Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
magnus_pe

Frågor om min utombordare

Rekommendera Poster

Jag har en Yamaha 30 Hk 2t (3 cyl), årsmodell 1999. Jag tycker den är trög att komma upp i varv, lite som att motorn köver sig. Och idag när vi tog en tur till Björkö och var på väg tillbaka förbi Kalvsund och när jag gasade upp så "sköt" motorn, när jag gasade 2/3 av max kanske, svårt att förklara, det var som att den hade varv för att sen slockna, varv igen och sen slockna, så höll den på tills jag drog ner gasen, då betedde den sig inte så mer. Jag la till vid en brygga, såg att jag hade rätt lite olja i motorn, fyllde på. Startade motorn och körde långsamt mot hemåt igen. Det är en rorkult och jag har sett att det har läckt ut olja i akterspegeln, därav att jag fick fylla på mer olja, jag hade den på service för 1,5 månader sen, bytte olja och vet att jag fick i ngt för mycket olja och tänkte att det var det som läckte ut. Men jag såg nu att själva bensinslangen släpper olja (hur den nu kan göra det). Ivf, det är främst det som hände idag som jag inte förstår. Ogillar starkt att inte kunna lita på motorn samtidigt som min kunskap är rätt dålig när det kommer till utombordare 😬 Tips mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...