wahlis 23 Postad 23 Juli , 2021 Hej, har sett följande solpanel hos Conrad, som till mått och effekt skulle passa bra på vår båt, kan inte så mycket om olika varianter, är det någon som vet om detta kan vara något att satsa på https://www.conrad.se/p/phaesun-sun-pearl-75-monokristall-solpanel-75-wp-12-v-1900379 /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 550 Postad 23 Juli , 2021 Det var inte mycket info om den i länken. Vet inte vad ”takplatte-teknik” innebär men, vad jag vet, så har det inte skett några revolutionerande förbättringar på den fronten de senaste åren utom möjligen de monokristallina cellerna. Så, jag har inget bra svar på din fråga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 23 Juli , 2021 De är säkert bra, Conrad brukar vara okej. Det är väldigt svårt att säkert veta vilka paneler som är bra eftersom man bör se det över en längre tids användning. Förstår själv inte riktigt vad detta betyder. Sun Pearl Module är tillverkad med den innovativa takplatta-tekniken. Utan de ytliga cellanslutningarna (BUS-barer) och med svart bakfolie får modulen med sina mörka R20-celler ett homogent utseende. 24volt har också bra paneler, tex denna https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V?product_id=661 Inget uttömmande svar, men en början... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 23 Juli , 2021 Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Juli , 2021 1 timme sedan skrev 1stPeregrine: Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt. Är de här panelerna helt svarta tänker på värmeutvecklingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 23 Juli , 2021 Min är inte helt svart, se bilden, men värmeutveckling är inget problem för min del då jag har ram och luftning under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 23 Juli , 2021 (redigerade) 13 timmar sedan skrev ChristerN: takplatte-teknik Det skulle kunna vara shingeltak de syftar på. De enskilda cellerna på panelen förbinds genom att de överlappar varandra (likt ett shingeltak). På det viset minimerar man förlusten i förbindningarna mellan cellerna och därmed blir panelen lite effektivare. Ett exempel på en panel med den teknologin från Offgridtech. Redigerad 23 Juli , 2021 av McLasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser