Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Gäst Magnus

Suziki 2-takts problem, -83 års modell -förgasare?

Rekommendera Poster

Gäst Magnus

Jag har en gammal misskött 2-takts 25 hkr suzuki. Problemet är att motorn inte går på låga varv. Den går att starta om man chokar, men inte annars. När den går stannar den om man släpper gasen. Jag har tagit isär förgasaren och gjort rent, kollat och gjort rent bensinpumpen. Jag har skruvat in lågfartsmunstycket max, men inget hjälper...Är lite osäker på var felet kan ligga. Är av stort behov av båten. Jag använder den som bruksbåt, är det ngn som har ngra tips eller uppslag? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson

Låter som om det är toppen som gått. Den behöver hjälp med att få soppa genom choke. Kolla kompet. Eller som vanligt kläm på blåsan. Är den mjuk är det bränslepumpsmembranet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Arlebrink

Blåsan är ok och pumpen verkar helt ok oxå. Motorn har inte gått ngt sen förra säsongen, den blev sådan här efter orkanen Gudrun, då det kom in lite vatten och annan skit under kåpan. Jag var i stort helt säker på att det var skit i lågfartsmundstycket på förgasaren men det verkar inte så. Har ingen möjlighet att kolla kompressionen där motorn befinner sig. Jag undrar om det kan vara toppen eftersom den går bra om man ser till att gasa tillräckligt mycket. ?Har du ngra tips på hur man lättast får bort skit i munstyckena i förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst patte

Hej magnus har du verkligen kollat så alla pakningar i förgasaren är hela det är skit noga ??? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar bra att blåsa rent med kompressor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson

Magnus, alla båtmotorer har sina munstycken placerade olika. Det är ju små munstycken, känsliga saker. Tycker att du skall gå på dom viktiga sakerna först. Eftersom du har en misskött motor. Kompet är absolut det viktigaste. Har impellern bytts nyligen. Kan ha gått med för dålig kylning. Termostaten kanske heller inte öppnat som den skall. Att gå från grunden är alltid det bästa. Att bara gissa i tid och otid ger bara extra jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Arlebrink

Tackar och bugar för alla idéer och goda råd. Jag tror jag får börja med att ta med förgasare och bränslepump till verkstan. Jag har lite svårt att transportera hela motorn. Hur kollar jag ev kompet själv? Och vilka packningar i förgasaren skall jag byta?Jag har inte hittat ngra som verkar viktiga när jag tog isär den...!? Jag är novis på båtmotorer, men har gett mig tusan på att få ordning på den här motorn. Jag vet tex inte riktigt var impellern sitter på en utombordare, än mindre var termostaten sitter. Tips? :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, En sprängskiss är alltid bra att ha innan man plockar isär en utombordare. För Suzuki finns dett sådana på http://www.brownspoint.com (Parts Look-Up) Välj din modell och sen årgång. På äldre motorer är parts list i PDF, på nyare är den i ett fönster på skärmen med delarna (partnr, pris osv) i en annan ram. När du hittat till din DT25, 1983 och des PDF fil så är Fig. 4 förgasaren (Carburator), Fig. 7 vattenpumpen (Water pump). För att byta gummihjulet (impellern) i vattenpumpshuset måste du ta av växelhuset. Kolla på Fig. 20 Växelhus (Gearcase). När alla skruv lossats så att växelhuset kan släppas ner så måste du även ta isär växelförarens koppling, se Fig. 9 Växelmekanism (Clutch), del nr 2, 3 och 4. Se upp så växelförarstången som går ner i växelhuset inte hoppar ur! Placera växeln i neutralläge innan du börjar plocka isär och dela växelhuset för byte av impeller. Köp en Water pump kit så du får med nya packningar också. Kolla på brownspoint On-Line Store hur det ser ut. Klokt är även att byta gummtätningarna på vattenledningsrör från vattenpumpshuset upp i motorn. Det är viktigt att det blir tätt där också. Se Fig. 7 Water pump. Gissar att Marinshopen kan ha det du behöver. Ring imorgon. Egentligen behöver du en verkstadhandbok för att veta mer om hur du skall justera olika saker men den kostar en slant. Finns även Clymer Suzuki outboard shop manual 1985-1991 men den täcker inte riktigt din årgång (men jag gissar att det går bra ändå - Browsnpoint Parts list (PDF filen) täcker ju DT25 1983-1985, DT25(83-85).pdf. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att börja skruva antar jag.... Tack för all hjälp, jag återkommer med resultatet, eller om jag kör fast ;-) Antar att detta blir ett vinterprojekt i slutändan. :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...