Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Burton666

Svetsa på ny skedda eller köpa nytt växelhus

Rekommendera Poster

Underbart är kort är ett passande citat angående mitt båtliv. Jag köpte en uttern S64 i lördags och körde på en sten på premiärturen. Det gick inte jättefort (<5 knop) men det small till rejält ändå. Efter inspektion så såg jag att ta topparna på den rostfria propellern hade blivit innåtböjda. Den gick fortfarande att köra utan större problem så jag puttrade även ut dagen efter till stranden. Men efter att ha lånat sonens cyklop så upptäckte jag även att hela skeddan var avslagen. Jag har inte märkt att det läcker någon olja vilket jag antar borde ha märkts efter att jag varit ute i två dagar med båten efter olyckan.

 

Så min fråga nu är om det går att lämna in på lagning för att svetsa på en ny skedda eller om jag måste byta hela växelhuset. Och kan jag vänta med denna lagning/byte till i höst då jag precis fått i båten och inte har hunnit köpa någon trailer till den än. Jag misstänker att det är ganska lång väntetid på båtverkstäderna just nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska det svetsas så är det troligt att växelhuset måste rensas helt på axlar, lager, tätningar mm, för det blir ordentligt hett. 

Värre är att materialet, växelhuset kan slå sig. 

 

Läcker det ingen olja eller att denna inte blandas med vatten, så bör det gå att köra vidare. 

Men kolla ofta! 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en motor med avbruten skedda, jag har också kollat på att svetsa fast en ny, det finns det säkert fler som gör men en i Huddinge är specialiserad på att svetsa växelhus och propellrar. Nu vet jag inte hur lägligt det ligger för dig men det finns säkert fler. Skeddan är vad jag vet endast ett skydd för propellern så att så länge det inte läcker så går den ju att köra med. Förra ägaren till min motor hade på någon plasticpadding, något hårt spackel så den inte var så vass så man inte gör sig illa på den. Så du har flera alternativ, antingen så låter du det vara eller så lämnar du in den. Det finns också ny skedda man kan köpa och skruva fast men då måste det finnas kvar ca. Tre centimeter av skeddan. Man kan ju svetsa själv också men det behöver du ha gjort förr, svetsa aluminium är... Spännande.

Lycka till! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, jag provar en relaterad fråga här direkt. Jag är om det inte märktes på min originalfråga ganska okunnig på båtar. Jag antar att byte av propeller är mer trivialt än reparation/byte av växelhus. Jag tänkte isåfall försöka beställa en ny propeller eller kolla på blocket om det finns någon begagnad att köpa medans jag lämnar in den gamla på lagning. Men hur vet jag vilka propellrar som passar båten?

 

Det är en uttern S64 med en Mericrusier 4.3 MPI och ett alpha One gen 2 drev om jag förstått rätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aluminiumpropeller är mjuk och om du kör sönder den så går den sönder istället för att du kör sönder växelhuset. Men den är ju sim sagt var mjuk, då förlorar du lite kraft oh hastighet. Därför skaffar sig vissa stålpropeller som är styvare och du får därmed högre hastighet. Men kör du på något med en sådan propeller så går nog en del andra saker sönder också.

om det inte är riktigt illa så skulle jag bara slipa bort vassa kanter som blivit på din propeller du har nu..

Redigerad av Niko_okin
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står på din propeller vad den har för diameter och stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...