte all Victrons prylar där (Shunt med mätare, regulator, tempsensor och 2 huvudbrytare/batteriskydd). Kastade ur all gammalt och ersatte förra året då jag köpte nya batterier. Förflyttade fram mina monster AGM på 200ah då tillverkare sa att det inte är bra när dom bor i ett varmt utrymme (motorrummet blir som bekant varmt). Där av mina dubbla tempsensorer (Victron plus Waecos). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser