RobertSollare 2 Postad 15 Juli , 2021 (redigerade) Hej, Andra säsongen och fortfarande problem med att motorn "kokar"........ (Motorn har en MARTEC PLUS AQ170 sötvattenskylning monterat.) Vad är gjort för att förhindra detta ? Nytt avgasknä. Avgaslimpan öppnad ( båda luckorna borttagna samt båda "fryspluggarna". Blåst fram och tillbaka med högtryckstvätten ( Bra tryck i högtryckstvätten ). Avgaslimpan "badade" sedan helt nedsänkt i citronsyra och vatten i en vecka. Sen på med högtryckstvätten igen. Ja..... Det var massor med rostflagor som lossnade och kom ut efter rengöringen. Provtryckte sedan avgaslimpan så att "mellanväggen" inte skulle läcka avgaser till till glykol/vatten sidan. Den var helt OK. Rensade båda värmeväxlarna: Både oljevärmeväxlaren och den stora Martec värmeväxlaren. Inga synliga stopp. Båda såg helt och rena ut invändigt. Sjövattens pumpen har en ny impeller och provades lös med slang och vattenhink. (körde den med min borrmaskin som kördes med betydligt långsammare varv än motorn har på tomgång. ( se film ) Kopparrören som transporterar runt vatten var hela och rena. Nytt sjövattenfilter med nya slangar som inte kan vecka sig och nya slangklämmor. Cirkulationspumpen som pumpar runt glykolvattnet utan axial eller horizontal glapp. Kontroll av kilremmen som drar runt generatorn och även driver cirkulationspumpen som sköter den inre cirkulationen utan anmärkning. Drevet i "drevsäck" med vatten för att simulera att båten ligger i sjön vid test. Tog även bort termostaten för att få bra extra bra flöde. Tändningen står rätt. Det är INTE vatten/glykol i oljan. Kompressionen i motorn går från: 1:12.0 5:11.5 3:12.5 6: 12.75 2: 11.25 4:13.5 (Bar) Fortfarande samma symptom....... Kan det vara så att även om motorn gått med glykol och sötvatten så har det blivit rost i blocket och topplocket som hindra cirkulation. ( trots att jag inte hittar någon rost eller flagor i någon av värmeväxlarna ? Mycket tacksam för råd och dåd Mvh Robert Sollare Redigerad 15 Juli , 2021 av RobertSollare Glömde lite..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 15 Juli , 2021 ohoj flitigt jobbat, " " om du fuktar motorblocket fräser det då då Är det varmt en till sak (om du har drev kan det suga luft vid nedersta slangstosen pga korrosion där mät med ir tempmätare . avgasslangen efter kröken är den varm? om du har möjlighet mät trycket på sjövattensidan för att se om kretsen är blockerad/strypt nån annanstans. tror inte på rost i sötv.kretsen B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertSollare 2 Postad 16 Juli , 2021 - Tack för hjälpen ! Jag ska följa dina råd 🙂 Mvh Robert Sollare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertSollare 2 Postad 20 Juli , 2021 (redigerade) Nu har jag troligen löst det !! Jag tog hela värmeväxlaren och fyllde den med en blandning av citronsyra och och varmt vatten ( ett pulver som finns i alla matvarubutiker ). Jag satte värmeväxlaren på högkant och pluggade alla hål utom ena gaveln där jag hällde ner blandningen.Innan jag gjorde detta spolade jag ur värmeväxlaren med vatten.Inga rostflagor fanns i rören. Däremot fanns det en mörkbrun beläggning på rören i värmeväxlaren.Omedelbart jag hällde ner blandningen av citronsyra och varmvatten började det att bildas ett brunt skum som steg ur värmeväxlaren. Jag lät blandningen stå i ett dygn. Sedan spolade jag ut vätskan med rent vatten med en vattenslang. Nu var kopparrören i värmeväxlaren kopparfärgade igen ! Jag monterade tillbaka värmeväxlaren och fyllde på med 50% vatten och 50% glykol. Jag satte på ett nätfilter på ett av rören och startade motorn.Ytterst få små rostflagor hittades.Nu verkar den fungera igen ! Gavlarna på värmeväxlaren kan jag hålla handen mot utan att bränna mig.Det kunde jag inte innan ! För att vara på den säkra sidan börjar jag att prova utan termostat när båten är i sjön. Om den går för kallt sätter jag dit min 77 graders termostat och provar igen. Håll tummarna för att det fungerar nu !😃. Mvh Robert Redigerad 20 Juli , 2021 av RobertSollare Såg fel ut 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 21 Juli , 2021 vad bra, trägen vinner bra med återkoppling.ja, tror sjövattnet går på utsidan av rören en gammal limpa kan släppa flagor som kan behöva avlägsnas från vvx . kolla o anteckna fryspunkten ibland då ser man om det läcker imellan söt/sjökkretsen. håller tummarna ! B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertSollare 2 Postad 21 Juli , 2021 Hej, ”kolla o anteckna fryspunkten ibland då ser man om det läcker i mellan söt/sjökretsen” Jag antar att du menar kokpunkten ? Eller jag helt ute och cyklar?? 😳 Tack för dina snabba råd och dåd 👍🏼 mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser