Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
skippeer

Täta runt övre roderlagring?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I min kamp på att få en snustorr båt var en punkt att fixa regndropp från övre lagerpunkten till roderstocken:
image.png.ceab54df187df151d1c3fc2cb27331c0.png

Tanken var att ta av täcklocket till nödstyrningen och se vad som kunde läcka.
Gick inte att få av locket, försökte i en vecka att regelbunder spraya med Omicron 636 krypolja utan resultat.
Idag tog jag och skruvade av täcklocket och synen var inte trevlig, körde ned skruvmejsel och fick bort rutten balsa.

Körde med bågfilsblad runt omkring hålet tills jag fick fast motstånd.

image.png.b8659bd8e3b2241ce5e3e2c3d275ff99.png

Min tanke var att ta med fler flexibla verktyg hemifrån, rensa rent och torka ur, kanske med extra fläkt.
När det är klart fylla upp med West System epoxy med lämplig filler.

Min fundering är om jag skall lägga lite fogmassa/tejp/vaselin  på "röret" vid övre lagringen så att fyllningen med epoxy inte gjuter fast röret i epoxy mtp framtida ombyggnader? Dumt eller smart?

Det röda på skissen är där jag övervägen om jag skall kleta dit fogmassa (Simson MSR CA).

image.png.71f5d04eb48ee801ad961ef12d6889b0.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gissar mitt problem är lite udda.

Efter att ha sovit på saken är min plan:

* krypolja/värme (varmluftspistolen ger 500 grader C)  för att locket skall gå att gänga av täcklockets ram.

ligger nu i garaget hemma

*Fortsätta med torka ur ”hålet”

En hink med tyngd på får vara regnrock när jag inte är i båten

* 1 av 4 maskinskruv sticker upp från undre glasfiberskiktet, skall försöka skruv ned den och spänna de 2 muttrarna på undersidan.

* när det har torkat färdigt putta in  WS epoxyspackel som ersättning till borttagen balsa (teakdäcket och övre glasfibern går kant i kant.

* återmontera täcklocket med 6 skruv och Simson MSR CA fogmassa

* täta med fogmassa på lämpliga ställen i hålets kanter

Prio 1 nu är att få isär täcklocket i aluminium (ett nytt kostar 2500 kr)

59BC0CE6-6866-42B4-A77C-AAE7619984B8.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Drill-Fill-Drill

brukar jag göra för att minimera risken med fuktinträngning via skruven/genomföringar. På nuvarande båt har jag gjort detta bla för skrovgenomföringar, vid omtätning av en taklucka och dränering av ankarbox.

Drill: borra upp hålen i däcket för de 6 skruven ca dubbla skruvdiametern, djupet måste vara större än skruvens instick i däcket.

Om möjligt kör med en insex nyckel på borrmaskin och fräs bort balsan ur sandwichdäcket

Fill: när det har torkat klart använd en stor spruta för att fylla upp med epoxy kräm (West System + filler)

Drill: borra upp för skruven i epoxy ”pluggen”

Bild på täcklocket som troligen är tillverkad i aluminium och jag misstänker inte har öppnats sedan båten tillverkades 2001 (undersidan var rejält korroderad, rengjord i garaget). Får fortsätta att spraya krypolja och värma i omgångar.

36843908-C72A-48E1-9BCE-E3D530332560.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev skippeer:

Bild på täcklocket som troligen är tillverkad i aluminium och jag misstänker inte har öppnats sedan båten tillverkades 2001 (undersidan var rejält korroderad, rengjord i garaget). 

Fast skall locket skruvas bort sådär? Ser ju ut som om man skall stoppa i winchhandtaget och gänga ur det ur den skruvade ramen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

44 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast skall locket skruvas bort sådär? Ser ju ut som om man skall stoppa i winchhandtaget och gänga ur det ur den skruvade ramen..?

Lustigheter 🤔

jag sprayade krypolja och slog på ett Andersen winchhandtag (rostfritt) mha en träklamp under en veckas tid utan resultat när locket satt skruvat på teakdäcket.

Skulle jag fortsatt att slå med täcklocket på plats var jag rädd att skruvhålen skulle ryka ...

Genom att skruva loss locket kan jag värma med värmepistol utan att elda upp teakdäcket.

Jag tänker försöka med krypolja och värme under en andra vecka sedan vete gudarna...

Skall man värma mest i mitten eller på kanten för att knäcka korrosionen?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I teorin så är värme utvidgande för metall så tanken är att du värmer ringen. Vill du sedan vara drastisk så tar du kylspray på locket. Men korrosion kan sitta för jävligt så det är bara att kämpa på.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...