VBG-Maxim 1 Postad 7 Juli , 2021 Hej Under vintern har tydligen något hänt med min bogpropeller. När jag la i den visar det sig att blackboxen (styrboxen) verkar ha kortslutits. Har skaffat ny, men säkringen löser ut så något annat felar. Bogpropellern är en Lewmar enligt bild. Var börjar man felsöka i detta ? Så tacksam för svar. MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 7 Juli , 2021 Har du varit inne och ändrat, kompletterat någonting eller ryckt i någon kabelhärva i din båts elsystem under vintern, som man kan härleda till detta problem? Vilken säkring är det som löser ut? Är det den lilla säkringen som försörjer den så kallade ”svarta lådan” alltså styrboxen, eller är det den jättestora säkringen på kanske 100A som försörjer bogpropellerns elmotor? Om det är den lilla säkringen, som man kan mer än gissa när man läser din fråga. Då kan det vara kortis nånstans vid borpropellerns joystick eller vad nu har för manöverorgan. Vanligt är att bogpropellrar manövreras med minuspuls, alltså man har minus ut från atyrboxen ut till ”glädjepinnen” alltså joysticken, och sedan då en negativ spänningspuls ut från joysticken tåsom manöver åt bb resp. sb. Det brukar sitta ett stort relä, eller rättare sagt en kontaktor som kopplar in och polvänder motorn så att den kan gå åt båda hållen, här kan det också bli kortis, kolla de tre klena kablarna som går till denna, dom är till manöverströmen. Kontaktorn kan gå sönder, och då i ditt fall skulle det kunna vara en kortis i kontaktorns manöverkrets. Om det är den stora säkringen som löser ut, är det lätt att tro att någontingen har fastnat i bogisens propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VBG-Maxim 1 Postad 8 Juli , 2021 Hej Tack för svar. Det är den lilla säkringen till styrboxen som löser ut. Jag kopplade bort joysticksen via skarvent till den svarta lådan, men säkringen går fortfarande. Däremot har jag inte kollat kontaktorn, så det ska jag ge mig på så får vi se 🙂 Tacksamma hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 8 Juli , 2021 1 timme sedan skrev VBG-Maxim: Hej Tack för svar. Det är den lilla säkringen till styrboxen som löser ut. Jag kopplade bort joysticksen via skarvent till den svarta lådan, men säkringen går fortfarande. Däremot har jag inte kollat kontaktorn, så det ska jag ge mig på så får vi se 🙂 Tacksamma hälsningar Thomas Löser säkringen som fort du kopplar in boxen? Då är det troligt att kortisen finns i boxen, men den hade du ju bytt... anslutningarna till boxen, på dess sekundära sida, mot kontaktorn? Kontaktorns manöverspänning? Men då borde ju säkringen lösa ut när du försöker manövrera densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VBG-Maxim 1 Postad 8 Juli , 2021 Jag ska prova ikväll att koppla bort anslutningarna mot kontaktorn så får vi se. Jag bytte boxen från början utan strömmen påslagen, satte sen på strömmen via huvudbrytaren och då kunde jag se svagt sken på joysticken, men det första jag rörde den så bröt säkringen. Det är 24 V på motorn om det kan spela någon roll, men boxen är beställd med samma data som den gamla. Numer bryter den direkt jag slår på strömmen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser