Xelirator 1 Postad 25 Juli , 2021 Hej! Har en evinrude 30hp från -86 som jag fick köpa billigt, den gick ej att dra runt..Öppnade upp allt och såg att vevstake + kolv (den övre) var av och trasig. Köpte begagnat från marinhallen + alla packingar till powerhead även nya lager förutom det mitt på vevaxeln (låter bra). Monterar ihop allt och motorn hoppar igång men dör vid gaspådrag. Öppnar upp toppen igen och ser att jag får vatten in i cylindrarna (2st). Att tillägga är att jag måste ha dubbla topplockspackningar annars tar den övre kolven i topplocket..VARFÖR? Den ser inte skev ut , jag misstänker att de läcker vatten pga. dubbla packningar? Någon som komma med tips på vad som kan vara felet? Har kollat kylmanteln och ser inga synliga sprickor, nya packningar 2st.. Någon som sitter på manualen till denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 25 Juli , 2021 (redigerade) 5 timmar sedan skrev Xelirator: Hej! Har en evinrude 30hp från -86 som jag fick köpa billigt, den gick ej att dra runt..Öppnade upp allt och såg att vevstake + kolv (den övre) var av och trasig. Köpte begagnat från marinhallen + alla packingar till powerhead även nya lager förutom det mitt på vevaxeln (låter bra). Monterar ihop allt och motorn hoppar igång men dör vid gaspådrag. Öppnar upp toppen igen och ser att jag får vatten in i cylindrarna (2st). Att tillägga är att jag måste ha dubbla topplockspackningar annars tar den övre kolven i topplocket..VARFÖR? Den ser inte skev ut , jag misstänker att de läcker vatten pga. dubbla packningar? Någon som komma med tips på vad som kan vara felet? Har kollat kylmanteln och ser inga synliga sprickor, nya packningar 2st.. Någon som sitter på manualen till denna? Fanns det inte olika lager till vevaxeln? Ibland brukar det finnas 3 olika höjder att välja på för att kompensera för toleranser i motorblocket. Redigerad 25 Juli , 2021 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xelirator 1 Postad 25 Juli , 2021 12 minuter sedan skrev Craycoat: Fanns det inte olika lager till vevaxeln? Ibland brukar det finnas 3 olika höjder att välja på för att kompensera för toleranser i motorblocket. Hej Är ju 3 lager totalt på vevstaken..övre har jag bytt, undre likaså. Däremot har jag inte bytt mittersta nållagret då de verkade schysst. Allt köpt från en båtmek som verkade ha koll på vad jag behövde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 26 Juli , 2021 (redigerade) 13 timmar sedan skrev Xelirator: Hej Är ju 3 lager totalt på vevstaken..övre har jag bytt, undre likaså. Däremot har jag inte bytt mittersta nållagret då de verkade schysst. Allt köpt från en båtmek som verkade ha koll på vad jag behövde. Ok, det kanske är som det ska. Jag vet att på nyare motorer så brukar man välja lagren utifrån en matris som tar hänsyn till differenser i motorblocket. Det blir som en chimsning som ser till att vevaxeln ligger i exakt rätt läge, och borde påverka hur långt kolven går innan den vänder. Men detta kanske inte är fallet på en motor från 1986, där kanske man hade tillräckliga toleranser för att slippa detta. Det är i alla fall ingen bra idé att ha 2 topplockspackningar, de är bara en tidsfråga innan de blåser sönder av trycket i cylindern. Redigerad 26 Juli , 2021 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Xelirator 1 Postad 26 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Craycoat: Ok, det kanske är som det ska. Jag vet att på nyare motorer så brukar man välja lagren utifrån en matris som tar hänsyn till differenser i motorblocket. Det blir som en chimsning som ser till att vevaxeln ligger i exakt rätt läge, och borde påverka hur långt kolven går innan den vänder. Men detta kanske inte är fallet på en motor från 1986, där kanske man hade tillräckliga toleranser för att slippa detta. Det är i alla fall ingen bra idé att ha 2 topplockspackningar, de är bara en tidsfråga innan de blåser sönder av trycket i cylindern. ok! De borde vara shysst de jag bytt men något har ju gått galet ändå.. Har nu vänt på kolvarna och då funkar det med 1 packing till toppen. Men får ju ett jävla motstånd av kompression då istället... Inga repor i cylindrar heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser