Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
RobertSollare

Volvo Penta AQ 170 som "kokar"..........

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,  

 

Andra säsongen och fortfarande problem med att motorn "kokar"........

(Motorn har en MARTEC PLUS AQ170 sötvattenskylning monterat.)

 

Vad är gjort för att förhindra detta ?

 

Nytt avgasknä.

 

Avgaslimpan öppnad ( båda luckorna borttagna samt båda "fryspluggarna". Blåst fram och tillbaka med högtryckstvätten ( Bra tryck i högtryckstvätten ).

Avgaslimpan "badade" sedan helt nedsänkt i citronsyra och vatten i en vecka. Sen på med högtryckstvätten igen.

 

Ja..... Det var massor med rostflagor som lossnade och kom ut efter rengöringen.

 

Provtryckte sedan avgaslimpan så att "mellanväggen" inte skulle läcka avgaser till till glykol/vatten sidan. Den var helt OK.

 

Rensade båda värmeväxlarna: Både oljevärmeväxlaren och den stora Martec värmeväxlaren. Inga synliga stopp. Båda såg helt och rena ut invändigt.

 

Sjövattens pumpen har en ny impeller och provades lös med slang och vattenhink.

(körde den med min borrmaskin som kördes med betydligt långsammare varv än motorn har på tomgång. ( se film )

 

Kopparrören som transporterar runt vatten var hela och rena.

 

Nytt sjövattenfilter med nya slangar som inte  kan vecka sig och nya slangklämmor.

 

Cirkulationspumpen som pumpar runt glykolvattnet utan axial eller horizontal glapp.

 

Kontroll av kilremmen som drar runt generatorn och även driver cirkulationspumpen som sköter den inre cirkulationen utan anmärkning.

 

Drevet i "drevsäck" med vatten för att simulera att båten ligger i sjön vid test.

 

Tog även bort termostaten för att få bra extra bra flöde.

 

Tändningen står rätt.

 

 Det är INTE vatten/glykol i oljan.

 

Kompressionen i motorn går från: 1:12.0  5:11.5  3:12.5  6: 12.75  2: 11.25 4:13.5  (Bar)  

 

Fortfarande samma symptom.......  

 

Kan det vara så att även om motorn gått med glykol och sötvatten så har det blivit rost i blocket och topplocket som hindra cirkulation.

( trots att jag inte hittar någon rost eller flagor i någon av värmeväxlarna

 

Mycket tacksam för råd och dåd              Mvh Robert Sollare

 

 

 

 

 

 

Impellerpump AQ 170.jpg

Redigerad av RobertSollare
Glömde lite.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ohoj flitigt jobbat,  "   "    om du fuktar motorblocket  fräser det då då Är det varmt  

en till sak (om du har drev kan det suga luft vid nedersta slangstosen pga korrosion där

mät med ir tempmätare .  avgasslangen efter kröken är den varm?  om du har möjlighet mät trycket på sjövattensidan för att se om kretsen är blockerad/strypt nån annanstans.  tror inte på rost i sötv.kretsen   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Tack för hjälpen ! Jag ska följa dina råd 🙂

                      Mvh Robert Sollare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag troligen löst det !!  Jag tog hela värmeväxlaren och fyllde den med en blandning av citronsyra och och varmt vatten ( ett pulver som finns i alla matvarubutiker ). Jag satte värmeväxlaren på högkant och pluggade alla hål utom ena gaveln där jag hällde ner blandningen.Innan jag gjorde detta spolade jag ur värmeväxlaren med vatten.Inga rostflagor fanns i rören. Däremot fanns det en mörkbrun beläggning på rören i värmeväxlaren.Omedelbart jag hällde ner blandningen av citronsyra och varmvatten började det att bildas ett brunt skum som steg ur värmeväxlaren. Jag lät blandningen stå i ett dygn. Sedan spolade jag ut vätskan med rent vatten med en vattenslang. Nu var kopparrören i värmeväxlaren kopparfärgade igen ! Jag monterade tillbaka värmeväxlaren och fyllde på med 50% vatten och 50% glykol. Jag satte på ett nätfilter på ett av rören och startade motorn.Ytterst få små rostflagor hittades.Nu verkar den fungera igen ! Gavlarna på värmeväxlaren kan jag hålla handen mot utan att bränna mig.Det kunde jag inte innan ! För att vara på den säkra sidan börjar jag att prova utan termostat när båten är i sjön. Om den går för kallt sätter jag dit min 77 graders termostat och provar igen. Håll tummarna för att det fungerar nu !😃.               Mvh Robert

Redigerad av RobertSollare
Såg fel ut
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad bra, trägen vinner bra med återkoppling.ja, tror sjövattnet går på utsidan av rören en gammal limpa kan släppa flagor som kan behöva avlägsnas från vvx . kolla o anteckna fryspunkten ibland då ser man om det läcker imellan söt/sjökkretsen.   håller tummarna !  B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

”kolla o anteckna fryspunkten ibland då ser man om det läcker i mellan söt/sjökretsen” 

 

Jag antar att du menar kokpunkten ?

 

Eller jag helt ute och cyklar?? 😳

 

Tack för dina snabba råd och dåd 👍🏼
mvh Robert

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...