Martin64 10 Postad 10 Juli , 2021 Hej, Jag har som en del av er vet som har haft vänligheten att hjälpa mej tidigare en Fjord 26, vikt knappt 4 ton med en aq271c, dvs Chevas bensin-V8. Den ligger högt i tomgång, nästan 1500 varv vilket gör den svår att ”krypköra” med, får lägga i och ur växeln hela tiden. Men vad är lämpligt tomgångsvarv i friläge, 8-900? Och med växeln ilagd så att den har åtminstone lite drivning, 500? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 10 Juli , 2021 700-800 är lagom obelastad, 600-700 med växel i. 1500 är åt helsike för högt när växel ska i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 10 Juli , 2021 Ja, den är svårkörd i hamnen och det är väl inte nyttigt för transmissionen heller. som du förstår så funkar varvräknaren än som du tipsade om hur jag kunde fixa, tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 11 Juli , 2021 17 timmar sedan skrev Gelis: 700-800 är lagom obelastad, 600-700 med växel i. 1500 är åt helsike för högt när växel ska i. Funderar på hur jag ställer tomgången, har aldrig grejat med V8:or, har bara varit Webrar till rallybilen. På den här ska det tydligen sitta en Holley 715, säger mej inget. Är det bara helt mekaniskt en skruv att justera som på Webrarna eller är det mer? Tänker vaccumklocka och/eller tomgångsmunstycke eller annat krångel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Juli , 2021 Är inga konstigheter, bara en mekanisk skruv. Kan ju även vara så att gasvajern hindrar spjällen att inta tomgångsläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin64 10 Postad 11 Juli , 2021 Kanon, tack. Har båten 10 mil bort så jag vill vara förberedd när jag kommer dit. Gasvajern har jag kollat, den ligger inte an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser