Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
batakarn

Går det åt så många kWh att ladda baterierna?

Rekommendera Poster

Fick en smärre chock när jag för första gången får betala för förbrukad kilowattimme vid bryggan. Kan den här förbrukningen verkligen stämma?

 

När jag hade haft båten ansluten i 24 timmar, visserligen efter 2 nätter på svajj, så har den förbrukat 29 kilowattimmar i hamnen. Är det verkligen möjligt? Räknar jag lite på ohms lag så tycker jag inte att det finns så många kilowattimmar i mina batterier vid 12v, men jag missar väl något fundamentalt?

 

Jag hade huvudswitcharna av så det borde bara vara laddaren som har förbrukat. 

 

OBS, chocken bestod inte i att behöva betala för 29 kilowattimmar utan mer hur det hänger ihop.

 

Har en batteribank enligt följande: Förbrukning 4x80ah start 2x80ah.
Laddare Tystor T1-220 (verkar vara vanlig i 90-talsbåtar med förbrukningsbank)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev batakarn:

Tystor T1-220

Ineffekt 450W. 
450x24=10,8 kWh

 

2A0ED835-F525-47B0-956C-4BD8A20C6B7E.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Ineffekt 450W. 
450x24=10,8 kWh

 

2A0ED835-F525-47B0-956C-4BD8A20C6B7E.jpeg

Vad laddaren levererar som max är väl inte samma sak som vad batterierna kan ta emot? Max borde väl vara 4*80Ah*13V= ungefär 4kWh. När batterierna är fulladdad drar laddaren försumligt med ström. Eller var tänkte jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vilken effektivitet har laddaren ? Och hur effektivt laddas batterierna? Men att effektiviteten skulle vara 1/7 (4 kW av 29 kW, dvs 14%) låter lite väl dåligt. Då hade väl övriga 25 kW blivit värme, vilket motsvarar en 1 kW element, borde ha märkts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev excel319:

Vad laddaren levererar som max är väl inte samma sak som vad batterierna kan ta emot?

Max levererar den 10A, men ineffekt (450W) borde vara det som laddaren drar tänker jag? I alla fall som max. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte rimligt att du har förbrukat så mycket ström med bara batteriladdning. Snittet över 24 h blir 1200W eller 100A laddström. (Minus förluster).

Den förbrukningen tyder snarare på eluppvärmning vintertid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nej, det är inte rimligt att du har förbrukat så mycket ström med bara batteriladdning. Snittet över 24 h blir 1200W eller 100A laddström. (Minus förluster).

Den förbrukningen tyder snarare på eluppvärmning vintertid.

@batakarn det är kanske så att du har en vv-beredare ombord som är ansluten till landströmmen?

Eller har glömt någon ansluten frostvakt sedan i vintras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så betalar du även för någon annans elförbrukning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så stämmer inte mätaren som används för att debitera elen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren!

 

Sammantaget tycker jag mig höra att det är konstigt mycket även om det är lite olika teorier.  Vv-beredaren är inte inkopplad och jag har ingen frostvakt. Funderar på att köpa en sån där mellanplugg som mäter strömförbrukning och sätta innan batteriladdaren för att se om det är den som drar. Kan ju säkert bli fel på en gammal laddare.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev batakarn:

mellanplugg som mäter strömförbrukning och sätta innan batteriladdaren för att se om det är den som drar. Kan ju säkert bli fel på en gammal laddare

Det kan du göra och mät även vad hela båten drar. Om din laddare drar all den strömmen så tror jag faktiskt att den skulle börja brinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sättatt bli av med en båt. 

 

Jag skulle inte betala något överhuvudtaget föränn bryggansvarig kan visa vad du förbrukat.

 

Låter som om denne höftar till med något, för att täcka andras kostnader. 

 

Ungefär som man får betal 50 - 100 kr mer i hamnavgift om man säger ja till el. 

 

Rent bedrägeri många gånger. 

 

Man ska givetvis inte betala mer än man förbrukar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även en elanläggning på bryggan ska ju underhållas. Det är väldigt rimligt att betala mer än vad det kostar att köpa in elen från nätet. Men om det nu mäts, så ska det ju givetvis vara en korrekt mätning, och det verkar väl kanske vara tveksamt den här gången.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-06 vid 17:28 skrev StyrmanKarlsson:

Det kan du göra och mät även vad hela båten drar. Om din laddare drar all den strömmen så tror jag faktiskt att den skulle börja brinna.

Ja det har du ju rätt i. Jag kan ju koppla in mätaren redan på landströmskabeln för att själv mäta hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-06 vid 17:59 skrev Hybro:

Ett sättatt bli av med en båt. 

 

Jag skulle inte betala något överhuvudtaget föränn bryggansvarig kan visa vad du förbrukat.

 

Låter som om denne höftar till med något, för att täcka andras kostnader. 

 

Ungefär som man får betal 50 - 100 kr mer i hamnavgift om man säger ja till el. 

 

Rent bedrägeri många gånger. 

 

Man ska givetvis inte betala mer än man förbrukar. 

Jag känner mig ganska trygg med att det inte är någon som försöker luras. Det är ett helt nytt system så i så fall är det något mätfel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-07 vid 23:30 skrev batakarn:

Jag känner mig ganska trygg med att det inte är någon som försöker luras. Det är ett helt nytt system så i så fall är det något mätfel.

 

Är det din hemmahamn eller en gästhamn eller något annat om man får fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt detta lika sjukt som Att betala 50 kr mer per dag för "ström till båten" i en gästhamn. 

Det du betalare för, till största delen är att det finns ström till gängligt. 

Men tycker det är fel att hamnen kan ta ut detta i typ 20 år eller mer. Rent åcker! 

Billigare att köra motorn en halvtimme på tomgång.

 

Max 2 kronor för diesel. 

 

Tänk på det miljömuppar, när Ni kämpar. 

 

 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Allt detta lika sjukt som Att betala 50 kr mer per dag för "ström till båten" i en gästhamn. 

Det du betalare för, till största delen är att det finns ström till gängligt. 

Men tycker det är fel att hamnen kan ta ut detta i typ 20 år eller mer. Rent åcker! 

Billigare att köra motorn en halvtimme på tomgång.

 

Max 2 kronor för diesel. 

 

Tänk på det miljömuppar, när Ni kämpar. 

 

 

Själv har jag solpaneler som laddar bra i alla hamnar. 
Tänk på det, när du ligger och stinker ner gästhamnen med din diesel för att du är för snål.
🙂 

  • Gilla 6
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-09 vid 13:03 skrev StyrmanKarlsson:

Är det din hemmahamn eller en gästhamn eller något annat om man får fråga.

Ursäkta sent svar. Det är hemma hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...