Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
kabusan

Inom eller utombordare?

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev Viapea:

Betydligt lättare och billigare service på en utombordare, och på en såpass liten båt som 6m så gör det massor på utrymmet, en så liten båt med inombordare har oftast ett väldigt trångt och svårmeckat motorrum.

Ang stöldrisken så finns det ju väldigt bra motorlås och till en 6m båt pratar vi ju om typ en 100 hästare som man inte bara hakar av och bär iväg med hur som helst. 

Jag tror inte att tjuvarna bryr sig om att en 100-hästare är tung. Det ser det som mer pengar. https://www.batliv.se/2020/12/11/polisen-varnar-batagare-flera-stolder-av-stora-batmotorer-i-stockholm/

 

Kanske finns det några tjuvar med ryggproblem som du har råkat ut för förut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-15 vid 11:34 skrev Freez:

Inombordare ger lägre försäkringspremie

Så är det, borde vara. Men inte alltid.

 

Min båt har i sitt försäkringsbrev krav på spårsändare monterad på motorn, underförstått om just den skulle stjälas. När jag försökte få en motivering så berättade hon att "ju flera hk, desto större risk att den stjäls. Och din är ju på hela 440hk....."

 

Mina försök att förklara att den sitter inuti båten och man behöver demontera en massa för att få ut den, var att tala för döva öron. Hon upprepade bara det höga hk-talet och att det styrde. Bolaget heter alltså Svenska Sjö....

 

(För den som inte är så insatt så har jag alltså en dieselinombordare som väger nästan ett ton, monterad i ett maskinrum som kräver demontering av luckor och detaljer på akterdäcket för att den skall kunna lyftas ur båten. Stöldbegärlig ?  Hmm.....).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Mina försök att förklara att den sitter inuti båten och man behöver demontera en massa för att få ut den, var att tala för döva öron. Hon upprepade bara det höga hk-talet och att det styrde. Bolaget heter alltså Svenska Sjö....

Det kanske finn andra bolag än Svenska Sjö som förstår sig bättre på just båtar? 🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Så är det, borde vara. Men inte alltid.

 

Min båt har i sitt försäkringsbrev krav på spårsändare monterad på motorn, underförstått om just den skulle stjälas. När jag försökte få en motivering så berättade hon att "ju flera hk, desto större risk att den stjäls. Och din är ju på hela 440hk....."

 

Mina försök att förklara att den sitter inuti båten och man behöver demontera en massa för att få ut den, var att tala för döva öron. Hon upprepade bara det höga hk-talet och att det styrde. Bolaget heter alltså Svenska Sjö....

 

(För den som inte är så insatt så har jag alltså en dieselinombordare som väger nästan ett ton, monterad i ett maskinrum som kräver demontering av luckor och detaljer på akterdäcket för att den skall kunna lyftas ur båten. Stöldbegärlig ?  Hmm.....).

Det har ju hänt att tjuvarna kapat hela båten precis framför inombordare och tagit med aktern med motorn och drev. Men det hör väl till ovanligheterna får vi hoppas. Knappast så vanligt att det borde påverka kravet på spårsändare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev M__G:

Det har ju hänt att tjuvarna kapat hela båten precis framför inombordare och tagit med aktern med motorn och drev. Men det hör väl till ovanligheterna får vi hoppas. Knappast så vanligt att det borde påverka kravet på spårsändare.

Ho, ha, ha - det skulle jag vilja se. Eller kanske inte...

Nu har jag ju inombordare med axel och inte drev, så de skulle i så fall behöva kapa halva båten. Och hur transportera iväg det sedan, med den storleken och vikten det innebär ? 

 

Kanske mer relevant för TS storlek på båt (?), men får nog läggas till klassen "skrönor" mer än sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Det har ju hänt att tjuvarna kapat hela båten precis framför inombordare och tagit med aktern med motorn och drev.

 

Ja det är faktiskt inte en skröna, det drabbade en båt i Fiskebäck (Göteborg) utanför en båtfirma där, tror det var en Nimbus Max 1, såg bilder på det, men det är enda gången jag har hört talas om det och det var många år sedan.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Ja det är faktiskt inte en skröna, det drabbade en båt i Fiskebäck (Göteborg) utanför en båtfirma där, tror det var en Nimbus Max 1, såg bilder på det, men det är enda gången jag har hört talas om det och det var många år sedan.

 

Japp, den händelsen jag tänkte på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl säga såhär. Hellre en stulen utombordare än en stulen inombordare. Fast risken är ju såklart betydligt mindre. Även om en kompis fick i princip allt utom motorblocket stulet på sin V8 inombordare, dessutom två gånger, man kan lätt gissa att det är samma gäng som kom tillbaks när de visste att det var nya grejer.... Att de tar sig tid att skruva loss så mycket. Inte gjort på fem. Minuter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Björlanda Kile blev en Max1 av med inte bara hela inombordaren och drevet, utan i princip halva båten. Tjuvarna hade både lastbil med kran och tigersåg. Och detta är ingen skröna. Jag hörde aldrig om stölden blev uppklarad eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta lär vara ett undantag, vilken professionell liga tar så stor risk och går igenom så mkt besvär för en vara som inte är värd mkt mer en en 200hp utombordare på svarta marknaden.  Ja det går att ta ut en inombordare men försäkringspremier talar sitt tydliga språk när man jämför båtar med samma försäkringsvärde .

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Detta lär vara ett undantag, vilken professionell liga tar så stor risk och går igenom så mkt begär för en vara som inte är värd mkt mer en en 200 utombordare som är bra mkt enklare att  befria. Ja det går att ta ut en inombordare men försäkringspremier talar sitt tydliga språk när man jämför båtar med samma försäkringsvärde .

Fast min premie är lägre med utombordare än kompisen betalar för inombordare. Min båt är även snabbare. Så rakt av är det nog inte så. Även om det antagligen är vanligast med det omvända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev M__G:

Fast min premie är lägre med utombordare än kompisen betalar för inombordare. Min båt är även snabbare. Så rakt av är det nog inte så. Även om det antagligen är vanligast med det omvända. 

Kanske har ni olika försäkringsvärde och/eller olika bolag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Kanske har ni olika försäkringsvärde och/eller olika bolag..?

Så är det ju. Färsäkringsvärdet är snarlikt men olika bolag. Jag är mera för att lägga tid på att kolla runt. Kompisen säger att han kollat runt och inga större skillnad mellan bolagen. Misstänker han kollat något eller några få. 

Däremot kan premien skilja väldigt mycket för min båt. Mellan 3500 och 12000 per år, beroende på bolag så det finns pengar att tjäna genom att ringa runt. Inte säkert det är samma när man ringer som nätet visar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador går uteslutande över till utombordare under 2023 - 2024. Ser även att UB säljs dubbel så fort på blocket. personligen gillar jag tanken på att gör det själv grejorna så mycket enklare.
 

Men gör man fynd på en känd driftsäker IB med god dokumentation på en trevlig båt, varför inte. 
 

 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev fokk:

Aquador går uteslutande över till utombordare under 2023 - 2024.

Var har du fått detta ifrån ?

 

Deras större modeller kommer framledes kunna beställas med antingen bensinutombordare eller inombordare (t ex diesel) med drev. Men det är en valmöjlighet. Från deras hemsida:

"The two larger models will be available with either stern drive or outboard motors, a choice not found in any other models in their respective classes."

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men eftersom den vaknat läste jag igenom den. En fördel med inombordare är en ordentlig generator och möjligheten att byta den till en ännu mer ordentlig om man vill. Eller lägga till ytterligare en.

 

Hur ser laddström ut på modernare utombordare? Jag har bara googlat lite, men det verkar inte helt lätt att få siffror.

 

Så jag ser det som enklare att plocka energi ur en inombordare utöver själva framdriften. Tänker på värme och ström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg också att någon nämner dieselutombordare som ett alternativ. Bland annat nämndes OXE-diesel som ju är ett svenskt innovativt företag. De håller också på att ta fram en Diesel-El hybridmotor som verkar spännande. Den ska enligt uppgift ut på marknaden i år (sen får vi se hur det går). 

 

https://www.oxemarine.com/oxe-hybrid-450/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-07 vid 08:25 skrev fokk:

Aquador går uteslutande över till utombordare under 2023 - 2024.

Gäller endast deras 25 fotare vad jag känner till. På de större modellerna kan du välja inom eller utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/7/2023 at 10:34 AM, rejas said:

Gammal tråd, men eftersom den vaknat läste jag igenom den. En fördel med inombordare är en ordentlig generator och möjligheten att byta den till en ännu mer ordentlig om man vill. Eller lägga till ytterligare en.

 

Hur ser laddström ut på modernare utombordare? Jag har bara googlat lite, men det verkar inte helt lätt att få siffror.

 

Så jag ser det som enklare att plocka energi ur en inombordare utöver själva framdriften. Tänker på värme och ström.

En 200hk Mercury utombordare har 82 amp alternator medan en V8 Mercury inombordare har 65-70amp. Dagens utombordare har i regel stora alternatorer just på grund av de mer och mer monteras på större "bo-båtar" med mycket elektronisk utrutsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Alanningen:

En 200hk Mercury utombordare har 82 amp alternator medan en V8 Mercury inombordare har 65-70amp. Dagens utombordare har i regel stora alternatorer just på grund av de mer och mer monteras på större "bo-båtar" med mycket elektronisk utrutsning.

Nja, inte ens 82A generator är "stort" idag. Det var det kanske för 25 år sedan. Att sedan en del jänkarmodeller av motorer lever i det förgångna är ju ingen nyhet...

 

Nya inombordare i storleken 200hk som har generator på under 100A är nog lätträknade. Snarare är 115A och uppåt standard. Och på en inombordare är det ofta väldigt enkelt att komplettera med en extra generator eller uppgradera den befintliga i och med att man har mer flexibilitet när det gäller utrymme, vilket väl var poängen i ett av inläggen ovan.

 

Och att hänga på värmesystem är ju som sagt inte så lätt att lösa på en utombordare (men visst finns det lösningar ibland), medan inombordarna ofta t.o.m. är förberedda för det. "Större bobåtar" behöver det också.

 

Oavsett så är det som att jämföra äpplen och päron. De båtar som är lämpliga för båda typerna och där valet ens kan komma ifråga är normalt ett mindre mellanskikt i båtstorlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-05-07 vid 08:52 skrev IngemarE:

Var har du fått detta ifrån ?

 

Deras större modeller kommer framledes kunna beställas med antingen bensinutombordare eller inombordare (t ex diesel) med drev. Men det är en valmöjlighet. Från deras hemsida:

"The two larger models will be available with either stern drive or outboard motors, a choice not found in any other models in their respective classes."

 

 Helt rätt där, läste en dålig/tidig nyhetsnotis. Står tydligt att man kan välja inomborde på de större. Undrar hur försäljningsandelen kommer se ut 50/50?

 

På 25HT är det endast UB som gäller vad jag kan se.

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...