Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
KLM21

VP 290 Kärvande backspärr

Rekommendera Poster

Problem med att backspärrsanordningen är väldigt trög att vrida på axeln och plåtblecket som låser den mot drevet när man svänger sitter stumt fast. Kan vrida drevet lätt när backspärr är frånkopplad. Har prövat smörja med silikonspray och försökt hamra lätt på plåtblecket men det sitter fast. Tips efterfrågas...Är det riva hela mellanhuset som krävs eller finns något mer att testa innan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det kärvar så mycket, är nog enda lösningen att ta ut axeln och rengöra från oxid, och sedan fetta in axel och backspärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Räcker det att ta bort övre växeln för att sen lossa axeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta bort både övre och undre växeln från mellanhuset, och sedan skruva bort slanganslutningen. Sedan kan man pressa ut axeln uppifrån. Den kan sitta ganska hårt, så man brukar behöva hydraulpress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, behövs specialverktyg för att lossa undrer/överhusen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5/16" och 1/4" insexnycklar, och 9/16" blocknyckel. 5/16" insexnyckeln behöver kapas lite för att få plats när man skruvar bort undre växeln. 9/16" blocknyckeln kan vara lite tjock i godset i ringnyckeln för att få plats runt muttrarna till övre växeln. Så man kan behöva slipa den tunnare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...