Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Maximen

Sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en VPmd21a i en Maxim 26.

 

Jag har missat att ha koll på vätskenivån i värmeväxlaren pga okunskap helt enkelt.
 

Det sitter två expansionskärl bakom bordet. Slangarna går ner mot dieseltanken vilket gör dem lite svåra att följa. En slang kommer ut till värmeväxlaren, vet dock inte vilken av behållarna det är ännu. Vad kan de andra expansionskärlet vara kopplat till? 


Min okunskap har gjort att det inte funnits vätska i expansionskärlet på länge med risk för för lite vätska i systemet? Vad händer om det är för lite vätska i värmeväxlaren? Hur märks det? Vågar jag nu fylla på med glykolblandning 50/50 i expansionskärlet? Kan det bli för mycket? Locket på värmeväxlaren går att skruva upp men är liksom fastkilat och går inte att lossa. Ska man fylla på så att det precis syns vätska i expansionskärlet?

 

Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur sjövattnet och sötvattensidans kylning funkar för mig som inget kan om motorer men vill kunna sköta min båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Maximen:

Hej!

Jag har en VPmd21a i en Maxim 26.

 

Jag har missat att ha koll på vätskenivån i värmeväxlaren pga okunskap helt enkelt.
 

Det sitter två expansionskärl bakom bordet. Slangarna går ner mot dieseltanken vilket gör dem lite svåra att följa. En slang kommer ut till värmeväxlaren, vet dock inte vilken av behållarna det är ännu. Vad kan de andra expansionskärlet vara kopplat till? 


Min okunskap har gjort att det inte funnits vätska i expansionskärlet på länge med risk för för lite vätska i systemet? Vad händer om det är för lite vätska i värmeväxlaren? Hur märks det? Vågar jag nu fylla på med glykolblandning 50/50 i expansionskärlet? Kan det bli för mycket? Locket på värmeväxlaren går att skruva upp men är liksom fastkilat och går inte att lossa. Ska man fylla på så att det precis syns vätska i expansionskärlet?

 

Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur sjövattnet och sötvattensidans kylning funkar för mig som inget kan om motorer men vill kunna sköta min båt!

Några bilder skulle nog vara bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Några bilder skulle nog vara bra.

Det som händer om du har för litet kylvätska är att motorn går varm, tempmätaren stiger in på det röda fältet, och larmet i panelen börjar i sinom tid att tjuta.

 

Väldigt basic är det ungefär så här:

Sjövatten pumpas in i båten av en impellerpump, detta trycks in i en värmeväxlare och lämnar sedan båten via avgassystemet. I motorn cirkulerar det en glykolblandning i ett slutet system, den pumpas runt av en egen vattenpump, likadan som på en bilmotor här finns även en termostat. Denna vätska passerar värmeväxlaren där den kyls. När kylvätskan blir varm expanderar den och nivån i expansionskärlet stiger litet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...