matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Hej Skaffade mig en båt med en Yamaha 40hk Autolube i fint skick. Första gången jag körde den gick den varm och larmade, kom massa vit rök runt motorn. De bytte då termostat där jag köpte den för har fin skvallerstråle. Nu kan jag köra utan att den larmar, men kommer fortfarande vit, icke-luktande rök från motorn, mer då den är varm. Antar det är vattenånga men frågan är om det är normalt? Har bifogat en film hur det ser ut när motorn är normalkörd. Kan ryka ännu mer om jag pressar den lite. Även när jag stänger av motorn och tippar upp den fortsätter det komma rök, om än mycket mindre och bara en stund. Efter läst här på forumet verkar folk tycka att det är normalt, alternativt fel på impeller eller tätt i kylkanaler så kylning förångas. Eller så topplockspackning så vatten kommer in. Men hur ska man felsöka för att veta vad det är. Tacksam för förslag. yamaha40.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 474 Postad 12 Juli , 2021 Du har inte funderat på om det är avgaser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 12 Juli , 2021 Min motor (och tidigare med) ryker lite vitt när det är kallt i luften och vattnet. Hade du tagit bilden en tidig och kall vårdag hade jag tyckt det är normalt men såhär års? När jag hade tvåtakt så rök de ju, speciellt kallstart men då var det ju klassik tvåtaktsrök som blir lite blå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Jo men då borde de väl lukta lite tvåtaktsmotor. Detta är i stort sett luktfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Precis som M_G skriver var detta en varm sommardag och inte blå rök. Dessutom ryker den mer när motor är varm vilket jag tänker kan bero på förångat vatten = vit rök utan lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Vad är förresten denna slang och varför är den inte inkopplad? Kommer från växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Juli , 2021 1 minut sedan skrev matissen: Vad är förresten denna slang och varför är den inte inkopplad? Kommer från växelhuset. Sannolikt till en trycklogg. Om du inte avser att använda den, så plugga den, det kommer att pissa vatten ur den annars när du kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Ok. Den är alltså för att visa hastigheten annars. Då ska jag plugga den. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Juli , 2021 21 minuter sedan skrev matissen: Ok. Den är alltså för att visa hastigheten annars. Då ska jag plugga den. 👍 Just det. Det kanske finns en ”hastighetsmätare” en log, i panelen, som denna slang skall anslutas till? Tryckloggarnas instrument är uppbyggda ungefär som en barometer, det är ett membran som känner av trycket i slangen, och påverkar en visare i instrumetet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 127 Postad 12 Juli , 2021 Går motorn bra i övrigt? Två taktare ryker en del. Tycker det ser ganska normalt ut. Vad använder du för någon olja? Kan skilja en del mellan olika märken. Ska även gå att justera hur mkt oljemängd autolube motorerna blandar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matissen 0 Postad 12 Juli , 2021 Jo den går fint. Får köra resten av säsongen sedan rengöra kylkanaler och byta packningar i vinter så vet jag allt är ok nästa år. Alltid svårt när man köpt begagnat att veta vad som är bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser