sigge_1 50 Postad 18 Juli , 2005 Jag har en Johnsson 40HK-85 med VRO pump. När jag köpte den så lämnade jag in den för service och frågade vi detta tillfälle mekanikern hur dessa motorer är. Anledningen till detta var just att jag sökt och kollat på massa inlägg där det klagades på VRO pumpen, det rekommenderades att denna skulle kopplas bort o.s.v Min mekaniker säger sig ha jobbat med utombordare i 25år och han känner inte vid någon högre felfrekvens på Johnsson än på andra märken. Han säger ochså att det fanns ett fel på vro pumparna något år men att de i övrigt håller hög kvalitet och att man ej behöver vara orolig. Är denne man en lögnare? I princip varje gång ett inlägg handlar om en Johnssonmotor så är VRO pumpen med i lösningen. HUR ÄR DET EGENTLIGEN?? Kommentarer? // Nöjd johnssonägare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bear 0 Postad 18 Juli , 2005 Hej. Intressant inlägg!! Ja hur är det egentligen?? Jag har själv en Johnson 40 -88 med VRO, och den har gått och gått... Har haft den i fem år och före mig har min frus morfar haft den sen den var ny och ALLTID använt separat oljetank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst vroerfaren.... Postad 18 Juli , 2005 tja...han ville väl ha lite extra jobb över vintern...dvs en helrenovering typ 15 tusen spänn...så kör du vidare med din pump... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 Juli , 2005 Förhoppningsvis är han inte lika oseriös som din mekaniker och ditt inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Juli , 2005 Väldigt egendomlig kommentar faktiskt då dom marinor jag har erfarenhet av kommenterar dom motorerna varje gång, besökte marinan förra veckan o då hade dom tre vro inne som skurit, årsmodeller efter egen uppskattning 88-94 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 Juli , 2005 Steve, jag blir bara lite less när man inte levererar fakta eller erfarenheter utan bara slänger ur sig saker som Johnsson är skit o.s.v. Jag startade tråden för att få lite riktiga erfarenheter från folk som äger har ägt en dylik motor. Vi som sitter på dessa skitmotorer vill ju att de skall funka. Själv är jag inte mer är husbehovshändig med motorer och har tidigare ej ägt någon Johnsson och vill därför ta del av seriösa åsikter. Jag kan gärna ta att jag köpt en skitmotor, bara det finns riktiga argument. Sorry om mitt inlägg missupfattades men jag tror att fler är intresserade av fakta. Mvh // Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Juli , 2005 Jag äger faktiskt en evinrude 70 hk från 91 vro modell, johnson är samma motor. Inget fel på motorerna, det har jag aldrig sagt, däremot ska man vara väldigt observant på vropumpen för det kan bli en dyr historia. Annars finns det inga direkt dåliga motorer det beror mycket på skötseln också. men som i ditt fall skulle jag rekomendera att plugga vro:n om den inte är utbytt på senare tid med tanke på årsmodellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 18 Juli , 2005 Räcker det inte att blanda 1% i bensinen och hålla koll på att den dricker 2taktsolja? Om inte, fins det inlägg som beskriver hur man pluggar den, kopplar ur sensor m.m? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 18 Juli , 2005 jag håller med dig Sigge_1 har själv en Johnson 40 VRO Och jag litar ej på vro pumpen, så blandar 1% olja i tanken jusst nu. Men funderar på att slänga vro oumpen och koppla bort summern. Sedan skaffa mej en vanlig pump , och blanda i tanken som vanligt... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 18 Juli , 2005 Sök här på sajten typ vro, den här frågan har varit uppe massor med gånger. senast häromdagen läste jag något om den. I korta drag bara så kan du plugga oljetillförseln vid motorn, typ med en bult o slangklämma, koppla ur summern för oljenivån, dock ej för överhettning, det ser du på var givarna sitter.sen kan du blanda oljan direkt i bensinen istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 3 Oktober , 2008 följ länken Johnson and omc rules Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nito 0 Postad 20 Mars , 2009 dert skulle vara MYCKET intressant att få veta SÄKERT på hur många skurna motorer som VERKLIGEN har haft trasig VRO? det verkar vara ett mode uttryck att skylla allt på VRO:n... Senast ändrad av Nito | 20 mars 2009 | 19:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Mars , 2009 Om du ändå ska börja blanda olja i bensinen så kan du ju lika gärna plocka bort VRO:n på en gång..?!? Kolla denna tråden..http://www.maringuiden.se/forum/;thread=213466 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aliosc 0 Postad 20 Mars , 2009 Tjena. Jag har en johson 60 vro från -92 och jag va också orolig för vropumpen när jag köpte min motor,så jag kollade med en mekaniker och man sa att om pumpen (membranet)lägger av blir det motsatt effekt motorn får en massa olja istället för ingen olja alls.Har kört flera år utan några som helst problem funkar hur bra som helst. //Aliosc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser