50sman 55 Postad 9 Juli , 2021 Hej. Skall titta på en båt som har en volvo penta 5.0 GL. Jag är helt torsk på inombordare (dvs jag har aldrig kommit i kontakt med en sådan motor). Vad skall man titta efter? Är det några "kända" fel som kan dyka upp på den? I övrigt. Är det en OK motor eller är det en ajja bajja? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 9 Juli , 2021 Ålder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 10 Juli , 2021 Sjövattenpumpen på motorer med multi- v rem är en svag detalj som ofta går sönder. En annan är att fjädrarna till regulatorn i fördelaren rostar bort med tiden så att tändförställningen inte fungerar. Vad är det för färg på motorn? Äldre är mörkgråa. Nyare är röda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) Den är från -86 Det som är bytt nu i år är: - Helt nytt tändsystem - Olja + filter - Termostat - Glykol - Packningar i värmeväxlare - Bränslefilter - Viss el är nydragen, övrig kontrollerad - Ny elchoke - Automatisk huvudsäkring Redigerad 10 Juli , 2021 av 50sman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Juli , 2021 Är inombordare "svårmeckade" ? (utöver byta kolvar, vevlager osv som alltid är "jobbigt" - oavsett motor). Jag är en van meckare men har aldrig haft en inombordare. Är de som en "bilmotor"? Kan man tex byta till en annan motor? Om så handlar det mer om hur det skall lira utgående axel mot drev? Skulle man kunna lägga i en Mercruiser t.ex? Frågar bara för att lära mig. Den aktuella motor fungerar och snurrar på. Jag märkte inget konstigt och de har bytt en hel del för den var lite "krånglig" förra säsongen vilket verkar ha hjälpt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 10 Juli , 2021 (redigerade) Det där är ingen VolvoPenta 5.0. VP 5.0 är en V8 Ser ut som en Mercruiser 170 och den där har väl heller ingen normal generator utan den sitter direkt på vevaxeln. Väldigt speciell konstruktion. Är precis som en bilmotor med undantag för dom marin speciella delarna Tex Avgaslimpa/knä, sjövattenpump (impeller) värmeväxlare om sötvattenkyld. Om att byta motor och kopplingen till drevet, beror ju vad det sitter för drev. Redigerad 10 Juli , 2021 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Gelis: Det där är ingen VolvoPenta 5.0. VP 5.0 är en V8 Ser ut som en Mercruiser 170 och den där har väl heller ingen normal generator utan den sitter direkt på vevaxeln. Väldigt speciell konstruktion. Är precis som en bilmotor med undantag för dom marin speciella delarna Tex Avgaslimpa/knä, sjövattenpump (impeller) värmeväxlare om sötvattenkyld. Om att byta motor och kopplingen till drevet, beror ju vad det sitter för drev. Var också lite frågande då en 5.0L motor borde vara "större" jag såg också texten 170. Så. Är det hit eller miss med en sådan? Verkar ju vara en del bytt och frågan är om det är sådant som sig brukligt brukar gå sönder? Jag håller på att jaga förra ägaren då det är denne som har bytt. Oavsett. Låt oss säga att det är en Mercruiser 170 - vad skall man titta efter och "plåga" när man provkör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 10 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Gelis: Det där är ingen VolvoPenta 5.0. VP 5.0 är en V8 Ser ut som en Mercruiser 170 och den där har väl heller ingen normal generator utan den sitter direkt på vevaxeln. Väldigt speciell konstruktion. Är precis som en bilmotor med undantag för dom marin speciella delarna Tex Avgaslimpa/knä, sjövattenpump (impeller) värmeväxlare om sötvattenkyld. Om att byta motor och kopplingen till drevet, beror ju vad det sitter för drev. TS hade lagt upp en bild på en monopoint insprutad V8 tidigare, nu verkar det gälla en annan motor eftersom 170:n har förgasare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Juli , 2021 Fick veta nu att det är en Merc 170 med Alpha one drev. Vilka motoralternativ har man då? Så om den är sötvattenskyld har den ingen impeller då i drevet? Utan den har en "kylare" med glykol? Borde vara så iom att packning till värmeväxlaren är bytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 10 Juli , 2021 Just den motorn på bilden är sötvattenkyld, men det finns en impellerpump ändå. Värmeväxlaren måste ju kylas och det gör den med sjövatten. Sedan om den använder drevets vattenpump eller har ett separat vattenintag med en remdriven pump, det får man kolla på plats. Jag vet inte hur det är med delar, tex avgaslimpa, till den där motorn. Och just avgaslimpan är sådant som rostar sönder efter 10-15 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 10 Juli , 2021 1 minut sedan skrev Gelis: Just den motorn på bilden är sötvattenkyld, men det finns en impellerpump ändå. Värmeväxlaren måste ju kylas och det gör den med sjövatten. Sedan om den använder drevets vattenpump eller har ett separat vattenintag med en remdriven pump, det får man kolla på plats. Jag vet inte hur det är med delar, tex avgaslimpa, till den där motorn. Och just avgaslimpan är sådant som rostar sönder efter 10-15 år. OK. Tack för bra info. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser