Hybro 1 305 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) 1 sjömil är 4 distansminuter. Hur betecknar man 1 distansminut? 1M? I vart fall inte nM, som då anger 1 nanometer. (tanken 1 nautisk mil) - Min skuta drar 0.8 liter diesel per timme vid 4.5 knop fart. Hur ska man uttrycka detta per distansminut? Redigerad 10 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 10 Juli , 2021 12 minuter sedan skrev Hybro: 1 sjömil är 4 distansminuter. Hur betecknar man 1 distansminuter? 1M? Sjömil som är c:a 4 nautiska mil (eller c:a 4 distansminuter) är en äldre måttenhet används inte använts de senaste 100 åren. Idag menar man samma när man säger sjömil/nautisk mil/distansminut, och det förkortas mycket riktigt 1M. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sjömil_(äldre_mått) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) En sjömil = en nautisk mil = en distansminut = 1852 meter. Förkortas lämpligast "nm", men inom yrkessjöfarten verkar "M" också användas, analogt med att de säger "mil" i stället för "sjömil". Redigerad 10 Juli , 2021 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) 31 minuter sedan skrev Hybro: I vart fall inte nM, som då anger 1 nanometer. Snarare "nanomol per liter", om man nu ska vara låtsat enkelspårig och inte förstå att det finns flera enheter som kan dela symbol. Redigerad 10 Juli , 2021 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev raol: Förkortas lämpligast "nm", Nä, nm är nanometer, och det är inte så bra att förkorta nautisk mil så. Den förkortas M (fick man lära sig på förarbeviskursen). https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nanometer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 854 Postad 10 Juli , 2021 33 minuter sedan skrev Hybro: I vart fall inte nM, som då anger 1 nanometer. (tanken 1 nautisk mil) Versalt M står för en massa saker, men absolut inte meter som förkortas med gement m. Nanosjömil är väl det lämpligaste här på MG, men det är ju en väldigt ointressant längd ute på de sju haven och även i sjöar och vattendrag. 33 minuter sedan skrev Hybro: - Min skuta drar 0.8 liter diesel per timme vid 4.5 knop fart. Hur ska man uttrycka detta per distansminut? 0,8 l/h dividerat med 4,5 M/h = 0,18 l/M PS I Sverige används decimalkomma (,), inte decimalpunkt (.). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 10 Juli , 2021 33 minuter sedan skrev Hybro: Min skuta drar 0.8 liter diesel per timme vid 4.5 knop fart. Hur ska man uttrycka detta per distansminut? På 1 timme färdas du 4,5 M om du färdas i 4,5 knop. 0,8/4,5=0,18 l/M. Eller, två deciliter skulle jag avrunda det till 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev Mackey: I Sverige används decimalkomma (,), inte decimalpunkt (.). Det står var och en fritt att använda vad man vill. Jag använder själv konsekvent decimalpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 10 Juli , 2021 Just nu skrev raol: Det står var och en fritt att använda vad man vill. Jag använder själv konsekvent decimalpunkt. Jag använder komma att avsluta meningar. och punkt som kommatering, Det står var och en fritt att använda vad man vill, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 854 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) joMEnvisTfÅrmAnsKRIvASOmMANViLl, men det underlättar att man gör på det vis man är överens om. Redigerad 10 Juli , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 109 Postad 10 Juli , 2021 7 minuter sedan skrev Peter_K: Jag använder komma att avsluta meningar. och punkt som kommatering, Det står var och en fritt att använda vad man vill, Semikolon? ; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev Mackey: joMEnvisTfÅrmAnsKRIvASOmMANViLl, men det underlättar att man gör på det vis man är överens om. Jag har aldrig ingått nåt avtal om att använda decimalkomma. Punkt är elegantare, så det föredrar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 713 Postad 10 Juli , 2021 1 timme sedan skrev raol: Jag har aldrig ingått nåt avtal om att använda decimalkomma. Punkt är elegantare, så det föredrar jag. Detta är en av de trådar som kan komma att bli hur lång som helst utan att de för sakfrågan närmre något som helst svar. Lördags-symptom? Så här är det (dvs vad jag lärt mig - och jag har ju alltid rätt 😉): - komma är en satsavdelare (huvudsats mot bisats) - punkt är ett menings slut - kolon används för att påbörja en uppräkning (se ovan ”lärt mig:”) Man behöver inte ingå avtal om att skriva rätt. Det ska man lära sig i skolan. Lär man sig inte det ska man egentligen bli kuggad men det var länge sedan man kuggade någon i skolan har jag fått för mig. Önskar er alla en skön lördagskväll! 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev ChristerN: Detta är en av de trådar som kan komma att bli hur lång som helst utan att de för sakfrågan närmre något som helst svar. Lördags-symptom? Så här är det (dvs vad jag lärt mig - och jag har ju alltid rätt 😉😞 - komma är en satsavdelare (huvudsats mot bisats) - punkt är ett menings slut - kolon används för att påbörja en uppräkning (se ovan ”lärt mig:”) Man behöver inte ingå avtal om att skriva rätt. Det ska man lära sig i skolan. Lär man sig inte det ska man egentligen bli kuggad men det var länge sedan man kuggade någon i skolan har jag fått för mig. Önskar er alla en skön lördagskväll! Nu handlade det inte om text och skriven svenska, utan om siffror och tal. 0.1 1.0 100 1000 10 000 100 000 1000 000 10 000 000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 713 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev raol: Nu handlade det inte om text och skriven svenska, utan om siffror och tal. 0.1 1.0 100 1000 10 000 100 000 1000 00010 000 000 Och det matematiskt korrekta är att skriva ett komma-tecken före decimalerna. Hur säger du talet 0.1? Inte säger du väl noll punkt ett? Det korrekta är att skriva och säga noll komma ett (oavsett avtal 😇) Om vi tar oss in i datorernas ologiska värld kan man tex i Excel välja hur man vill att skiljetecknet före decimalerna ska skrivas men standard på en svensk inställning är, har jag bestämt för mig, är decimalkomma, dvs komma. Hörs ju nästan på namnet, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 495 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev ChristerN: Och det matematiskt korrekta är att skriva ett komma-tecken före decimalerna. Hur säger du talet 0.1? Inte säger du väl noll punkt ett? Det korrekta är att skriva och säga noll komma ett (oavsett avtal 😇) Om vi tar oss in i datorernas ologiska värld kan man tex i Excel välja hur man vill att skiljetecknet före decimalerna ska skrivas men standard på en svensk inställning är, har jag bestämt för mig, är decimalkomma, dvs komma. Hörs ju nästan på namnet, eller hur? Tal och skrift är olika saker. Jag säger till exempel "ja" men skriver "jag", säger "å" men skriver "och", säger "ä" men skriver "är". Matematiskt korrekt, tja, det är ju helt likvärdigt matematiskt, det är bara en av två konventioner. En där komma används och en där punkt används. Inget är mer rätt än det andra, det är bara olika varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 986 Postad 10 Juli , 2021 1 timme sedan skrev raol: Det står var och en fritt att använda vad man vill. Jag använder själv konsekvent decimalpunkt. I Sverige används decimalkomma. Punkt! 1 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 369 Postad 10 Juli , 2021 7 minuter sedan skrev raol: Matematiskt korrekt, tja, det är ju helt likvärdigt matematiskt, det är bara en av två konventioner. En där komma används och en där punkt används. Inget är mer rätt än det andra, det är bara olika varianter. Nej, det ena är mer rätt än det andra. Punkt är fel, komma är rätt. Sedan kan man ju med fantasi begripa vad som avses ändå när du skriver punkt i stället för komma, men rätt är det inte. Vad mer kan man hitta på som är eget innan det börjar bli knas på riktigt? Egna tecken för räknesätten, egna siffror..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 854 Postad 10 Juli , 2021 4,1$3=13 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 305 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) Uj, uj, uj.... Varför frågade jag? Ser detta fenomen: Bilen kostar 25 k kronor. Har gått 15 k mil. Huset 2.55 M kronor. Vinterdäck 1.5 k kr /st Det senaste kunde ju skrivas 0.0015 M kr /st. Jag bara undrar. Varför inte skriva så att alla begriper? Med inflationen som nu är, så skrivs det väl snart skriva 0.002 Terakronor Redigerad 10 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser