Gå till innehåll
måndag 21 april 2025
Burton666

Framåtriktat ekolod för att undvika sten ?

Rekommendera Poster

Jag har bytit upp mig från en enklare 4m plastbåt med en liten utombordare till en Uttern S64 med inombordare och lyckades köra på en sten direkt på premiärtuen. Jag har båten i en å som är ett biflöde till dalälven precis innan dalälven mynnar ut i havet. Med den mindre båten så har jag inte brytt mig så mycket och bara kört på någon sten enstaka gånger i låg hastighet när jag har varit inne och utforskat trånga vikar och passager. Stenen jag körde på sist låg mitt i den inoficiella farleden och jag har aldrig reflekterat över att det kunde finnas sten där. När jag pratade med några veteraner lite senare så verkar det finnas många hemliga tips t. ex. att "nu är det lågt vatten så då måste man åka runt vassruggen uppe till vänster eller hålla nära vassen till höger" och liknande. 

Jag skulle därför vilja införskaffa något ekolod eller liknande där jag har någon chans att upptäcka stenar som ligger en bit framför mig. Jag undrar även om det finns något sätt att "mappa" upp en egen karta över bottendjupet som uppdateras varje gång man är ute och åker med ny data ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin. Gick på dryga 23 000 kr. 

Plotter och ekolodsgivare (som sticker ned 15 cm). 

Finns även andra, då dyrare. 

Och vad jag förstår kan du göra o lagra dina egna typdjupkartor. 

Ring Garmin Support. 

Kanske kolla på BG:s plottrar. 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...