Torhild2 0 Postad 3 Juli , 2021 Har en Trålett Snipa från ca - 75 Motorn har en mekanisk och en elektrisk dieselpump. Motorn är välservad och välskött. Fick problem med att motor svajade i varv för att slutligen stanna helt. Startade igen efter en stunds vila Felsökning visade att ström gick fram till diselpumpen men att den gav inte ljud ifrån sig och visade sig vara bränd inuti. Nu har jag köpt en ny på biltema och kopplat in. Motorn startar som tidigare, pumpen surrar när tändningen slås på men den nya elektriska pumpen blir väldigt varm. Ska den bli så het? Ska den inte slå av sig när motorn fått in bränslet? Sanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Juli , 2021 Är det den här du köpt ? https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/vatten-dieselpump-2000017741 Den är uttryckligen inte avsedd för kontinuerlig drift. Annars är de bra, använder flera sådana för tillfälliga "pumpuppdrag" (inkl oljebyte). Men det kanske är en annan modell du avser.... Vidare skriver du: 29 minuter sedan skrev Torhild2: Motorn startar som tidigare, pumpen surrar när tändningen slås på men den nya elektriska pumpen blir väldigt varm. Ska den bli så het? Ska den inte slå av sig när motorn fått in bränslet? Hur skall den kunna slå av sig själv om den är kopplad över nyckeln menar du ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torhild2 0 Postad 3 Juli , 2021 Tack för svar, Denna pump har jag köpt, ska den inte suga/pumpa tills den nått ett tryck och sedan stänga av? Ska den försöka pumpa hela tiden bara tändningen är till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 3 Juli , 2021 (Jag tror) den pumpen går hela tiden trycket som eventuellt är det tryck pumpen klarar att leverera som jag förstått det. Jag använde en biltema pump med samma utseende för att pumpa några hundra liter biodiesel (av okänd kvalite) och pumpen car skrot efter det. Vi gjorde test på biodiesel men kommer inte ihåg vad resultatet blev. Några storförbrukare skaffade biodiesel av tveksamma leverantörer vilket orsakade driftproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Juli , 2021 46 minuter sedan skrev Torhild2: Tack för svar, Denna pump har jag köpt, ska den inte suga/pumpa tills den nått ett tryck och sedan stänga av? Ska den försöka pumpa hela tiden bara tändningen är till? Nej, den där - liksom alla elektriska bränslepumpar - pumpar så länge den får spänning. Just den modellen är en kinakopia på en mycket finare pump, och jag har upplevt lite av en happening om de funkar eller inte. Bytte tre st under tiden jag hade elektrisk pump i min Fiat X1/9. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torhild2 0 Postad 3 Juli , 2021 Ok, bör man koppla in en strömbrytare? 🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 3 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev Torhild2: Ok, bör man koppla in en strömbrytare? 🤔 Men om du bryter pumpen stannar ju motorn, eller hur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 3 Juli , 2021 Varför behöver man ha en elektrisk pump ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torhild2 0 Postad 4 Juli , 2021 2021-07-03 vid 22:07 skrev Rascal: Varför behöver man ha en elektrisk pump ? Ja, det undrar jag med, det finns en mekanisk pump, från sitt ursprung, varför klarar inte den att pumpa ensam...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torhild2 0 Postad 4 Juli , 2021 2021-07-03 vid 21:14 skrev IngemarE: Men om du bryter pumpen stannar ju motorn, eller hur ? Den är inte konsekvent, varför jag antar att den mekaniska jobbar men inte klarar det fullt ut. Nu har den nya elektriska också lagt av. Kortslutning antagligen, eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 4 Juli , 2021 2 minuter sedan skrev Torhild2: Ja, det undrar jag med, det finns en mekanisk pump, från sitt ursprung, varför klarar inte den att pumpa ensam...? Är den ordinarie matarpumpen (mekaniska) hel ? Den innehåller två backventiler som ibland hoppar loss och då funkar inte pumpen som den ska eller inte alls. Kolla att den funkar, dom går att plocka isär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 5 Juli , 2021 8 timmar sedan skrev Torhild2: Nu har den nya elektriska också lagt av. Kortslutning antagligen, eller...? Har du kortslutning så har antingen säkringar eller i värsta fall kablaget brunnit. "Kortslutning" är något mycket drastiskt och ofta farligt, då batteriet kan leverera tio gånger mer ström än en elsvets. Sällar mig till de övriga som ifrågasätter den elektriska pumpen överhuvudtaget. Så innan du byter pump igen - fundera igenom och försök förstå hur det är uppbyggt.....och varför. Och kan du inte själv, så fråga någon som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 5 Juli , 2021 (redigerade) Nu ska jag rädda din sommar😁 Motorn du har är en YSE. Med ekektrisk förpump. YSB och YSM har mekaniska förpumpar. Samtliga varianter en mekanisk högtryckspump. Högtryckspumpen behöver ständig tillförsel av diesel. Är inte så bra på att suga bränsle. Nu talar vi om väldigt lite flöde, typ 0.8 liter per timme vid 5 knop. Det behövs en tryckstyrd förpump ansluten till filterkoppen mellan för och högtryckspump. Men förtvivla inte! Sätt en dunk t ex på däcket, med en slang genom locket/dunk öppningen ned till filtret inlopp. Hävert. Det duger. Så var tanken tanken då motorerna ursprungligen konstruerades för att pumpa vatten i torra områden dag ut och dag in. I många båtar ligger bränsletankar nere under någon durk. Alltså lägre än motorn! Därav förpump. Mekanisk eller elektrisk. Luftning av hela systemet gör du genom att lossa lite på dieselrörets kronmutter vid Inloppet på spridaren. Ta bort i insugsdämparen först, så kommer du åt bättre, om sådan burk finns. Lossa kronmuttern bara såpass att motorvarvet gå ned något på halvgas. Tar någon minut att lufta då bränsleåtgången är så liten. Se bara till att det hela tiden finns diesel i dunken som väl täcker slang öppningen. Annars måste du lufta o lufta o lufta. (5 liter på mer än 25 sjömil i 4.5 knop.) Åter till motorn. Den är ursprungligen konstruerad att stå horisontellt. Och då visar oljestickan rätt. I en båt lutas ofta motorn och fyller man då till max på stickan, blir oljenivån i motorn högre än vad den är beräknad till. Har stor betydelse om skutan lutar åt styrbord, mer än ca 20 grader (motor o segel). Då börjar motorn med liggande cylinder att bränna motorolja och rusar okontrollerat, vilket är farligt. Jag fyller aldrig mer än till halva stickan. Redigerad 5 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 5 Juli , 2021 Vissa elektriska förpumpar / dieselpumpar som matar motorer går visserligen kontinuerligt, men har en typ intern reglering, som göra att de bara kan hålla ett visst tryck. T ex pumpar till värmare. Kolla med Davids Mekaniska i GBG... Han kanske har nån begagnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser