Segelnovis 7 Postad 19 Juli , 2021 Hej! Hade nog 80 liter i tanken (127 liters) från i fjor. Har nu tankat 30+40 liter vid två olika välfrekventerade sjötappar. Nu får jag vita/beige felaktiga partiklar i första vattenavskiljaren. Inget verkar gå vidare till avskiljare under canvacfiltret. Har hällt i dubbel dos biocid och är på resa för motor (Göta kanal). Har tömt första avskiljaren åtskilliga gånger och sugit upp 4-5 liter direkt ur tanken med pump (osäker om jag träffat lägsta punkten) och har fått med en del bös och några få droppar av förmodat vatten. Varje gång jag tömmer avskiljaren kommer det mer som "hänger i dieseln" i avskiljaren och efter någon timme samlas på botten. Inget sätter sig i silen ut från avskiljaren. Motorn (MD17) går fint, ta i trä. Är på resa, 35 sjömil hem (seglar en del om det går, men mycket motor). Vad göra tro? Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 19 Juli , 2021 Min ringa erfarenhet av sk dieselbakterier är att de är bruna och, om det är mycket, blir som brun gegga. Vad dina vita/beiga utfällningar är kan jag inte svara på men det är naturligtvis inte bra att ha partiklar i dieseln. Bra att du håller koll på filtren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 19 Juli , 2021 Ja, inte sant, de ser inte ut så som jag läst om. Tack för svaret. Frågan är om det kan vara sjögång och 30-gradig värme och ståltank som skapar detta? Ska prova att bottensuga tanken i morgon igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 19 Juli , 2021 Har det varit kallt i vinter? På beskrivningen låter det lite som paraffin som fälls ut i kyla. botmedlet är att smälta paraffinet igen. 55-60 grader har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 19 Juli , 2021 Nån tätningsmassa eller packning i eller i anslutning till tanken som gått sönder och sprider flagor in i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 19 Juli , 2021 2021-07-19 vid 19:23 skrev reva: Har det varit kallt i vinter? På beskrivningen låter det lite som paraffin som fälls ut i kyla. botmedlet är att smälta paraffinet igen. 55-60 grader har jag för mig. Hmm, kanske neråt 17 minus några nätter i vintras. Frågan är hur man får upp 120 liter diesel i 60 grader? Å andra sidan kan det kanske funka med tillsats av metanol som jag har till köket? Står på dunken att det kan hindra frysproblem på diesel, men inte vilken inblandning? Men paraffinet kanske ger med dig efterhand nere i motorrummet som blir rätt varmt vid kanalkörning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 19 Juli , 2021 2021-07-19 vid 19:23 skrev raol: Nån tätningsmassa eller packning i eller i anslutning till tanken som gått sönder och sprider flagor in i tanken? Möjligt, men inte vad jag sett. Och ser inte riktigt så ut mer som om man snytit sig eller mannagryn Då bör väl flagandet i bästa fall upphöra efterhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 19 Juli , 2021 Ta lite av dieseln och utfällningen i en burk och värm upp det så ser du om det löser upp sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 20 Juli , 2021 2021-07-19 vid 20:27 skrev Wildeside: Ta lite av dieseln och utfällningen i en burk och värm upp det så ser du om det löser upp sig. Ja, det får jag testa. Tack. Kanske inte på båtköket utan hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 20 Juli , 2021 Flera dieselrelaterade problem löser du med denna produkt. Började själv använda denna för över 20 år sedan. https://www.lubvision.se/produkter/diesel-nectar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 20 Juli , 2021 Kan vara klokt att labba utomhus. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 20 Juli , 2021 2021-07-20 vid 07:01 skrev Jacques: Flera dieselrelaterade problem löser du med denna produkt. Började själv använda denna för över 20 år sedan. https://www.lubvision.se/produkter/diesel-nectar/ Tack för länken, den får jag kanske satsa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 20 Juli , 2021 Kom på en sak! Har ett gammal experiment med diesel tillsats som vi labba med. Nu va det iof extremt mycket vatten/bottenskrap från en gammal dieseltank som vi toppa med ren diesel ca 2/3 Bottensats och 1/3 ren diesel, överdosera i en extremt dyr diesel tillsats. Vet