t0bias 0 Postad 12 Juli , 2021 Hej, jag har dubbla batterier kopplade, ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri. I vinter plockade jag bort de bägge batterierna och när jag nu återmonterat dem fungerar ingenting (GPS, belysning, kylskåp, stereo etc.), någon idé på vad jag kan ha gjort fel? motorn går ström, så inga problem med den delen, den startar och går fint. Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juli , 2021 (redigerade) 22 minuter sedan skrev t0bias: Hej, jag har dubbla batterier kopplade, ett motorbatteri och ett förbrukningsbatteri. I vinter plockade jag bort de bägge batterierna och när jag nu återmonterat dem fungerar ingenting (GPS, belysning, kylskåp, stereo etc.), någon idé på vad jag kan ha gjort fel? motorn går ström, så inga problem med den delen, den startar och går fint. Mvh Tobias Hej! Ja det kan ju finnas väldigt många olika orsaker till varför förbrukarbatteriet förlorat kontakten med elsystemet. Här är några tänkbara orsaker. Jag tolkar dig som om startbatteriet är ok och korrekt anslutet till motorn/startmotorn. Huvudstömbrytaren (=batterifrånskiljaren) är den påslagen? och hel? Batteriets kabelskor, polskorna, är dom ordentligt fastdragna och fria från oxid och annat smuts? Huvudsäkringen? Har batteriminus kontakt med elsystemets minus? Batteristatus? dåliga, fast ändå nyladdade batterier kan ge bra spänning, men så fort man belastar dem ger dom ingen ström och spänningen faller snabbt. Inkommande kabel till säkringsdosan? (som är gemensam för de förbrukare du nämner). Inkommande kabel till minusskenan/minusplinten. Men då ingenting fungerar borde felet ligga nära batteriet, innan kablarna delar sig till de olika förbrukarna. Det kan vara inkommande kabel till säkringsdosan som är oansluten. Glöm inte kolla minussidan, samma där så nära batteriet som möjligt, borde felet finnas. Men eftersom du haft ur batterierna och återmonterat dem är det ju lätt att tro att det är något fel där, du har väl kopplat plus och minus rätt? Det är väl sedan bra om du införskaffar en enkel multimeter och mäter dig fram från batteriet vidare i elsystemet för att se i viken punkt spänningen försvinner. Redigerad 12 Juli , 2021 av Georg_Ohm 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
t0bias 0 Postad 12 Juli , 2021 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Ja det kan ju finnas väldigt många olika orsaker till varför förbrukarbatteriet förlorat kontakten med elsystemet. Här är några tänkbara orsaker. Jag tolkar dig som om startbatteriet är ok och korrekt anslutet till motorn/startmotorn. Huvudstömbrytaren (=batterifrånskiljaren) är den påslagen? och hel? Batteriets kabelskor, polskorna, är dom ordentligt fastdragna och fria från oxid och annat smuts? Huvudsäkringen? Har batteriminus kontakt med elsystemets minus? Batteristatus? dåliga, fast ändå nyladdade batterier kan ge bra spänning, men så fort man belastar dem ger dom ingen ström och spänningen faller snabbt. Inkommande kabel till säkringsdosan? (som är gemensam för de förbrukare du nämner). Inkommande kabel till minusskenan/minusplinten. Men då ingenting fungerar borde felet ligga nära batteriet, innan kablarna delar sig till de olika förbrukarna. Det kan vara inkommande kabel till säkringsdosan som är oansluten. Glöm inte kolla minussidan, samma där så nära batteriet som möjligt, borde felet finnas. Men eftersom du haft ur batterierna och återmonterat dem är det ju lätt att tro att det är något fel där, du har väl kopplat plus och minus rätt? Det är väl sedan bra om du införskaffar en enkel multimeter och mäter dig fram från batteriet vidare i elsystemet för att se i viken punkt spänningen försvinner. Hej, vad blir konsekvenserna av ett trasigt skiljerelä? mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juli , 2021 1 minut sedan skrev t0bias: Hej, vad blir konsekvenserna av ett trasigt skiljerelä? mvh Tobias Att bara det primära batteriet laddas, vilket det nu är. Det finns en röd lysdiod på skiljerelät som lyser då spänningen från generatorn är 13,3 volt och där utöver. Långsökt, men om nu du använt båten och förbrukat ström med kylskåp och annat och skiljerelät är trasigt (vilket är ovanligt) eller felkopplat, så har ju förbrukarbatteriet laddats ut helt. Då lär vare sig navigatorn eller kylskåpet starta. Min erfarenhet är att kylskåp och boxar kan vara känsliga för spänningsfall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 12 Juli , 2021 Har du mätt strömmen över batteriets poler? Nästa steg blir att följa pluskabeln och mäta nästa kontaktpunkt osv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 Juli , 2021 33 minuter sedan skrev FIATX19: Har du mätt strömmen över batteriets poler? Nästa steg blir att följa pluskabeln och mäta nästa kontaktpunkt osv. Det är klart bättre att mäta spänningen över polerna. Ström passerar först när man kopplar in någonting till batteret. 😇 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser