Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
petopill14

Problem med start

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en gammal motorbåt med en sexcylindrig Ford dieselmotor. När jag vrider på nyckeln för att starta så klickar startmotorn som om batterierna är tomma även om de är nya och fulladdade. Men när jag har upprepat detta några gånger för att sedan vänta några sekunder och vrider på nyckeln igen så startar den direkt. Kan startmotorn behöva en renovering? 

Redigerad av petopill14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev petopill14:

Jag har en gammal motorbåt med en sexcylindrig Ford dieselmotor. När jag vrider på nyckeln för att starta så klickar startmotorn som om batterierna är tomma även om de är nya och fulladdade. Men när jag har upprepat detta några gånger för att sedan vänta några sekunder och vrider på nyckeln igen så startar den direkt. Kan startmotorn behöva en renovering? 

Om nu du är bergsäker på att startbatteriet verkligen är i bra skick så är startmotorn, eller snarare dess solenoid rätt trött. Det går bra att skruva loss startmotorn med tillhörande solenoid och lämna in den på en bilelektrisk verkstad för renovering. 

Men det vanligaste är att båtägaren lever i den felaktiga övertygelsen att startbatteriet är fräscht och dessutom fulladdat, voltmetern visar ju minst 12,5 volt....

Men dåliga batterier luras, när dom är ny- och fulladdade är spänningen helt ok, men batteriet orkar inte leverera nog med ström till startmotorn, så att solenoiden bara klickar.

Så innan du kryper ner bredvid motorn för att skruva loss startmotorn så försäkra dig om att du har ett bra batteristatus..

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta klickande i startmotorn har mer än en gång orsakats av dåliga anslutningar mellan batteri och startmotor. Låter ju som något glapp eftersom den går igång emellanåt. Kolla (igen?) kablage och att anslutningar är rent, åtdraget osv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...