modenv 3 Postad 15 Juli , 2021 Hej, har precis köpt min första segelbåt och är således ganska ovan seglare. Har varit ute två turer med endast storsegel, men det går ganska långsamt fram, så jag har tänkt pröva hissa ett försegel (?) idag. De segel som medföljde var ett Genua III och något som kallades API eller kanske AP 1 (samt en spinnaker som jag kommer vänta med att använda) Jag antog först att Genua`t var det jag skulle ha, men när jag googlat på det fick jag reda på att Genua III tydligen var tänkt för stormväder, och nu ger jag mig ut i ca 7-9 sekundmeter. Vilket borde jag använda, eller spelar det ingen roll (återigen, jag är nybörjare så är inte kräsen, vill bara inte göra något som är helt tokigt!) Väldigt tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2021 (redigerade) 4 timmar sedan skrev modenv: Hej, har precis köpt min första segelbåt och är således ganska ovan seglare. Har varit ute två turer med endast storsegel, men det går ganska långsamt fram, så jag har tänkt pröva hissa ett försegel (?) idag. De segel som medföljde var ett Genua III och något som kallades API eller kanske AP 1 (samt en spinnaker som jag kommer vänta med att använda) Jag antog först att Genua`t var det jag skulle ha, men när jag googlat på det fick jag reda på att Genua III tydligen var tänkt för stormväder, och nu ger jag mig ut i ca 7-9 sekundmeter. Vilket borde jag använda, eller spelar det ingen roll (återigen, jag är nybörjare så är inte kräsen, vill bara inte göra något som är helt tokigt!) Väldigt tacksam för svar! Beroende på vad det är för båt, så kan det vara så att den är mer lättmanövrerad om man bara seglar med ett försegel, typ genua, än bara storen hissad. Förr sade man att rent generellt kunde båtar med hel köl seglas på bara storen, medan båtar med fenköl, delat lateralplan, skulle seglas med försegel, om man nu inte i båda fallen hade båda seglen uppe, vilket naturligtvis är bäst. När det häller försegel, focken, delades dessa förr i tiden in storleksmässigt, stormfock kryssfock, genua och möjligen spinnaker. Stormfocken som är minst sätter man om det blåser mycket, tillsammans med ett revat storsegel, kryssfocken var då det normala seglet, en roll som sedermera genuan tog över. Genua är alltså inte bara namnet på en italiensk ort, utan även då ett större försegel, i grundbetydelsen för lätta och måttliga vindar, men ordens betydelse har ju en förmåga att ändras över tid. Så ett svar på din fråga är ju att ju mer det blåser desto mindre segel skall du använda, och då tvärtom. Och om du bara vill segla med ett segel uppe kan det vara bättre, i alla fall i undanvind, med en fock, en genua, än med storen, men litet beroende på hur båten uppför sig. Jag kan tänka mig att de flesta segelbåtar har svårt att vinna höjd på kryssen med bara ett segel uppe, vilket det än må vara. Men olika båtar seglar på olika sätt och kan kräva olika segelföringar, under olika förutsättningar, så exakta råd är ju svårt att ge då vi inte vet vad det är för båt du har och vad du vill uppnå med seglingen. Redigerad 15 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 15 Juli , 2021 3 timmar sedan skrev modenv: har precis köpt min första segelbåt 3 timmar sedan skrev modenv: och nu ger jag mig ut i ca 7-9 sekundmeter. Kul att du köpt båt! Om du är ny inom seglingen kan det vara lugnare att vänta tills det blåser lite mindre. Men, utan att veta vad du har för båt, tror jag att ett rev i storseglet (minska segelytan på storseglet) och Genua 3 kan vara något som kan funka att få en någorlunda lugn tur med. Det är lättare att öka segelytan än att minska den när man är ute på sjön. Tänk på att vindbyarna kan bli betydligt starkare än grundvinden. Som sagt 7-9 m/s kan vara mycket även om man inte är ny inom segling. En tur med motor och känna hur båten beter sig i de vindarna kanske kan vara ett alternativ? Även om en segelbåt beter sig helt annorlunda för motor än för för segel. Nåväl, ger ni er ut ändå och det känns som att det blir för mycket, när ni kommit ut, kan ni ta ner storseglet helt och binda fast det i bommen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 15 Juli , 2021 Stort tack för era svar! Båten är en Albin Accent 26. Vi tog i alla fall en tur på förmiddagen. Hade ca 7m/s och då det kändes väldigt lugnt och bra med storseglet, prövade vi hissa AP-seglet. Det var ganska rejäl storlek på det så när vinden väl fick tag i det blev det svårstyrt och båten ville mest rotera. Känner nu att det var lite mycket att bita i med både 7m/s och båda seglen uppe, men då har jag prövat det i alla fall. Nästa tur ska jag pröva det som verkar vara koncensus här, att ta ner storseglet och köra med endast försegel. Och då tycker jag det låter som att jag bör välja Genua III istället, när det är lite kraftigare vind. Det var även bra tips att bara åka ut med motor i denna vindhastighet då det direkt känns mindre tryggt i segelbåten när det börjar gå lite sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 15 Juli , 2021 (redigerade) När det gäller min Cumulus, som jag ständigt efter ivrigt seglande på sjön, håller på å lär mig, så funkar rullgenua 3, bäst som motor. Storseglet används framför allt för att vinna höjd på kryss. Och visst tillför detta även hastighet. Kanske 1/4 av totalen. Vid läns, vind in bakifrån, oftast snett bakifrån, så blir det bara försegel. Ovan funkar bra för mig. Och jag revar i god tid, eller t o m startar med revade segel. Båten går minimalt fortare om den lutar mer än 22 grader. Bästa kompisen som ensamseglare förutom hunden är en autopilot. Så mycket lättare att handskas med båten. Säkerheten höjs betydligt. Redigerad 15 Juli , 2021 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2021 (redigerade) 20 minuter sedan skrev Hybro: När det gäller min Cumulus, som jag ständigt efter ivrigt seglande på sjön, håller på å lär mig, så funkar rullgenua 3, bäst som motor. Storseglet används framför allt för att vinna höjd på kryss. Och visst tillför detta även hastighet. Kanske 1/4 av totalen. Vid läns, vind in bakifrån, oftast snett bakifrån, så blir det bara försegel. Ovan funkar bra för mig. Då för många år sedan när jag lärde mig segla var det nästan bara långkölade båtar som gällde, de flesta var även byggda i ett material som har samlingsnamnet ”trä”... så det är en del år sedan och saker och ting förändras ju med tiden. Senaste båten jag seglade var dotterns Pelle Petterson designade Monark av något slag, en lillasyster till Maxi 66. Den var rent omöjlig att segla bara med storseglet. Nåväl jag lärde mig då ungefär som @Hybro beskriver, att förseglet, i de flesta fallen en genua, drar båten framåt, medan storseglet hjälper till att hålla kursen och även kunna gå högt mot vinden. Med bara ett försegel länsar man lätt iväg med vinden istället. Dotterns båt var rätt omöjligt att segla med bara storsegel, även salige fars Olsson 88, men Vindö 40 med långköl gick att segla på storen även om det var trögt. Där blev det ofta en grön gjutjärnsgenua som fick aktiveras, trots att det fanns ”automatlåda” i form av en rullfock. Redigerad 15 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 Juli , 2021 Accenten har mastheadrigg vilket i princip innebär att den seglar dåligt/långsamt med bara storsegel (som är det mindre seglet). Accenten är lite begynnelsevek, dvs. den börjar luta rätt mycket redan vid rätt svaga vindar. Det är läge att välja ett litet försegel och reva storen redan vid 7 - 8 m/s. Jag tycker inte du ska segla med endast ett segel, det blir fel på de flesta vis. Båten är inte gjord för att seglas så. Välj det minsta förseglet och undvik vindar över 7 m/s till att börja med. Om du har någon bekant som kan visa dig det mest grundläggande om segling så kommer du att ta ett utvecklingssprång på några timmar, men det går ju att lära sig själv också. Ibland har någon här på MG ryckt in som "lärare". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 15 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev modenv: Nästa tur ska jag pröva det som verkar vara koncensus här, att ta ner storseglet och köra med endast försegel. Skall du bara segla med vinden funkar det bra. Skall du däremot segla med vinden in från snett bakifrån till ren kryss (bidevind) är det bra att sprida ut segelytan på stor och försegel, för att få balans i båten. Båten går bättre i sjön och blir lättare att styra. Jag föredrar helt klar att ha storsegel och försegel uppe. Det är bättre att minska segelytan på storseglet och ha ett mindre försegel för att behålla möjligheterna till en god balans i båten. Det är egentligen bara i medvind som enbart ett försegel fungerar bra. Även om det fungerar i andra vindriktningar också. Vill man ha enbart ett segel uppe föredrar jag förseglet framför storseglet. Men, som sagt, jag vill helst ha båda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2021 Alla råden du fått idag säger ungefär samma sak! Det finns ju en anledning att båten har två segel. Om du varit en nybörjarcyklist hade du ju inte försökt att cykla på ett hjul.... ok, dålig jämförelse. