Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
Springrod

Volvo Penta Kad44 orkeslös/dålig gasrespons

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fick ett problem idag med min Volvo Penta Kad44. Åkte i båten idag utan problem men avslutade dagen med att tanka den. Efter tankning så blev orkeslös i form av att den inte går upp i varv, lägger av vid cirka 1200rpm och det händer inget mer. Går att köra den på 1100 rpm men den går framåt sakts. Kompressorn låter men inget händer.

Efter ett tag testade jag att successivt öka gasen sakta och då får jag upp den i varv och båten går som den ska. Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har en ide vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Springrod:

Hej.

 

Fick ett problem idag med min Volvo Penta Kad44. Åkte i båten idag utan problem men avslutade dagen med att tanka den. Efter tankning så blev orkeslös i form av att den inte går upp i varv, lägger av vid cirka 1200rpm och det händer inget mer. Går att köra den på 1100 rpm men den går framåt sakts. Kompressorn låter men inget händer.

Efter ett tag testade jag att successivt öka gasen sakta och då får jag upp den i varv och båten går som den ska. Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har en ide vad det kan vara?

Jag råkade ut för samma på min KAD43, då var det turbon som hade "fastnat" jag monterade isär och konstaterade att det inte var glapp, och snurrade runt turbinhjulet, sedan har den fungerat och det är väl fem år sedan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag råkade ut för samma på min KAD43, då var det turbon som hade "fastnat" jag monterade isär och konstaterade att det inte var glapp, och snurrade runt turbinhjulet, sedan har den fungerat och det är väl fem år sedan nu.

Hej Georg, tack för tipset. Då blir det lite skruva imorgon👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Springrod:

Hej Georg, tack för tipset. Då blir det lite skruva imorgon👍

Det räcker med att du tar bort röret som ligger överst på motorn, då kommer du åt att känna på turbinhjulet, och jag behöver väl inte påpeka att motorn, eller iallafall turbon skall vara kall..!?

 

Om det nu är så att det är glapp i axeln kan du lämna in turbon för renovering, den är relativt lätt att ta loss då den sitter högt upp på motorn. Nu var jag inte var du bor, men jag känner till två turboverkstäder på Hisingen (om man nu vågar sig dit) man lämnar in turbon på morgonen och hämtar den renoverad på eftermiddagen, men med reservation dör att det nu är semestertider.

Googla på ”turboservice” ock liknande ord så finner su säkert nån bra verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra beskrivning problemet och tips på turboservice. Jag bor i Örebro så jag får söka efter verkstäder som gör detta i närområdet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min KAD44 1999. Efter tankning ville den inte varva mer än 1800 rpm. Hamngubbar och manualer fick mig att byta bränslefilter (sög ur en liten bottensats i tanken samtidigt). Förfiltret var ordentligt skitigt! När detta var klart tänkte jag provköra men såg av en slump något sticka ut under fläktkåpan fram på motorn. Det visade sig vara remmen till kompressorn som lossnat. Plockade bort kåpan och den nästan nya remmen (bytt av förre ägaren) var intakt. Det var däremot inte remmsträckarrullen.  Plasten var bortriven. När jag plockade rullen visade det sig att kullagret rasat! Rullen har slutat rotera och plasten rivits bort och därmed lossnade remmen helt. Turligt nog inga andra sekundärskador. 
ny rem och spännarrulle beställda. Nu undrar jag: bör man smörja kullagret till spännarrullarna?? I så fall med vad? Vill ju inte få något fett på remmen eller hjulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-04 vid 20:55 skrev Springrod:

Hej.

 

Fick ett problem idag med min Volvo Penta Kad44. Åkte i båten idag utan problem men avslutade dagen med att tanka den. Efter tankning så blev orkeslös i form av att den inte går upp i varv, lägger av vid cirka 1200rpm och det händer inget mer. Går att köra den på 1100 rpm men den går framåt sakts. Kompressorn låter men inget händer.

Efter ett tag testade jag att successivt öka gasen sakta och då får jag upp den i varv och båten går som den ska. Är det någon som har varit med om ngt liknande eller har en ide vad det kan vara?

Inga larm? Kompressorn snurrar och ger ljud? 

Limpmode kan gå in om tryckgivaren(KAD44/300) inte känner av ökat laddtryck då kompressors magnet aktiverats t ex. 

Då går 44:an lite slött för att ta sig hem, lite som failsafe.

Har du uppgifter på när turbo som G-Ohm påpekar blivit bytt senast?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-07-16 vid 09:06 skrev Planare:

Hade samma problem med min KAD44 1999. Efter tankning ville den inte varva mer än 1800 rpm. Hamngubbar och manualer fick mig att byta bränslefilter (sög ur en liten bottensats i tanken samtidigt). Förfiltret var ordentligt skitigt! När detta var klart tänkte jag provköra men såg av en slump något sticka ut under fläktkåpan fram på motorn. Det visade sig vara remmen till kompressorn som lossnat. Plockade bort kåpan och den nästan nya remmen (bytt av förre ägaren) var intakt. Det var däremot inte remmsträckarrullen.  Plasten var bortriven. När jag plockade rullen visade det sig att kullagret rasat! Rullen har slutat rotera och plasten rivits bort och därmed lossnade remmen helt. Turligt nog inga andra sekundärskador. 
ny rem och spännarrulle beställda. Nu undrar jag: bör man smörja kullagret till spännarrullarna?? I så fall med vad? Vill ju inte få något fett på remmen eller hjulen.

Läs litet tillbaka i denna tråden.:

Men ok;

Jag har haft samma problem på min KAD43 som i mångt och mycket, men inte i allt, är en likadan motor.

Då var det turbon, första gången hade den bara fastnat och fungerade igen då jag tagit bort röret från luftfiltret så jag kunde snurra igång den (kall motor). Andra gången några år senare hade den tackat för sig, jag minns inte antalet motortimmar då men omkring 750 timmar.

 

 Men din motor har ju common rail och en del elektronik som kan strula också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD 44 med common rail ??

D3 fick bilvärldens common rail, mig veterligen inte på KAD44/300.

Common rail= gemensamt tryckrör.....

Mycket självdiagnostik i 44/300, ännu mer i  D3, D4, D6 på gott och ont.

 

Dieselrör.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...