Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Ragtime

Gasolinstallation i Windy 37

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har jag ledsnat ordentligt på Wallas Safeflame!

Är det någon som kan tipsa om hur en gasolinstallation på en Windy 37 kan göras, främst var man ställer dräneringskärlet med flaskan i? Jag vill förstås ha så kort sträcka kopparrör som möjligt, helst ingen alls...

Om det finns bilder också så vore det toppen!

Mvh,

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ragtime:

Hej,

Nu har jag ledsnat ordentligt på Wallas Safeflame!

Är det någon som kan tipsa om hur en gasolinstallation på en Windy 37 kan göras, främst var man ställer dräneringskärlet med flaskan i? Jag vill förstås ha så kort sträcka kopparrör som möjligt, helst ingen alls...

Om det finns bilder också så vore det toppen!

Mvh,

Martin

Det är väl lite efter behag och säkerhet. Dom flesta båtar jag sett har dom i aktern så långt utanför ALLT som kan ge gnista osv.

Lite fel tips, men vill ändå ge det:

Vi hade en kombination av el och sprit spis. Är utkastad och en ny bänkskiva är monterad (tidigare nedfälld). Nu kör med portabel gas spis från Jula med dubbla plattor som har gasoltub på sidorna, kostar 20kr/ST och räcker länge. Inne på 3 året och grymt nöjd. Det fina är att man kan ta ut den och steka så slipper man matdoft i hela båten (har tyg överallt på väggar och tak) samt dra rör och hålla på med en stor tub.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev patrikflink:

kör med portabel gas spis från Jula m

Är det inte struligt att förvara hela spisen på ett säkert vis så att läckande gasol "rinner" ut på utsidan av båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En varian jag sett, fast inte just på en Windy 37, är att sätta en drännerat kärl för en 2 kg tub i ett skåp bredvid spisen och släppa ut ev. läckande gas genom fribordet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev Mackey:

Är det inte struligt att förvara hela spisen på ett säkert vis så att läckande gasol "rinner" ut på utsidan av båten?

Att 227 gram gaspatron skulle få båten att explodera är stor skillnad mot en P11 som har fast installation med rör osv.

Gaspatron är INTE fast monterad utan läggs i vid användning av spisen.

005134.jpg

005134d.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev patrikflink:

Att 227 gram gaspatron skulle få båten att explodera är stor skillnad mot en P11 som har fast installation med rör osv.

Man ska inte vara rädd för gasol tycker jag , men det är ju bra att veta att 250 gram gasol inte på något vis är ofarligt.

250 g gasol innehåller cirka 3 kWh.

1 kg trotyl (TNT) innehåller cirka 1 kWh.

(Jag tror nästan att jag tänkt fel, men kan inte hitta något fel.)

3 kWh som förbränns på en sekund ger en effekt på sådär 11 000 kW.

Ignorera inte riskerna med små gasolbehållare utan förvara dem på samma säkra vis som större behållare.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

250 g gasol innehåller cirka 3 kWh.

1 kg trotyl (TNT) innehåller cirka 1 kWh.

(Jag tror nästan att jag tänkt fel, men kan inte hitta något fel.)

Kul uträkning!

Lite OT, i badrumsskåpet tror jag nog min frus hårspray, parfym, min parfym m.m. som är brandfarliga är mer än 1kg.

Man tänker inte samma banor där, visst är gasol tungt och lägger sig, bra med skitdoften i alla fall och en gasvarnare som jag har i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...