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 15 Juli , 2021 50 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Om du varit en nybörjarcyklist hade du ju inte försökt att cykla på ett hjul.... ok, dålig jämförelse. Egentligen inte. 🤔 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2021 Just nu skrev McLasse: Egentligen inte. 🤔 Nä, man hade kanske börjat på en trehjuling... 😩 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 15 Juli , 2021 3 hours ago, Mackey said: Jag tycker inte du ska segla med endast ett segel, det blir fel på de flesta vis. Båten är inte gjord för att seglas så. 1 hour ago, McLasse said: Jag föredrar helt klar att ha storsegel och försegel uppe. Det är bättre att minska segelytan på storseglet och ha ett mindre försegel för att behålla möjligheterna till en god balans i båten. 1 hour ago, Georg_Ohm said: Alla råden du fått idag säger ungefär samma sak! Det finns ju en anledning att båten har två segel. Tackar alla för svaren! Mycket hjälpsamt. Så jag förstår det som att i medvind går det att köra med endast försegel, men i övriga fall bör jag sikta på att köra med ett mindre försegel och reva ner storseglet lite vid behov. Då känner jag att jag har lite mer kött på benen! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 15 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev modenv: Tackar alla för svaren! Mycket hjälpsamt. Så jag förstår det som att i medvind går det att köra med endast försegel, men i övriga fall bör jag sikta på att köra med ett mindre försegel och reva ner storseglet lite vid behov. Då känner jag att jag har lite mer kött på benen! Ja, vad bra. Möjligen ”kör” man motorbåtar, segelbåtar ”seglar” man. I juridisk mening seglas alla båtar oavsett motor eller segel. Det gäller att lära sig ”nautiskan” eller ”nautisk nonsens”...😀 Vid ren medvind, det vi här kallar för ”plattläns” (möjligen dialektalt?) alltså en ren läns med vinden helt eller nästan rakt akterifrån, så för du förseglet åt ena hållet, och storseglet åt andra hållet. Det är vanligt och ibland nödvändigt att man för ut förseglet med en spribom som man annars brukar ha surrad på däck. Detta för att ta vara på all vind och fylla seglen maximalt så att dom inte läar varandra. Jag glömde att välkomna dig till båtlivet, så välkommen! Prova på att segla och leva i och med båten denna säsongen, till hösten får vi hoppas att mötesrestriktioner har hävts så att båtklubbar, segelsällskap och studieförbund kan hålla kurser. Det finns rena seglingskurser, det finns kurser för ett förarbevis och påbyggnad till detta, det finns kurser för VHF-radio, för elektronisk navigation, motorkunskap och en himla massa andra saker, marlagning ombord exempelvis, om nu den kursen återupptas. Men det finns webbaserade kurser också samt litteratur för självstudier. Om du berättar om i vilka farvatten du avser att segla så tror jag flera forumdeltagare ger dig tips på trevliga och även mindre trevliga ställen att besöka eller att undvika. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modenv 3 Postad 16 Juli , 2021 10 hours ago, Georg_Ohm said: Jag glömde att välkomna dig till båtlivet, så välkommen! Prova på att segla och leva i och med båten denna säsongen, till hösten får vi hoppas att mötesrestriktioner har hävts så att båtklubbar, segelsällskap och studieförbund kan hålla kurser. Det finns rena seglingskurser, det finns kurser för ett förarbevis och påbyggnad till detta, det finns kurser för VHF-radio, för elektronisk navigation, motorkunskap och en himla massa andra saker, marlagning ombord exempelvis, om nu den kursen återupptas. Men det finns webbaserade kurser också samt litteratur för självstudier. Tackar för det, ser fram emot att grotta ner mig i allt detta framåt nästa år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser