Paul_Schtek 72 Postad 28 Juli , 2021 Hej entusiaster, Jag har problem med en evinrude 6 hk 2 takt från 70-talet. Den var dränkt i höstas och hade rostat fast. Jag fick runt den och nu går den runt fint efter att ha oljat i tändstiftshålen och dragit. Har även sett gnista när jag drar runt. Men den tänder inte alls. Har startgasat i förgasaren, direkt i cylindrarna och även med bensinssnaps. Är nya tändstift nästa steg? Eller är det bättre att bara ge upp? Har inte tagit kompprov men jag ser att det är rätt rostigt i ena cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 29 Juli , 2021 18 timmar sedan skrev Paul_Schtek: Hej entusiaster, Jag har problem med en evinrude 6 hk 2 takt från 70-talet. Den var dränkt i höstas och hade rostat fast. Jag fick runt den och nu går den runt fint efter att ha oljat i tändstiftshålen och dragit. Har även sett gnista när jag drar runt. Men den tänder inte alls. Har startgasat i förgasaren, direkt i cylindrarna och även med bensinssnaps. Är nya tändstift nästa steg? Eller är det bättre att bara ge upp? Har inte tagit kompprov men jag ser att det är rätt rostigt i ena cylindern. Om cylinderväggarna är rostiga så hade inte jag lagt någon mer tid på en sådan gammal motor. De kanske går att rädda om man hornar om cylindern och det bara är ytrost, men är knappast värt tiden. Det är förmodligen för svag gnista om den inte tänder då du säkerställt bränsletillförseln och uppmätt att det finns kompression. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser