Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Nockis

Mariner 90hk -91, vill ej varva

Rekommendera Poster

Hej!

Var ute på en lite längre sväng med båten igår.

Motorn har hittills i sommar gått kanon och varit lättstartad och gått fint genom hela registret, men igår var vi ute på en lite längre sväng och när vi hade stannat och tankat så började problemen.

Motorn går fint på tomgång men vid gaspådrag vill den inte alls och går bara köra max 5 knop.

Efter att ha kört i dessa 5 knop i cirka 20 minuter ( vi var ju tvungna att komma till fastlandet igen) försöker jag ge mer gas och då svarar motorn och gör sina sedvanliga 23 knop.

När vi sedan kommer till ett område med max 5 knop vill den åter igen inte varva upp efter att jag slagit av. Får lirka lite (läs massor) med reglaget och tillslut svarar den igen.

till slut kom vi hem och båten ligger nu vid bryggan men frågan är vart jag skall börja felsöka?

De symptom jag kan komma ihåg från igår är:

Vid start av motorn efter tankning upplevde jag det som att det kom väldigt mycket vit rök under en period

Motorn bluddrade väldigt mycket på de låga varven när dte inte gick att varva upp

som övrig info kan sägas att det är en Mariner 90 hk från 1991 som sitter på en Uttern 5200 DC, känns som att denna kombination borde ge mer än 24 knop vilket är max jag fått upp båten i. Så jag har kanske ett större problem med motorn sedan tidigare?

Motorn startar alltid efter att den har dött vid försök till gaspådrag så det är väl alltid något positivt antar jag :)

Hoppas någon på detta forum har någon bra ide inför semestern nu!

MVH

Jonathan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...