Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
johan_

Göra hål i plasten för ankarspel

Rekommendera Poster

Hej,

Lite osäker på om det är rätt forum...

Jag har installerat ett nytt ankarspel då mitt gamla gett upp. Jag har nu problem med följande:

Jag har en 40m lina med 10m kätting. När kättingen kommer till ankarspelet så slår "haspen" i taket på motorrummet. Jag kan inte sänka ankarspelet så jag har beslutat mig för att göra något I taket istället. 

Är ute efter lite tips och idéer på vad som är bäst och vilket verktyg jag bör använda. Taket är botten på kapellådan som jag förvarar kapellet i så det syns inget på utsidan. Det kan komma ner vatten som samlas i lådan men inga stora mängder.

Ska jag göra ett hål, såga ur eller något annat smart. Vill gärna ha tips på verktyg så att jag inte gör mer skada.

Tacksam för alla svar.

20210727_165059.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såga upp ett rektangulärt hål som motsvarar ”kläppen”.

Borra hål i hörnorna, börja med 3mm öka efterhand så att du får ned ett bågfilsblad eller elektrisk sticksåg och såga. 
Jag har gjort hål i båtar med vinkelslip, klart det funkar, men också väldigt lätt att göra fel och att skada sig. Tryckluftsdriven sticksåg kan också fungera. Multikutter fungerar också, men väsnas så förskräckligt, annars sågar man med en sådan med god precision.

Elektrisk sticksåg eller multikutter är nog lättast att använda efter manuell sågning.

Sedan skär du till en bit gummiduk som är något större än hålet och skruvar eller limmar fast i hålets ena kortsida så att ”kläppen” kan komma upp. Det hindrar kanske det mesta av regnvattnet att ta sig in.

Jag hade även sett till att man kan komma åt ankarspelet då det trasslat sig eller då linan/kättingen inte matats ned ordentligt i ankarboxen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...