Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Anders89

VP gasreglage hjälp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

 

har en Volvo penta V6 225hk från 2013 med gasreglage av samma årsm.

 

gasreglaget går väldigt segt fram o tillbaka, tänkte bara kolla med er om det finns något bra man kan smörja upp den med eller hur brukar man göra med just sånt här? :)

Det är inga problem o få i växlarna bara trögt reglage liksom 

 

MVH Anders

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss vajrarna i motorändan o kolla om det går lika trögt för det kan lika gärna vara vajrarna som är slut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Fogden:

Koppla loss vajrarna i motorändan o kolla om det går lika trögt för det kan lika gärna vara vajrarna som är slut

Kan kolla på det med, dock är gasreglaget väldigt segt innan man lägger i växel o då rörs väll inte vajjern just i "neutral" läge? samt knappen man håller inne för o lägga i växel fastnar typ med. kjänns som det kommit in saltvatten o blivit trögt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Anders89:

Kan kolla på det med, dock är gasreglaget väldigt segt innan man lägger i växel o då rörs väll inte vajjern just i "neutral" läge? samt knappen man håller inne för o lägga i växel fastnar typ med. kjänns som det kommit in saltvatten o blivit trögt 

Låter som om det kan vara gammalt segt fett som skapar segheten i reglaget.

Plocka isär, rengör och smörj med något vattenfast fett.

 

Kan vara värt att dra ur och rengöra och dmörja vajrarna när du ändå håller på.

Jag skulle välja något vaxbaserat smörjmedel, eller annat sådant man har till vajrar på cykeln, eller (tunn) motorolja.

 

Det kan nog finnas någon friktionsbroms som går att justera så att reglaget ska bli lite lagom trögt, men jag vet inte hur det är med det reglage du har.

 

Tillägg: Kolla att vajrarna går i så mjuka böjar som möjligt. Det kan ju vara så att någon fäst vajrarna olämpligt vid något tillfälle för att montera något där vajrarna borde gå.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Låter som om det kan vara gammalt segt fett som skapar segheten i reglaget.

Plocka isär, rengör och smörj med något vattenfast fett.

 

Kan vara värt att dra ur och rengöra och dmörja vajrarna när du ändå håller på.

Jag skulle välja något vaxbaserat smörjmedel, eller annat sådant man har till vajrar på cykeln, eller (tunn) motorolja.

 

Det kan nog finnas någon friktionsbroms som går att justera så att reglaget ska bli lite lagom trögt, men jag vet inte hur det är med det reglage du har.

 

Tillägg: Kolla att vajrarna går i så mjuka böjar som möjligt. Det kan ju vara så att någon fäst vajrarna olämpligt vid något tillfälle för att montera något där vajrarna borde gå.

Tack :) ska kolla över det 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan har föreslagits brukar det vara reglagekablarna som kärvar.

Det brukar finnas nya sådana, ”låg friktions”, som har ett innerrör av teflon, om du nu skall byta.

Friktionsbromsen har ju också nämnts, den sitter vid utgången på reglaget på gasvajern, det kan se litet olika ut, men det brukar vara en stjärn- eller insexskruv man kan lossa på.

 

Dessa reglage är ju inga under av precision precis och dom slits rätt bra, men man kan ju tycka att dom iallafall skall hålla i tio-femton år iallafall.


Är ditt reglage topp- eller sidomonterat?

Även om ditt reglage kanske har Volvo-Pentas logga påklistrad, så är det tillverkat av annan firma, Teleflex eller Morse, och sådana finns i några olika utföranden att köpa på nätet eller över disk, utifall du skulle behöva byta. Volvo-Penta ”original” är dyrare.

 

Men följ råden ovan och skruva isär reglaget och tvåtta bort gammalt fett och lägg på sparsamt med nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...