inte om jag vill ha det här i botten på min diesel tank i båten, men den gråaktiga sörjan liknar kanske det du får ut i filtret. Provet gjordes för 2 år sedan. Jag kom iaf fram till den slutsatsen att det är bättre att slamsuga botten av tanken varje vår innan sjösättning, har heller inte haft några problem med dieseln till min motor någonsin och behöver inte byta filter så ofta. Fösta bilden så har den stått orörd iaf 1,5 år andra bilden så skaka jag om flaskan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 20 Juli , 2021 Här är en tråd med info om detta problem. Det finns bla bilder på hur det såg ut för den TS. Han lät dieseln stå några dagar i svarta dunkar och då löste det upp sig igen. Länken går till sidan två i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacques 67 Postad 20 Juli , 2021 2021-07-20 vid 09:04 skrev Segelnovis: Tack för länken, den får jag kanske satsa på. Glömde förtydliga att oavsett om du använder den bästa bränsletillsatsen i världen, så ersätter den inte rengöring av tankarna, slangbyten, filterbyten och annat underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 20 Juli , 2021 2021-07-20 vid 10:07 skrev McLasse: Här är en tråd med info om detta problem. Det finns bla bilder på hur det såg ut för den TS. Han lät dieseln stå några dagar i svarta dunkar och då löste det upp sig igen. Länken går till sidan två i tråden. Ja stämmer ganska bra, men inte riktigt lika illa. Har bara en svart 10l dunk men det ser ju ut att kunna vara en lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 20 Juli , 2021 2021-07-20 vid 11:18 skrev Jacques: Glömde förtydliga att oavsett om du använder den bästa bränsletillsatsen i världen, så ersätter den inte rengöring av tankarna, slangbyten, filterbyten och annat underhåll. Ja, Jo det förstår jag. Har sugit upp flera liter, lite osäker på om jag träffat lägsta punkten men inte fått upp särskilt mycket misstänkt. Tanken saknar riktig manlucka så man får lossa slangen upp mot däck och trixa. Jag ska testa igen innan vi går ut på öppen sjö. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 20 Juli , 2021 Nu har jag sugit 2 liter till ur tanken till vinflaskor. Får upp någon enstaka slemtråd och mycket få partiklar. Innan jag tömmer vattenavskiljaren ser det ut som bild 1. Och när jag återigen fyller koppen och luftar ser det ut som på bild 2. Efter någon/några timmar (över natten) ligger det på botten av koppen som på bild 1 igen även när motorn går. Inget sätter sig i silen ut från avskiljaren och inget verkar ha gått över till avskiljaren i stora canvacfiltret (taskig vinkel men ser helt rent ut på botten av den avskiljaren. Jag har tömt samma mängd från första avskiljaren åtskilliga gånger nu men det verkar inte bli värre heller och MD17 tuggar på. -Bakterier eller annat? -Kan det ligga på ytan eller spritt i hela tanken men åker med snabbare vid luftningen? I morgon ska vi ut på Vänern men vädret verkar bli ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 22 Juli , 2021 Det gick bra att köra 50nm hem för motor (exakt noll sekundmeter, så järngenua hela vägen). Jag får nog slanga ur de 70 liter som är kvar och försöka sila det på något sätt. Eller värma det om det visar sig vara paraffinutfällning. Tack för råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelnovis 7 Postad 1 Augusti , 2021 Efter att ha hittat rätt punkt att suga (plockat ut stigarröret) så sög vi ut 15 liter sunkig diesel innan det började komma rent. Jag har tidigare sugit ut tankanslutningen men där verkar finnas någon hylla eller balja så att jag inte når botten. Den sunkiga diesel jag nu fick upp såg ut som svag, grumlig apelsinsaft eller ofiltrerad äpplemust. Efter ett par dagar kommer utfällningar på botten men den är fortfarande o-klar. Gul är den också så förmodligen RME eller liknande. Inga bruna alger och inget direkt slem. Lite, lite vatten på botten. Ingen aning om vad det kan vara för föroreningar (bensin??). Men det får gå på återvinning. Nu verkar problemet löst och det ser bra ut i vattenavskiljaren (ta i trä). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 1 Augusti , 2021 Kul att det löste sig. Och kul att få reda på hur det gick 😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser