Anders89 10 Postad 14 Juli , 2021 (redigerade) Hejsan! har en Volvo penta V6 225hk från 2013 med gasreglage av samma årsm. gasreglaget går väldigt segt fram o tillbaka, tänkte bara kolla med er om det finns något bra man kan smörja upp den med eller hur brukar man göra med just sånt här? Det är inga problem o få i växlarna bara trögt reglage liksom MVH Anders Redigerad 14 Juli , 2021 av Anders89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 32 Postad 14 Juli , 2021 Koppla loss vajrarna i motorändan o kolla om det går lika trögt för det kan lika gärna vara vajrarna som är slut 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 14 Juli , 2021 1 minut sedan skrev Fogden: Koppla loss vajrarna i motorändan o kolla om det går lika trögt för det kan lika gärna vara vajrarna som är slut Kan kolla på det med, dock är gasreglaget väldigt segt innan man lägger i växel o då rörs väll inte vajjern just i "neutral" läge? samt knappen man håller inne för o lägga i växel fastnar typ med. kjänns som det kommit in saltvatten o blivit trögt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 14 Juli , 2021 (redigerade) 3 timmar sedan skrev Anders89: Kan kolla på det med, dock är gasreglaget väldigt segt innan man lägger i växel o då rörs väll inte vajjern just i "neutral" läge? samt knappen man håller inne för o lägga i växel fastnar typ med. kjänns som det kommit in saltvatten o blivit trögt Låter som om det kan vara gammalt segt fett som skapar segheten i reglaget. Plocka isär, rengör och smörj med något vattenfast fett. Kan vara värt att dra ur och rengöra och dmörja vajrarna när du ändå håller på. Jag skulle välja något vaxbaserat smörjmedel, eller annat sådant man har till vajrar på cykeln, eller (tunn) motorolja. Det kan nog finnas någon friktionsbroms som går att justera så att reglaget ska bli lite lagom trögt, men jag vet inte hur det är med det reglage du har. Tillägg: Kolla att vajrarna går i så mjuka böjar som möjligt. Det kan ju vara så att någon fäst vajrarna olämpligt vid något tillfälle för att montera något där vajrarna borde gå. Redigerad 14 Juli , 2021 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 14 Juli , 2021 1 timme sedan skrev Mackey: Låter som om det kan vara gammalt segt fett som skapar segheten i reglaget. Plocka isär, rengör och smörj med något vattenfast fett. Kan vara värt att dra ur och rengöra och dmörja vajrarna när du ändå håller på. Jag skulle välja något vaxbaserat smörjmedel, eller annat sådant man har till vajrar på cykeln, eller (tunn) motorolja. Det kan nog finnas någon friktionsbroms som går att justera så att reglaget ska bli lite lagom trögt, men jag vet inte hur det är med det reglage du har. Tillägg: Kolla att vajrarna går i så mjuka böjar som möjligt. Det kan ju vara så att någon fäst vajrarna olämpligt vid något tillfälle för att montera något där vajrarna borde gå. Tack ska kolla över det 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juli , 2021 Som redan har föreslagits brukar det vara reglagekablarna som kärvar. Det brukar finnas nya sådana, ”låg friktions”, som har ett innerrör av teflon, om du nu skall byta. Friktionsbromsen har ju också nämnts, den sitter vid utgången på reglaget på gasvajern, det kan se litet olika ut, men det brukar vara en stjärn- eller insexskruv man kan lossa på. Dessa reglage är ju inga under av precision precis och dom slits rätt bra, men man kan ju tycka att dom iallafall skall hålla i tio-femton år iallafall. Är ditt reglage topp- eller sidomonterat? Även om ditt reglage kanske har Volvo-Pentas logga påklistrad, så är det tillverkat av annan firma, Teleflex eller Morse, och sådana finns i några olika utföranden att köpa på nätet eller över disk, utifall du skulle behöva byta. Volvo-Penta ”original” är dyrare. Men följ råden ovan och skruva isär reglaget och tvåtta bort gammalt fett och lägg på sparsamt med nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser