Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
matissen

Normal vit rök eller något fel?

Rekommendera Poster

Hej

 

Skaffade mig en båt med en Yamaha 40hk Autolube i fint skick. Första gången jag körde den gick den varm och larmade, kom massa vit rök runt motorn. De bytte då termostat där jag köpte den för har fin skvallerstråle. Nu kan jag köra utan att den larmar, men kommer fortfarande vit, icke-luktande rök från motorn, mer då den är varm. Antar det är vattenånga men frågan är om det är normalt? 

 

Har bifogat en film hur det ser ut när motorn är normalkörd. Kan ryka ännu mer om jag pressar den lite. Även när jag stänger av motorn och tippar upp den fortsätter det komma rök, om än mycket mindre och bara en stund.

 

Efter läst här på forumet verkar folk tycka att det är normalt, alternativt fel på impeller eller tätt i kylkanaler så kylning förångas. Eller så topplockspackning så vatten kommer in. Men hur ska man felsöka för att veta vad det är.

 

Tacksam för förslag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor (och tidigare med) ryker lite vitt när det är kallt i luften och vattnet. Hade du tagit bilden en tidig och kall vårdag hade jag tyckt det är normalt men såhär års? När jag hade tvåtakt så rök de ju, speciellt kallstart men då var det ju klassik tvåtaktsrök som blir lite blå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då borde de väl lukta lite tvåtaktsmotor. Detta är i stort sett luktfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som M_G skriver var detta en varm sommardag och inte blå rök. Dessutom ryker den mer när motor är varm vilket jag tänker kan bero på förångat vatten = vit rök utan lukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är förresten denna slang och varför är den inte inkopplad?  Kommer från växelhuset. 

F1867557-C592-4B20-993A-8E8183AC052D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev matissen:

Vad är förresten denna slang och varför är den inte inkopplad?  Kommer från växelhuset. 

F1867557-C592-4B20-993A-8E8183AC052D.jpeg

Sannolikt till en trycklogg.

Om du inte avser att använda den, så plugga den, det kommer att pissa vatten ur den annars när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Den är alltså för att visa hastigheten annars. Då ska jag plugga den. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev matissen:

Ok. Den är alltså för att visa hastigheten annars. Då ska jag plugga den. 👍

Just det.
 

Det kanske finns en ”hastighetsmätare” en log,  i panelen, som denna slang skall anslutas till? Tryckloggarnas instrument är uppbyggda ungefär som en barometer, det är ett membran som känner av trycket i slangen, och påverkar en visare i instrumetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn bra i övrigt? Två taktare ryker en del. Tycker det ser ganska normalt ut. Vad använder du för någon olja? Kan skilja en del mellan olika märken. Ska även gå att justera hur mkt oljemängd autolube motorerna blandar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den går fint. Får köra resten av säsongen sedan rengöra kylkanaler och byta packningar i vinter så vet jag allt är ok nästa år. Alltid svårt när man köpt begagnat att veta vad som är bytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...