Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
skippeer

Köra 230 volts dammsugare på inverter?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har en Waeco inverter Perfect Power PP1002 som vi inte använt förrän idag. Körde vattenkokaren på inverten för att slippa koppla in landström, 1200 watt.

För skoj skull så mätte jag spänningen i ett 230 volt uttag mha multimeterinstrument: 260 volt. Okey PP1002 ger inte ren sinus så det är inte oväntat.

Kollade batterimonitorn och hoppsan, pendla 98-100 amp 12 v DC, när vattnet kokat upp var tomgångsströmmen minus 10 amp. Inte läge att ha invertern i standby i onödan.

Ni som har inverter utan sinus kör ni 230 volts dammsugare på den?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev skippeer:

Elmotorer brukar inte gilla oren sinus, så svaret är nej från mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev skippeer:

Vi har en Waeco inverter Perfect Power PP1002 som vi inte använt förrän idag. Körde vattenkokaren på inverten för att slippa koppla in landström, 1200 watt.

För skoj skull så mätte jag spänningen i ett 230 volt uttag mha multimeterinstrument: 260 volt. Okey PP1002 ger inte ren sinus så det är inte oväntat.

Kollade batterimonitorn och hoppsan, pendla 98-100 amp 12 v DC, när vattnet kokat upp var tomgångsströmmen minus 10 amp. Inte läge att ha invertern i standby i onödan.

Att instrumentet visar 260V beror på att det är gjort för sinuskurva. Du behöver ett instrument som kan visa "sann rms" (dyrare) oavsett kurvform för att mäta rätt.

100A vid 12V = 1200W. Inget onormalt. Däremot måste du nog haft annat igång än bara invertern för att få -10A. Har vattenkokaren något avancerat varmhållningsläge, eller hade du andra förbrukare igång samtidigt (kylskåp som gick o.s.v.) ?  För drar invertern 10A i tomgång skall den bytas ut ögonabums innan den brinner upp, det skall ligga på 0,8-1,5A på en sådan.

Vi körde och kör allehanda elmaskiner på 230V men har nu ren sinusinverter. Med kantvågsinvertern vi hade innan fungerade visserligen både borrmaskin och dammsugare, men effekt/varvtalsregleringen var inte som vanligt (hände inget, hände inget, nu hände nästan allt). Dessutom ger kantvågen effektförluster och missanpassningar i alla elektromekaniska prylar med lindningar (motorer, transformatorer). Mikron surrade t ex rejält mycket mer med kantvågsinvertern - men fungerade under alla år. Alltså precis som @Mackey skriver - de gillar det inte.

En ren sinusinverter på 1000-2000W kostar idag inte mer än dryga tusenlappen på ebay, så att köra med kantvåg och de risker det innebär är det inte värt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev skippeer:

Jag har en inverter med ”modifierad sinuskurva” alltså en fyrkantsvåg.

Den har jag kört polermaskin, multicutter, borrmaskin, laddare till diverse saker, dator och då en Kärcher våtdammsugare. Det går bra. Datorns alltså laptopens nätdel, kan surra en hel del, men då vänder man bara stickproppen i uttaget så upphör den protesten.

Vad som däremot inte alls gick bra, var laddningen av Brauns eltandborste, laddaren tålde inte fyrkantsvågen, så nu har vi en tandborste från Jordan som laddas med USB.

Elmotorer som inte varvtalsregleras av någon sorts elektronik är inte så kräsna, det kan vara elektroniken som inte gillar fyrkantsvågen, men mina elverktyg från Bosch höll iallafall, likaså våtdammsugaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaren.

PP1002 var ingen lågpris inverter så min förväntan grusades lite.

Tidigare båtägare hade proffs som installerade….

Testade nu att bara slå på invertern med avslagna 230 volt säkringar, -7A.

Slog av huvudbrytaren för servicebanken och tänkte då att invertern skulle kopplas bort….nej då den jobbade på. 
Skall läsa på om Waeco invertern och kolla dess inkoppling.

Vi köpte båten 2017 och har inte behövt använda invertern så behovet är inte så stort men koka vatten var ju smidigt.

Dammsugaren avvaktar jag med att köra på invertern.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drar den 7A i tomgång är det som sagt något allvarligt fel på den invertern. Byt och sätt dit en sinus när du ändå håller på.

Proffs som installerade ?  Vad är kriteriet för att vara "proffs" ?  Att lägga den före huvudbrytaren känns inte genomtänkt.....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Isolationstrafon var installerad av firma i Gbg.

Misstänker att invertern med fjärrkontroll och automatik var installerad av varvet 2001.

Nu när jag läser de olika elschemorna slår det mig att varmvattenberedaren har jag en 230 volt brytare som var avslagen vid testet idag men dessutom finns det en kanalvärmare med fläkt som jag inte slog av, osäker om den var tillslagen för det skulle kunna förklara tomgångsströmmen på 7 ampere. Får kolla och göra om testen.

Det finns tyvärr en del att önska av varven både vad gäller bla dräneringar genom distansmaterial och elektriska kopplingar.
Elschemat visar följande som sitter före brytare:

• ankarspel med egen autosäkring
  • CD radio med egen autosäkring (troligen för minnet)
  • dieselvärmare via egen autosäkring
  • matning till tutans relä
  • har för mig att VHFen oxå är före huvudbrytare

För mig hade det varit naturligt med 2 före huvudbrytaren:

• dieselvärmaren
  • LÄNSPUMP men den sitter efter huvudbrytaren, känns fel när vi lämnar båten i veckor vid bryggan

image.png.f5bbbff7ef1616ad9f1d01523aa65f84.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev skippeer:

Vi har en Waeco inverter Perfect Power PP1002

Intressant att en Perfect Power inte ger perfect power utan har modifierad sinusvåg  🙄

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev ABC:

Intressant att en Perfect Power inte ger perfect power utan har modifierad sinusvåg  🙄

Reklam folket förnekar sig aldrig 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev ABC:

Prylar som ÄR bra behöver inte reklam eller namn som talar om hur bra de är.

Men heter de Perfect Power, Natural Sound, Incredible picture o.s.v. är det oftast just det det inte är/har. Sådana prylar, alltså med mer floskler än fakta i namnet är oftast inte alls vad de påstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Invertern skall kunna vara igång hela tiden och gå över i standby vid landström.

Dock har varvet installerat en strömbrytare för att stänga av varmvattenberedaren så var det med den automatiken med konstant 230 volt i uttagen. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev skippeer:

Invertern skall kunna vara igång hela tiden och gå över i standby vid landström.

Dock har varvet installerat en strömbrytare för att stänga av varmvattenberedaren så var det med den automatiken med konstant 230 volt i uttagen. 

Ja, den varianten har tydligen en omkopplingsfunktion också.

Men vad har VVB med invertern att göra ?  Det är ju på inverterns utgång/uttag det i så fall är konstant 230V, och där sitter väl inte VVB ?  Att VVB har en knapp är ju bra, så kan den stängas av när det inte finns vatten i den, t ex under vintern, när man ändå vill köra landström.

I min värld med en sådan inverter borde du ha en central med flera grupper/säkringar: separata grupper för t ex laddare, VVB och "allmänna uttag". På gruppen "allmänna uttag" är sedan invertern ansluten, och dess utgång går vidare till de fysiska "allmänna uttagen".

Då är det bara de "allmänna uttagen" som kan försörjas via invertern, och den kommer automatiskt koppla förbi sig om den känner av landström på ingången.

Eller sitter den först, före centralen t.o.m. ?  Det är inte riktigt rätt tänkt.

Men det var ju proffs som installerat.....😛

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verifierat 2 saker idag:

* VHF radion ej via huvudbrytare

* Inverter tomgångström 1,5 A då kanalfläkt och värme stängts av via egen panel. Min förväntan var att både VVB och kanalfläkt kopplades bort via 230 volt brytare.

Tyvärr har varvet inte kopplat smart så det är en ny lärdom för mig.

Behåller invertern tills vidare för vi kör till 99% med 12 V:

* dator DC-DC adapter 12-18 volt

* telefoner USB

* läsplattor USB

Får se om vi vågar köra dammsugaren på icke ren sinus matning, Electrolux ESP72DB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Söker info om införskaffande av ny ren sinus inverter när jag fann den här gamla tråden som nu fick en liten uppdatering.

Proffsfirman i Göteborg som installerade invertern hade lite bråttom.

(Varvet installerade troligen extra 230 volt brytare för VVB.)
Jag har upptäckt att landströmsladdaren och kanalfläkten sitter anslutna till 230 volt systemet men saknar egna brytare....så vid aktivering av invertern sög både landströmsladdaren och kanalfläkten ström. Lite som att försöka lyfta sig själv i håret.
Kanalfläkten har en reostat och en termostat på väggen så den är enkel att koppla bort men landströmsladdaren kräver lite pyssel med att flytta på 2 dynor och 2 lock för att kunna dra ur kontakten. 
Får fundera på smartare anslutning av landströmsladdaren, varje dag nya insikter 😉

Redigerad av skippeer
.
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...