Steffe22 1 Postad 17 Juli , 2021 Har en Md11c och börjar få problem med kylningen. Motorn är troligen från 82-86 och går fint i övrigt. Nu till min fråga! Är det idé att byta till Martec förskvattenkylning eller är det för sent att göra det. Då tänker jag att det kan ju vara stopp i kylkanalerna och då är det kanske inte lönt att byta. tacksam för råd. steffe22. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 17 Juli , 2021 Att sätta på ett färskvattenkylningssystem på en beprövad motor som fungerat innan men nu fått kylproblem är ingen bra idé. För att fungera bra förutsätter ett system som Martecs att motorns kylning fungerade innan den monterades på. Annars är det helt bortkastade pengar, det är samma kylvatten som du pumpar upp idag som skall kyla motorn. T.o.m. att det blir aningen mindre effektivt, då det är värmeväxlare inblandat på vägen. Fast har du kylproblem redan nu är det något rejält fel/stopp. Så börja med det vanliga - kolla impeller, framförallt termostat (testa och kör utan), kylvattenflöde och prova sedan ev. att lossa kylvattenslangar och spola igenom delarna emellan. Men är kylvattenkanalerna risiga behöver du nog demontera, vilken å andra sidan inte är hela världen på en sådan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 18 Juli , 2021 Ska man rensa kylkanalerna från rost måste man lyfta bort cylindrarna, demontera cylinderfodren. Att köra utan termostat är ingen bra idé. Då kommer kylvattnet att gå förbi motorn rätt ut i avgaskröken. Om man skulle vilja köra utan termostat måste man plugga slangen mellan T-röret och termostathuset under limpan. Då tvingar man allt vatten genom motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe22 1 Postad 18 Juli , 2021 Tack. Öppnade termostathuset för att byta termostat och upptäckte då att där inte fanns någon. Har haft båten i tre år och haft en del andra problem som nu är fixade men lyckas. Inte med kylningen kan motorn tagit skada av att ha körts utan termostat. Var sitter t-röret under t-huset? Vill gärna se om den är pluggad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe22 1 Postad 18 Juli , 2021 Hur ska termostathuset (inflöde utflöde)sitta. Det kanske har suttit fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffe22 1 Postad 18 Juli , 2021 23 timmar sedan skrev IngemarE: Att sätta på ett färskvattenkylningssystem på en beprövad motor som fungerat innan men nu fått kylproblem är ingen bra idé. För att fungera bra förutsätter ett system som Martecs att motorns kylning fungerade innan den monterades på. Annars är det helt bortkastade pengar, det är samma kylvatten som du pumpar upp idag som skall kyla motorn. T.o.m. att det blir aningen mindre effektivt, då det är värmeväxlare inblandat på vägen. Fast har du kylproblem redan nu är det något rejält fel/stopp. Så börja med det vanliga - kolla impeller, framförallt termostat (testa och kör utan), kylvattenflöde och prova sedan ev. att lossa kylvattenslangar och spola igenom delarna emellan. Men är kylvattenkanalerna risiga behöver du nog demontera, vilken å andra sidan inte är hela världen på en 23 timmar sedan skrev IngemarE: Att sätta på ett färskvattenkylningssystem på en beprövad motor som fungerat innan men nu fått kylproblem är ingen bra idé. För att fungera bra förutsätter ett system som Martecs att motorns kylning fungerade innan den monterades på. Annars är det helt bortkastade pengar, det är samma kylvatten som du pumpar upp idag som skall kyla motorn. T.o.m. att det blir aningen mindre effektivt, då det är värmeväxlare inblandat på vägen. Fast har du kylproblem redan nu är det något rejält fel/stopp. Så börja med det vanliga - kolla impeller, framförallt termostat (testa och kör utan), kylvattenflöde och prova sedan ev. att lossa kylvattenslangar och spola igenom delarna emellan. Men är kylvattenkanalerna risiga behöver du nog demontera, vilken å andra sidan inte är hela världen på en sådan motor. upptäckte nu att det sitter en plugg i termostathuset. Vad är detta? Varför sitter den där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 19 Juli , 2021 Den kanalen som är pluggad används inte. Det ska sitta en O-ring mellan termostathus och Avgaslimpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 19 Juli , 2021 T-röret sitter mitt under limpan. Det är kopplat med en slang till anslutningen som är uppåt på bilden. Den ska alltså sitta neråt. Kanalen mynnar ut i hålet mitt i termostathuset. När motorn är kall går det mesta vattnet genom slangen under limpan och ut i hålet mitt i termostathuset. och vidare till avgaskröken genom anslutningen nere på bilden, fast den sitter uppåt . När termostaten öppnar går den upp och stänger hålet mitt i termostathuset och tvingar vattnet genom avgaslimpa och motor och ut genom termostaten, och vidare till avgaskröken. När man pluggar slangen mellan T-rör och termostathuset, pluggar man alltså kanalen mitt i termostathuset, och allt vatten går genom motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser