skippeer 417 Postad 8 Juli , 2021 (redigerade) Alu locket som sitter över fästpunkten för nödstyrningen har korroderat ihop troligen för att ingen öppnat det på 20 år. Har kört med Omicron 636 krypolja och även rostlösningsspray från BT (-40 grader säger beskrivningen). Har väl hållit på i 2 veckor nu med att spraya och emellanåt kört med elektrisk värmepistol på ytterringen (värmepistol som påstås kunna ge 500 grader). Idag var jag i kontakt med 2 olika svetsverkstäder med marin anknytning, hade inte tid och skall stänga för semester. Har en 1 kg gasolbrännare men är lite tveksam för jag vill inte smällta/fördärva locket för ett nytt kostar 2,5 kkr. Några förslag vad jag skall testa utöver att spraya och hoppas? Undersidan av täcklocket innan rengöring Redigerad 8 Juli , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 360 Postad 8 Juli , 2021 Aluminiumoxid är ett hårt, kristallint ämne. Inte omöjligt att det kan spräckas, oxidskiktet alltså, med en hård knackning med en hammare eller slägghammare (med nåt emellan för att det inte ska bli ytskador på metallen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 9 Juli , 2021 (redigerade) Förutom att aluminiumoxid är hårt och kristallint är det kemiskt väldigt stabilt och har större volym än aluminium. Det går inte att lössa oxiden upp utan att aluminiumet löser upp sig och den oxid som bildats i gängan spänner ordentligt då volymen är större. Ge inte upp för det... En variant kan vara att värma allt och sedan kyla locket med tex. kolsyra. Det borde gå att använda en kolsyrepatron till Sodastream. Milt våld räcker nog inte. Du måste troligen ha locket fastskruvat på något för att kunna ta i av bara helv... när du ska vrida locket. Diametern på gängan är ju stor så det krävs stor kraft för att få loss locket. Tänk på hur hårt en M8 skruv/mutter kan sitta... Sedan kan man ju fundera på om det inte är enklast och billigast att bara låta allt vara som det är till om 20 år när nästa ägare kommer att ställa samma fråga här på MG. Den dag det är nöd så går det att skruva bort hela locket igen. Skruva fast det med vingmuttrar (välsmorda) så det går lätt att få loss om det behövs. Kämpa på och lycka till! Mackey Redigerad 9 Juli , 2021 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Juli , 2021 Är det samma fattning i mitten som det är på segelbåtarnas vinchandtag? Men det kanske du redan har gjort? Alltså kopplat ett stort, långt vinchhantag och tagit i så det smakar blod i munnen...? För några år sedan ställdes jag och verkstadsgänget för likartat problem, en annan typ av skruvat aluminiumlock, det slutade med att vi använde oss av våld, och mer våld i form av värme och vibrationer från ett bilningsverktyg samt en mutterknackare. Detta efter en minst en veckas sprayande med olika rostlösningsoljor. Dessutom förstörde vi ett stort skuvstäd och flyttade hela arbetsbänken som var (bristfälligt) fastskruvad i golvet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 9 Juli , 2021 (redigerade) Tack för tipsen. Skall testa med milda hammarslag och värma upp hela locket med värmepistolen (ytterdiameter 13 cm) och kyla ned mha en Firemill brandsläckare. Har haft 2 båtar med nödstyrning/rattstyrning sedan 2006 och har aldrig hört talas om/varnats för detta problem trots stort intresse för båtar och teknik. Att jag som privatperson inte känt till risken är en sak, betydligt värre är att en auktoriserad BBR båtbesiktningsman, som jag anlitade innan köpet, inte verifierade att locket gick att lossa. Redigerad 9 Juli , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser