Hagman1000 1 Postad 5 Juli , 2021 Jag har försökt att testa min vhf men den fungerar inte. Det kommer upp no signal och jag har plockat ur vhf och kollat antennkabeln, men den ser bra ut. Någon som vet som brukar kunna vara fel på en vhf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 165 Postad 5 Juli , 2021 (redigerade) Koppla in en SVF-meter mellan VHF och antenn. Ett sätt att kolla om systemet är i ordning. Om VHF:en ger uteffekt e t c. Om kabeln ser bra ut, påverkar knappast de elektriska högfrekvensegenskaperna. Redigerad 5 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 5 Juli , 2021 8 timmar sedan skrev Hagman1000: Jag har försökt att testa min vhf men den fungerar inte. Det kommer upp no signal och jag har plockat ur vhf och kollat antennkabeln, men den ser bra ut. Någon som vet som brukar kunna vara fel på en vhf? "No signal" känns som ett väldigt udda felmeddelande när det gäller VHF. Eftersom radion har DSC kan det vara så att den felmeddelar att position saknas. Det betyder sannolikt att du inte har kopplat in någon GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 5 Juli , 2021 12 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: "No signal" känns som ett väldigt udda felmeddelande när det gäller VHF. Eftersom radion har DSC kan det vara så att den felmeddelar att position saknas. Det betyder sannolikt att du inte har kopplat in någon GPS. Ja, det sår ju ”0 POSIT” -ion i displayen. Ingen position alltså. Har du testat att göra ett förbindelseprov? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser