Tao 0 Postad 7 Juli , 2021 I Danmark är det ont om bensintankställen för motorbåtar. Har någon en aktuell förteckning? Hur kan man frakta egna dunkar så säkert som möjligt? Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 7 Juli , 2021 Bensindunkar förvaras bäst utombords så att ångorna kan läcka ner utanför båten. Tips på tankställen passar jag på. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tao 0 Postad 8 Juli , 2021 13 timmar sedan skrev ChristerN: Bensindunkar förvaras bäst utombords så att ångorna kan läcka ner utanför båten. Tips på tankställen passar jag på. Tack Christer, är det inte en fara att de exploderar om de står i solen utomhus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 8 Juli , 2021 Min gamla plastdunk sprack precis när den stod ute i solen en varm dag. I locket, så det var rätt odramatiskt. Den har hållit alla somrar den legat i båten utan direkt solljus. Men visst bedrev man väl ökenkrig med jeepdunkarna fästa utanpå jeepen? En dunk borde nog klara av solljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Juli , 2021 Just nu skrev Paul_Schtek: Min gamla plastdunk sprack precis när den stod ute i solen en varm dag. I locket, så det var rätt odramatiskt. Den har hållit alla somrar den legat i båten utan direkt solljus. Men visst bedrev man väl ökenkrig med jeepdunkarna fästa utanpå jeepen? En dunk borde nog klara av solljus. Dunkarna där var av stålplåt. Inte polyeten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 8 Juli , 2021 6 minuter sedan skrev Paul_Schtek: Min gamla plastdunk sprack Bensindunkar i plast bör inte bli gamla utan bör bytas ut efter cirka fem år. Det finns en datummärkning på dunken som hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 8 Juli , 2021 56 minuter sedan skrev Tao: Tack Christer, är det inte en fara att de exploderar om de står i solen utomhus? Hur många tankar för utombordare i roddbåtar står inte i solen? Riktiga jeepdunkar i metall rekommenderas. Plastdunkar bör man undvika, men det är inte så lätt nu för tiden. Kolla datummärkningen på plastdunkar (eller kom ihåg åldern) och byt dunk var femte år ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 8 Juli , 2021 Kollade datumet nu. 2010 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 71 Postad 8 Juli , 2021 Biltema säljer en jeepdunk i stålplåt för 200 spänn. Undrar hur många år man får ut på en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 8 Juli , 2021 Jag har en 10 liters jeepdunk som är 55 år gammal. Det var väl ungefär då BT startade, men dunken kommer nog från OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 8 Juli , 2021 Nja, jag skulle nog inte välja en i stål själv. Tunga as, hårda kanter som skaver och skadar båten, rostar snabbt och är allmänt jobbiga att hantera. Plastdunkar funkar finfint, anser jag. Att bara använda en plastdunk i fem år är slöseri med material. 15-20 år lär inte vara nåt problem, så gamla dunkar har jag själv använt i flera fall och de har funkat lika bra som nya. Alldeles oavsett ålder får man förstås vara uppmärksam på skador och eventuella läckor. Slangar och tätningar, däremot, kan ge upp tidigare än så. De är mer av förbrukningsartiklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 8 Juli , 2021 Se till att de är riktigt välfyllda så det inte finns mkt utrymme för gas. Värst brukar vara när det bara finns en slatt i botten och man glömt öppna ventilationen, så sväller de som en ballong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 8 Juli , 2021 Jag har varit med om plastdunkar som börjat läcka i botten. Utan yttre åverkan. Men även Jeepdunkar kan börja läcka, framförallt packningen vid locket. Om de står tomma mycket kan det säkert rosta hål också men det har jag aldrig varit med om själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 8 Juli , 2021 Har haft mer problem med mina motorer pga rost/färg-flagor från jeep-dunkar än någon annan orsak. Plastdunkar av billigare kvalitet brukar gå sönder i locket. Toppen spräcks av när man drar åt. Har flera äldre plastdunkar (+25 år) som funkar finfint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser