J_Isacson 0 Postad 28 Juli , 2021 Hej Jag har en segelbåt med en inombordare Yanmar 1GM10. Jag kan (än så länge) inte så mkt om motorer och har därför två frågor: 1. När jag kör motorn så har jag alltid nyckelströmbrytaren i ON-läget. På ett ställe i instruktionsboken står det att den måste släppas tillbaka till OFF-läget efter start så att inte startmotorn blir överhettad men på en annan sida tolkar jag det som att den ska vara i ON-läget. Någon som kan förklara vad som gäller. 2. Då motorn är igång så läcks vatten in i motorutrymmet. På ca 2-3 h kommer det ca 4 liter. Vattnet smakar saltvatten och är lite oljigt. Eftersom det finns ett tråg under motorn som är torrt så är min gissning att det är sjövattenkopplingen etc vid sidan om motorn som läcker men när jag torkar rent och inspekterar på tomgångskörning upptäcker jag inget vattenläckage. Verkar som att vatten bara kommer när jag går för motor vid gång vilket förbryllar mig. Tips? mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 28 Juli , 2021 1 timme sedan skrev J_Isacson: Verkar som att vatten bara kommer när jag går för motor vid gång vilket förbryllar mig Kolla propelleraxeltätningen. Den "lilla klumpen" där propelleraxeln går ut genom skrovet. Det är inte omöjligt att det är där det läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 28 Juli , 2021 (redigerade) Eller sjövattenpumpens tätningar mot axeln, för kylning av motorn. Ett annat ställe kan vara avgasslangarnas anslutning till vattensamlare, en burk som många tror, att det är en ljuddämpare. Redigerad 28 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 28 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Hybro: Eller sjövattenpumpens tätningar mot axeln, för kylning av motorn. Ett annat ställe kan vara avgasslangarnas anslutning till vattensamlare, en burk som många tror, att det är en ljuddämpare. Japp, fast då läcker det även när båten står stilla med motorn igång. TS dilemma är att det läcker när han "bara går för motor vid gång". Jag tolkade det som att det bara läcker när propellern snurrar. Fast det vette tusan, i bland är det svårt att lokalisera var det fördömda vattnet, som är på fel sida skrovet, kommer ifrån. Lite toapapper knutet och utlagt på strategiska ställen avslöjar läckor ganska effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_Isacson 0 Postad 28 Juli , 2021 Tack för era båda tips. Tänker att det nog skulle kunna propelleraxeln eftersom den verkar läcka endast under gång. Någon som även har svar på första frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 4 Postad 29 Juli , 2021 Det kan möjligtvis vara ett översättningar fel i den andra delen av instruktionen du skickat med. Jag antar att du först sätter nyckeln i on-läge när du startar motorn och sedan startar med start knappen. I så fall ska nyckeln vara kvar i on-läge så länge motorn är igång. Den andra delen av instruktionen är antingen ett översättningsfel eller också handlar det om en startnyckel med ett fjädrande startläge som sätter igång startmotorn. Då har du ingen speciell startknapp, vilket du verkar ha enligt bilden på din kontrollpanel. Behåll nyckeln i on-läge så länge motorn är igång. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 29 Juli , 2021 (redigerade) Med min Yanmarpanel kan jag starta motor endera med det återfjädrande 4:e läget hos nyckellåset. Återfjädrande till ON. Eller sätta nyckeln i läge ON och trycka på startknappen. Går lika bra, vilket jag än väljer. Startmotoreffekten är lika oavsett🙂 Just läget ON, har i originalkoppling som uppgift att spänningssätta varningslampor och summer. Genom åren brukar det bli både en och fler ändringar och kompletteringar... av tidigare ägare. Redigerad 29 Juli , 2021 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser