Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Layerleffe

Utombordare som dör vid hög belastning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi köpte en ny (begagnad) båt till vår sommarstuga med en två-takts Tohatsu Automixing på 70HK, från 2003 om jag minns rätt. Sitter på en Bellona 16.

 

Andra helgen vi körde så märkte vi att motorn inte varvade upp ordentligt när man drog på, den toppade på 3K RPM istället för 4K. Efter mycket om och men testade vi att fylla på oljan då jag hade hittat något om att de kunde vara lite gnälliga med oljenivån, och det hjälpte faktiskt så då gick den bra igen och kunde nå toppfart. Frid och fröjd efter massa timmar buttert humör!

 

Då till problemet, vi skulle testa åka vattenskidor, och när man drog på gasen ordentligt från stillastående för att komma upp på skidorna så dog motorn bara. Vi testade väl en 3 gånger och samma sak hela tiden, tillslut lyckades vi få slut på batteriet så vi inte ens kunde starta motorn.

 

Är det någon som har tips på vad som skulle kunna vara felet eller vad man borde börja med i felsökning? Känner ju ändå att den borde kunna klara av att dra vattenskidor när det är 70 HK och lätt båt  Det känns ungefär som om motorn inte får tillräckligt med soppa när man drar på och så orkar den helt enkelt inte. Slangarna ser dock hela ut vid första anblick, och luftningsskruven är öppen på tanken. Så jag är lite lost gällande var man bör börja leta, eller ska man kontakta säljaren och fråga om han "glömt" berätta om något fel på motorn?

 

Tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror att du är inne på rätt spår. Förgasarna har blandningsskruvar som påverkar mängden bränsle från tomgång upp till kanske 1500 rpm. Men, de bidrar också i hög grad till hur motorn better sig vid hastigt gaspådrag. På engelska brukar man tala om holeshoot (båten ska upp ur gropen). Under förutsättning att förgasarna är rena bör du kunna förbättra situtionen med en tomgångsinställning. Hur en sådan går till finns redan många trådar om. Friska stift skapar förutsättningar för att lyckas.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Bränslefiltret rent så det släpper igenom ordentligt med bränsle när behovet ökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

18 minuter sedan skrev Rascal:

Är Bränslefiltret rent så det släpper igenom ordentligt med bränsle när behovet ökar?

Ja det såg ut som det, tog ut ett och kollade. Men satt två liknande och det ena var riktigt svårt att lossa.

 

28 minuter sedan skrev guestsson:

Jag tror att du är inne på rätt spår. Förgasarna har blandningsskruvar som påverkar mängden bränsle från tomgång upp till kanske 1500 rpm. Men, de bidrar också i hög grad till hur motorn better sig vid hastigt gaspådrag. På engelska brukar man tala om holeshoot (båten ska upp ur gropen). Under förutsättning att förgasarna är rena bör du kunna förbättra situtionen med en tomgångsinställning. Hur en sådan går till finns redan många trådar om. Friska stift skapar förutsättningar för att lyckas.

Tack! Ja vi köpte nya stift, får sätta dit dem och kika. Ska se om jag kan hitta en sån tråd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...