Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
gustafsson

Planar inte.

Rekommendera Poster

Har en B20 med dubbla strombergare och ett 100 drev. Båten är vädigt trög och jag maxar en 17 knop och kommer aldrig upp i plan. Ska det vara så? Är motorn för svag för att få båten i planing? Har också problem med tomgången efter att jag kört länge. Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Enligt spec ska båten väga 1500 kg, den är 6,5 meter lång och 2,3 meter bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Har du möjlighet att koppla in en varvräknare? Varvtalet borde ligga på 4500-5300 v/rpm vid fullgas beroende på propeller. Att du har problem med tomgången tycker jag tyder på att motorn blir för varm, kan vara för snålt ställd förgasare eller dålig kylning eller en kombination av bägge. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Har en varvräknare och det stämmer att vid fullgas så ligger jag strax över 5000. Har en temp. mätare också enligt denna så är kylningen ok. Har testat och kokat termostaten hemma och den öppnar vid ca 60 grader. Kan se detta i båten också. När jag kommer upp i en 60 grader så minskar temperaturen ner till 50. Ska ta bort stiften imorgon och se hur de ser ut. Min hemmasnickrade teori var att motorn fick för mycket bensin och surade ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på klubbsidan att din båt är av 74-års modell...och du säger att det sitter ett 100-drev på den? Detta är fel, den ska ha ett 270-drev, för modligen har någon bytt drev och i samband med detta har det även då blivit fel propeller stigning. Jag har själv en likadan Catalina fast med vp 170 (B30) och den går fint att hålla i plan vid 17-knop, men med hjälp av trimplan. Men i ditt fall tror jag ej det funkar, då det verkar som att du inte kommer över plantröskeln. Och Catalinorna är tröga med B20 motorn, skulle behöva lite mer kraft för att komma till sin rätt. Att dom enligt uppgift ska toppa 25knop, får nog tas med en nypa salt. Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Att det är en 74:a tar jag med en nypa salt. (vet inte hur jag kontrollerar årsmodell). Jag har trimplan, fasta. Ska jag tolka det du säger som att jag inte kan få båten i planing med en B20?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag och min sambo har också en Catalina med 100drev AQ130 motor och den planar direkt men dock max fart 17,4knop även på 4000varv, vi har kvar att ge men det gör ingen skillnad på farten. antagligen är det proppelern som är fel. Vi har även en Catalina till innom familjen och den går ungefär lika dant, kanske lite fortare. men då har vi full packning 2vuxna, 80L vatten mm. ett tips ang motorn, kolla tändningen, tändstift, kablar, brytare, markera fördelaren genom att dra ett vasst föremål på den så det blir ett streck på den och i blocket. prova sedan att lossa vrida åt något håll, dra åt, tills det blir lite bättre, annars gå tillbaka till strecket och kolla med strobolampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ! Ska testa detta. Har haft hjälp att ställa in tändningen, men detta är gjort mer på känn, har inte haft instrument till detta. Har kollar brytare och de ser så där ut. Skulle behöva byta alt. justera in dem bättre. Vet du hur mycket detta kan påverka? //Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag vet att båten blir väldigt slö, drar mucket bränsle, går väldigt dåligt på tomgång specielt när den har nått arbetstemperatur. men i ditt fall skulle jag först och främst ställa in trimplanen, båten skall lätt kunna plana. prova med att sätta din fru, flickvän, kompis, farfar :-) längst fram på däck och se om det blir någon skillnad.. det gjorde enorm skillnad på våran båt när vi hade problem. men som en sa tidigare i forumet, kolla om förgasar skruven för hc är rätt inställd! tror det är max ner den skall skruvas och sedan 1 och ett halvt varv tillbaka.. men OBS Kolla och skriv upp hur många varv du skruvar ner nålen om något skulle bli fel så du kan skruva tillbaka den till sitt ursprungliga läge. på så sätt slipper du att stå där och ha skruvat allt fruktansvärt fel om det blir så att någon annan skall försöka felsöka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föresten. Förgasar skruv mejseln finns att köpa på (bil) tema för 29,90 art nr 19-2221.. köpte nämligen en igår!

post-7658-1394234433,5297_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara att propellern är fel, din gör 17knop vid 5000varv och Gustavsson´s gör 17,4knop vid 4000varv...ni har samma motor o samma drev. Vad har ni för propellrar, ni borde jämnföra med varandra så får du något att gå på när det gäller stigningen.Kan nämna att med min vp 170 så blir farten 24knop vid 4000varv enl GPS´en. Hoppas ni finner en lösning. Jag har en liten fråga vad gäller instrument knapparna... vid varvmätaren är där 2st svarta dragknappar, den vänstra tänder lanternorna, men den högra, vad är det den styr? Får inget utslag är jag slår på den... Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kolla också så du har rätt utväxling på drevet!! I och med att dom andra säger att det ska vara ett 270 drev så kan det ju hända att det sitter fel utväxling på underdelen om det inte är proppelern!! Ett litet tips bara när folk har varit i och skruvat och hållit på att mixtra och plånboken får bestämma!! :-? // Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Jag har en liten fråga vad gäller instrument knapparna... vid varvmätaren är där 2st svarta dragknappar, den vänstra tänder lanternorna, men den högra, vad är det den styr? Får inget utslag är jag slår på den... Peo[/KUR] den kan vara för VHF radion som satt i när båten var ny!??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 100 dreven har alltdid 1,66:1 utväxling, så det är inget som kan ha gått fel. En 1500kg båt med en B20:a går nog inte mycket mer än 20kn. Själv hade jag en AQ115B/100B i min ca 1000kg Jurmo Trimaran HT 19' båt. Med den gick den 29-30kn. Sen lyfte jag in en renoverad AQ130D/280, med K-kam, och fick ut 34kn. I kombination med 4cyl motorer ska volvodrev ha i regel 2,15:1 utväxling, men 100 dreven har alltid 1,66, och 280 dreven har vad jag minns 1,78:1. Din propeller måste nog ha någon vansinnigt liten stigning, om du varvar ut 5000rpm och bara 17kn. Ränade ut, att om stigningen är 9, har du 24% slip. Om stigningen är 11, så har du 38 slir. På en planande båt borde slip:et vara runt max 20%, helst under 10% för bra bränsle-ekonomi. Själv hade jag alltid med mitt 100B drev slip:et under 10% under PLANING, fast propellrarna nog inte var alltid de nyaste och bästa. Men du har nog en aningen liten motor i din båt anser jag. Propellervalet borde vara ok, då motorn varvar korrekt ut 5000rpm. B20:an ska ju varva på fullgas mellan 4600-5100rpm i båtar som går under 30kn, och 5500rpm i snabba båtar. Själv har jag nu en AQ171A/290 (167hk 2,5L 16v) i min båt, och är mycket nöjd med den, men får bara inte ut full toppfart, klarar bara 39kn.... men det räcker ju i allafalla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut inga problem att få upp en catalina i plan med en (B20) Inte för den vi har i alla fall. mvh:henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peo Skytt

Om du läser rätt så skriver jag: I DITT FALL, inte att dom ej går att få upp i plan. Men det är ju bara att inse faktum att dom ej rusar upp i plan med en B20...och jag betvilar INTE ett dugg att DIN båt planar ut. Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå... Ha en skön båtsommar Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:tant Hej Catalinavänner. Jag har i min båt aq130/270. Den planar vid ca 21 knop vid 4000 varv MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Tack för alla svar på mina problem. Jag har nu ställt in tändningen ordentligt. Så nu verkar problemet med tomgång vara löst. Jag har fortfarande problem med planingen. Jag har ställt ner trimplanen ca 1 cm men detta hjälpte inte. Vet inte om jag ska ställa ner dem ändå mer? Jag är nu inne på att jag har fel propeller, om det är inte är någon annan som har något annat förslag. Hur vet man vad för propeller man ska ha till ett 100 drev med en B20?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Menar du att jag ska öppna den max och sen stänga 1,5 varv, eller att jag ska skruva in den max och sen öppna 1,5 varv? Tack för tipset med trimplanen. Hjälpte tyvärr inte. //Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har provat min lite mer nu! när jag ligger på ca 4600varv så planar min nu långsamt dock max 17,4 knop. men då har jag ändrat mina trimplan och har inte hittat tillbaka till rätt läge än! Jag tycker du skall höra med någon bekant angående hc skruven som kan, Så du inte får den fel.. då kommer motorn annars gå skit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Nu har jag lånat två olika propellrar som jag testat med. En med diameter 14 och stigning 15 och en med diameter 13 och stigning 10. Den första gjorde som väntat att båten inte kom upp i maxvarv. Jag kom upp i 3500 varv, men jag planade och toppade 21 knop på detta varvtal. Detta var också i ganska grov sjö. Med den andra kom jag upp i maxvarv, båten planade men jag toppade enbart 19 knop med denna. Den slutsatsen jag kan dra är att jag borde ha en propeller som har en stigning mellan 10 och 15. Har inte hittat detta, jag kan fortfarande köpa en av de jag testat. Men det känns som jag kan få ut mer av båten om jag hittar en propeller med rätt stigning. Är det någon som har en propeller med diameter 13 och stigning 13 hör gärna av er. Är det nån som har kommentar på min slutsats? //Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ändring av dimeter och signing diametern gör ca:250varvs skillnad och stigning gör ca:300varvs skillnad ex har man en 13x13 proppeller och den varvar 4000varv ändara man den till en 14x13 så varvar motorn 3750varv byter man till en 13x15 så varvar den 3600varv alltså en tums stignen oavsett håll så ändrar man varvet 300varv åt enderahållet och om man ändrar storleken 1 tum så ändras varvet med 250 varv.Sen beror det också på hur bra propeller man skaffar sig(vilket grepp den får).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett komp prov på motorn om du törs. Min motor betedde sig illa i våras då hadde jag 10.5 - 9.0 - 7.5 - 9,5 i komp Treans cyl hadde skurit och ventilerna var slitna i nåra cylindrar märkligt nog var insugsventilerna mest slitna ??.samt att kamaxeln märkt c var utsliten. Nu har jag en fråch b20 från 76 ny camaxel D kam samt ny slipad topp och båten går fint. Dock är det nått som spökar lite tänningen och förgasarna ska få sig en mer nogren koll i nästa vårrustning. På grund av dåligt uppförande vissa dar :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Sitter o läser lite i tråden och fastnade på inlägget ang. varvtal o hastighet. Har nyss köpt en Laxen 510 HT med b20 o 100 drev, den varvar ca 4900-5000 på fullgas och gör ca 30 knop då. Min undran är om det kan sitta fel prop på, vet ej stigningen men tycker den ser liten ut när man ser på den. Nån som har erfarenheter av denna modell??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst micke

Kan nu tillägga att det sitter en 13*11 vänstergående. Lite väl lite stigning för en sån båt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micke*

 

Är du säker på att du har en 13*11 och den gör 30 knop vid det varvtalet? Hade själv en 13*11 på min nora 17 och den gjorde 23knop vid 5300 varv med ett 100 drev nu har jag en 13*13 och då gör den 27knop vid 4600 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...