Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
gudden

ÅÄÖ på Simrad NSS EVO3S

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

jag har installerat en Simrad NSS EVO3S plotter. Jag har importerat mina rutter, waypoints och markers via Navionics Boating app. Tyvärr har svenska bokstäver (åäö) ersatts med andra tecken. När jag går in för att redigera i plottern finns inte svenska bokstäver tillgängligt. Inte håller går det att hålla inne a för att få fram åä. Det fins en knapp som heter Symbol men den knappen är inaktiverad. Någon som har förslag på lösning?
mvh

Gustaf

Redigerad av gudden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev gudden:

Hej

jag har installerat en Simrad NSS EVO3S plotter. Jag har importerat mina rutter, waypoints och markers via Navionics Boating app. Tyvärr har svenska bokstäver (åäö) ersatts med andra tecken. När jag går in för att redigera i plottern finns inte svenska bokstäver tillgängligt. Inte håller går det att hålla inne a för att få fram åä. Det fins en knapp som heter Symbol men den knappen är inaktiverad. Någon som har förslag på lösning?
mvh

Gustaf

Det tillfor inte frageställningen nagonting, men jag upplever samma sak i mina bada plottrar aven om dom ar installda pa svenska. Jag tror detta ar vanligt att manga plottrar inte kan vara nationella skrivtecken.

😇

Man far lara sig att lasa och skriva utan a,a och o, ungefar som att skriva pa ett amerikanskt tangentbord.

Nu har jag inga waypoints i Horby kommun eller i Monsteras, sa den biten ar inga problem.

Varre ar det med Roro, som ligger i Ockero kommun, eller Vrango, Karingon, Rogardsvik, Skarhamn pa Tjorn, Smogen och Stromstad... for att namna nagra...😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag har vissa namn på rutter som faktiskt innehåller åäö och som synkades korrekt. Frågan är var jag skapade dem ursprungligen

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev gudden:

Fast jag har vissa namn på rutter som faktiskt innehåller åäö och som synkades korrekt. Frågan är var jag skapade dem ursprungligen

Kan det vara så att du skapat dem i en dator och sedan laddat över till plottern?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eller i någon av apparna. Plottern var ny så det fanns inga rutter inlagda utan allt synkade via Boating appen. Men jag kan ha skapat dem med ngt annat program och sedan synkat dem till Boating som sedan synkade till Simrad plottern. Får lista ut vilket program jag har använt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...