moberj 7 Postad 14 Juli , 2021 (redigerade) Hej till alla hjälpsamma människor där ute!! Nu när tempen ligger runt 30 grader är det klart att båten skall börja krångla... ! Har tyvärr ej hunnit nyttja båten så mkt i år men nu är behovet stort 😅 Har en Mercruiser 5.0 med ett bravo drev... Igår när vi skulle ut o åka var allt som vanligt tills vi skulle öka hastigheten.. Inga problem alls men när man gasar på når den 3000 rpm under belastning och jag tycker mig känna lätta vibrationer... Trodde propellern var full med påväxt men den var ändå ok! Har en toppfart på 45 knop men kom knappt upp i 17 knop denna gång... Läste lite i forumen och mer talar för att den inte går på alla cylindrar kanske ?? Utan drift/belastning i varvar den precis som vanligt utan problem. I våras hade jag svårt att starta den och då bytte jag fördelarlock/rotor/sensor samt tändspole. Efter uteslutit filter/dåligt bränsle så var det detta kvar. Bytte samtidigt knä och limpor då de sett bättre dagar.. Frågan lyder: Kan det vara tändstiften som är kassa eller ska jag börja söka i ngn annan ände ? Stort tack! Redigerad 14 Juli , 2021 av moberj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stelben 18 Postad 15 Juli , 2021 Var det ett original fördelarlock du bytte till?...Har varit med om piratlock som inte går på alla cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 15 Juli , 2021 Hej Har du kollat att tändningen står rätt? Har haft en del strul med det själv och det var under belastning vid ca 3000 rpm man märkte det. Mvh /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 15 Juli , 2021 1 timme sedan skrev stelben: Var det ett original fördelarlock du bytte till?...Har varit med om piratlock som inte går på alla cylindrar. Japp, köpt på mercurydelar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moberj 7 Postad 15 Juli , 2021 38 minuter sedan skrev Ironmountain: Hej Har du kollat att tändningen står rätt? Har haft en del strul med det själv och det var under belastning vid ca 3000 rpm man märkte det. Mvh /Henrik Hej! Ok, får kika på det! Men fick du upp båten över 3000 rpm ? Jag kan inte få den att varva mer hur jag än försökte och upplevde du vibrationer av detta ? TAck! MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 15 Juli , 2021 4 timmar sedan skrev moberj: Hej! Ok, får kika på det! Men fick du upp båten över 3000 rpm ? Jag kan inte få den att varva mer hur jag än försökte och upplevde du vibrationer av detta ? TAck! MVH Johan Ta reda på om den går på alla cylindrar. Ryck en tändkabel i taget. Om motorn går sämre så fungerar den cylindern men om det inte blir någon skillnad så går motorn inte på den cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser