dalamala 2 Postad 7 Juli , 2021 Hej, Mercruiser 5,0 v8. Jag har ett problem där generatorn verkar ladda upp mot 16 v. Alltid vid kallstart av motorn. Batterimätaren rusar i taket och slår ut all annan elektronik. Generatorremmen skriker, motorn går tungt och temperaturen stiger. Efter några sekunder lägger sig mätaren på 13v för att efter en stund spika på 16 igen. Detta pågår i ca 10 cykler. Är det regulator som är boven i dramat här? Generatorn har en märklapp med 12449 om det är. Till någon hjälp. Tacksam för alla tips, stora som små Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 7 Juli , 2021 Kan även vara ett biltema batteri som garantin gick ut på förra veckan, de börjar då glappa invändigt och generatorn skenar eftersom motstånd saknas- har haft några sådana dyrbara såna batteri missöden och tar för vana att lyssna efter fläktar mm så inget skenar när det överladdar. På bilar kan det ta med sig ALL elektronik. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 7 Juli , 2021 Eller att det är dålig kontakt mellan generator och batterier. Både på plus och minussidan. Kolla detta ordentligt. Inte bara att det ser bra ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 7 Juli , 2021 5 timmar sedan skrev dalamala: Generatorremmen skriker, motorn går tungt och temperaturen stiger. 5 timmar sedan skrev dalamala: Är det regulator som är boven i dramat här? Skulle gissa på att regulatorn gör så att generatorn skenar, byt regulator eller ta med grejorna till en bilelektrisk firma för testkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 8 Juli , 2021 6 timmar sedan skrev touchwood: Skulle gissa på att regulatorn gör så att generatorn skenar, byt regulator eller ta med grejorna till en bilelektrisk firma för testkörning. Vet du om regulatorn är inbyggd i generatorn eller kan jag ta loss den separat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 8 Juli , 2021 8 timmar sedan skrev dalamala: Vet du om regulatorn är inbyggd i generatorn eller kan jag ta loss den separat? Man brukar kunna ta loss den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paskalaivankapteeni 3 Postad 10 Juli , 2021 Generatorn skall aldrig ladda mer än 14,5 v, då förstör du batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 10 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Paskalaivankapteeni: Generatorn skall aldrig ladda mer än 14,5 v, då förstör du batterier. Därav tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 Juli , 2021 Det jag skrev ovan, syftar på att det är dålig kontakt i kablaget främst mellan generator och batterier. Nu är det oftast skiljerelä inblandad också. Jag tänker så här. Om startbatterie är skiljt från förbrukningsbatteri (-er) med skiljerelä. Så är det väl tänkt att startbatterie laddas först. Alltså det som drar runt startmotorn. Säg att startbatterie är hyfsat laddat, då styr skiljereläet över laddningen till förbrukar sidan. Glapp där... Vad har du i båten egentligen? Har du mätt några spänningar? T ex från motorblock till generatorn. Från motorblock till batteriplus. O s v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paskalaivankapteeni 3 Postad 12 Juli , 2021 Enklast är nog att gå igenom alla kablar mellan generator, startmotor och batterier, samt jordkablar, kolla att allt sådant sitter fast, och inte är ärgat, så att det uppstår dålig kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dalamala 2 Postad 17 Juli , 2021 Bytte generator. Nu är det frid och fröjd. Tack för input! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Juli , 2021 2021-07-10 vid 11:25 skrev Hybro: Det jag skrev ovan, syftar på att det är dålig kontakt i kablaget främst mellan generator och batterier. Nu är det oftast skiljerelä inblandad också. Jag tänker så här. Om startbatterie är skiljt från förbrukningsbatteri (-er) med skiljerelä. Så är det väl tänkt att startbatterie laddas först. Alltså det som drar runt startmotorn. Säg att startbatterie är hyfsat laddat, då styr skiljereläet över laddningen till förbrukar sidan. Glapp där... Vad har du i båten egentligen? Har du mätt några spänningar? T ex från motorblock till generatorn. Från motorblock till batteriplus. O s v. Nej. Skiljerelä prioriterat inte den ena batteribanken framför den andra. När generatorn laddar så höjs spänningen i elsystemet, det känner skiljerelät av och kopplar då ihop batteribankerna så att båda laddas samtidigt. När sedan generatorn slutar att ladda kopplar skiljerelät isär batteribankerna. Man kan säga att batterierna själva reglerar vilket som skall laddas först och mest (nåja) och det är det batteriet som är hungrigast, alltså mest urladdat, det suger i sig laddningsströmmen med glupande aptit, ofta är det då startbatteriet som skall ersätta det som startmotorn förbrukade under starten. Allt eftersom batterierna blir mer och mer laddade blir dom mätta och tar emot laddningsströmmen långsammare, eller sämre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser