Lukasrosen 0 Postad 15 Juli , 2021 Hej! är ny här på forumet och hoppas någon kan hjälpa mig med min yamaha autolube 20 hk. Kyliningen har inte strulat något innan men nu när jag skulle byta impeller så kyler inte motorn alls, Inget vatten pumpas upp till termostaten så jag har bytt tillbaka till den gamla impellern som funkade förr men den pumpar heller upp nått vatten. Jag tror att problemet är att impellern inte snurrar överhuvudtaget eftersom impellern har en skåra där något från drivaxel ska sitta så impellern snurrar med drivaxeln men det finns inget på drivaxeln som impellerns skåra skulle kunna träs över. Dock är det en skåra på drivaxeln (bilden) men det finns inget på impellern som kan träs in i den heller. Så min fråga är om det verkligen är det som är felet eller om det är något annat problem och kan det ha suttit något i dendär skåran på drivaxeln som ramlat bort medans jag höll på byta impeller?mvh lukas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Juli , 2021 Det ska sitta en lös kil där som troligtvis ramlat bort när du bytte impeller. Utan den driver inte axeln impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juli , 2021 Troligen denna. Samma kil används tydligen i Merc, så köp den istället. https://www.marinshopen.se/product/Krysskil-impeller-1698182 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser